Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vardags-Champagne

Peder

Medlem
Ibland vill man ju bara knäcka en flaska Champagne mitt i veckan och det kallar jag för vardags-Champagne. Jag har länge kört med Pol Roger Brut som jag köpt stora kvantiteter av för runt 300 kronor på Eckerö Linjen.

Men nu blir det inte så mycket resor till Åland. Vad har ni för tips på bra vardagsskumpa för säg max 300 kronor eller runt 30 euro eftersom jag alltid köper från utlandet. Behöver lite inspiration.
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Tack för härliga tips. Jag kände på mig att man skulle få massa bra tips här.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ibland vill man ju bara knäcka en flaska Champagne mitt i veckan och det kallar jag för vardags-Champagne. Jag har länge kört med Pol Roger Brut som jag köpt stora kvantiteter av för runt 300 kronor på Eckerö Linjen.

Men nu blir det inte så mycket resor till Åland. Vad har ni för tips på bra vardagsskumpa för säg max 300 kronor eller runt 30 euro eftersom jag alltid köper från utlandet. Behöver lite inspiration.
Har diskuterats tidigare:

https://www.finewines.se/threads/tips-pa-bra-champagne-foer-vardagskonsumtion.6557/#post-161986

Där finns även fler länkar.
 

rs14

Medlem
För ett par-tre år sedan så var väl det givna svaret Heidsieck's Brut Reserve men de senaste flaskorna jag provat har varit rätt bleka så den går numera bort, men Bereche och Laherte är trevliga. Går att köpa från näthandlare någon hundring billigare per fl än priset på SB.
 

IsKr

Medlem
Tycker att AR Lenoble mag16 funkar bra. Ser att den för tillfället är slut hos pdb men den ligger under 30 € där medan den kostar 369 på vårt kära bolag.
 

Poussard

Medlem
Samma här. Väldigt mycket citron. Men det beror väl på vilken typ av champagne en gillar. Jag har funderat på att lägga undan ett par flaskor och se vad som händer på ett par år.
Om du tror dig kan se lagringspotentialen så absolut, om du inte riktigt vet så skulle inte jag köpa ett vin jag inte gillar i tron att det ska bli bättre. Då är det bättre att köpa nåt man gillar och lagra.
 

Pontus

Medlem
Om du tror dig kan se lagringspotentialen så absolut, om du inte riktigt vet så skulle inte jag köpa ett vin jag inte gillar i tron att det ska bli bättre. Då är det bättre att köpa nåt man gillar och lagra.
Nja. Tveksamt skulle jag säga. Eller iallafall, det stämmer inte med mina erfarenheter. Och då särskilt gällande champagne av just den här typen.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Om du tror dig kan se lagringspotentialen så absolut, om du inte riktigt vet så skulle inte jag köpa ett vin jag inte gillar i tron att det ska bli bättre. Då är det bättre att köpa nåt man gillar och lagra.
Det är framförallt @Crist(al)ian 77 som gjorde mig sugen efter att han skrev så här i en annan tråd:
Jämför gärna med någon BdB som utvecklas från citrusvatten till honung och nötkarameller med tid.
Pierre Peters NV (som förvillande nog är en ren årgång)
Diebolt Prestige (vinet)
 
Trådskapare
Peder

Peder

Medlem
Tack för tipsen och det här vad jag började med och klarade kylan bra transportmässigt.

PXL_20210219_115434352.jpg

IMG_20210219_125940_504.jpg
PXL_20210219_115439856.jpg
 
Last edited:
Toppen