Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vardagsmat till fest.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag älskar att laga klassiker. Jag älskar långkok. Jag älskar doften som sprider sig när någonting står och puttrar på spisen eller gosar i ugnen på en behagligt låg temperatur under en lång tid. Lika många minuter att äta som det tar timmar att laga är en bra devis.

Jag fyller år på juldagen - en dag då man brukar vara ganska trött på julmat rent generellt. De senaste åren har jag inte varit hemma vid jul, 2013 var jag i Kina och 2014 var jag i USA men i år var jag strandsatt i Uppsala. Mor fyllde nämligen 60 och då finns det liksom ingen ursäkt att fly landet. På julafton firade vi henne med en massiv middag med mängder med skaldjur och på juldagen var det dags för mig.

Jag brukar laga maten på juldagen om jag är hemma och jag har jobbat mig genom allt från Porchetta till hamburgare och tacos; men förra året var jag våldsamt sugen på en bra bolognese, eller köttfärssås som vi så aptitretande kallar det i Sverige. Jag började preppa redan på julafton och totalt fick den nog puttra en tio, tolv timmar med en natts vila på balkongen mellan.

Enkla ingredienser:
Ett kilo oxkinder
Ett kilo fläskkarré
EDIT: Glömde kycklinglevern, 100 gram
Tre stora gula lökar
Tre klyftor vitlök
Två lagerblad
Ett hekto lardo
En squirt tomatpuré
Tre burkar körsbärstomater i sås
Tre korn svartpeppar (oklart vilken skillnad de gör, jag gillar bara att ha i dem)
En flaska rödvin, i det här fallet en Dolcetto d'Alba.
Bongs oxfond på flaska

Till serveringen
Pasta
Peccorino
Tryffelpeccorino
Citronzest och örter.

Jag strimlade ned lardon och lade i en stor kastrull och lät det smälta på låg temp. Sen skar jag ned löken ganska tunt och lade i den i kastrullen och toppade med några klickar smör, lagerbladen och pepparkornen samt vitlöksklyftorna. Den lät jag det stå på låg temperatur utan att röra tills löken började karamelliseras. Tar ca 20-30 minuter.
Under tiden så putsade jag kinderna och tärnade ned dem och karrén. När löken var karamelliserad vände jag ned finhackad kycklinglever och sedan lade jag i köttet och klicken tomatpuré och vevade om snabbt så det fick lite yta, dock brynte jag det inte – vilket man såklart kan om man vill. Jag hällde upp körsbärstomaterna i ett durkslag och skakade bort såsen (sköljde dock inte) och hade i dessa med köttet. Sen hällde jag över 2/3 av vinet i flaskan, satte på locket och lät det stå och småputtra i åtta timmar innan jag ställde ut kastrullen på balkongen över natten.
Dagen efter så satte jag kastrullen på spisen vid 10 ungefär och så fick det småputtra vidare fram till att vi åt vid tresnåret.
Innan servering så smakade jag upp såsen och reglerade syra/sötma/sälta. Den kvarvarande skvätten vin kokade jag ihop tills det var en skvätt kvar och använde för att trimma syran. Sen smakade jag upp med fond och lite peppar. Man ska alltid vara försiktig med saltet, speciellt om man använder köpt fond och serverar riven ost till.

Sen är det bara att koka pasta och riva ost.

Jag rev vanlig peccorino och tryffelpeccorino. En del av den vanliga peccorinon blandade jag med citronzest, färska örter (ta vad du har) och en skvätt olivolja. En bolognese med ett citronsmakande tillbehör kanske låter konstigt, men det är magiskt.

Sen bröd. Och ät.

En superenkelt och kräver minimal insats. Och det smakar helt magiskt. Jag älskar att laga den här typen av mat när jag har folk över på middag. Folk blir så ruggigt överraskade när de förstår vad man kan göra med lite tid och vilja.

Har du någon klassiker som du tweakar till?
 
Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag älskar att laga klassiker. Jag älskar långkok. Jag älskar doften som sprider sig när någonting står och puttrar på spisen eller gosar i ugnen på en behagligt låg temperatur under en lång tid. Lika många minuter att äta som det tar timmar att laga är en bra devis.

Jag fyller år på juldagen - en dag då man brukar vara ganska trött på julmat rent generellt. De senaste åren har jag inte varit hemma vid jul, 2013 var jag i Kina och 2014 var jag i USA men i år var jag strandsatt i Uppsala. Mor fyllde nämligen 60 och då finns det liksom ingen ursäkt att fly landet. På julafton firade vi henne med en massiv middag med mängder med skaldjur och på juldagen var det dags för mig.

Jag brukar laga maten på juldagen om jag är hemma och jag har jobbat mig genom allt från Porchetta till hamburgare och tacos; men förra året var jag våldsamt sugen på en bra bolognese, eller köttfärssås som vi så aptitretande kallar det i Sverige. Jag började preppa redan på julafton och totalt fick den nog puttra en tio, tolv timmar med en natts vila på balkongen mellan.

Enkla ingredienser:
Ett kilo oxkinder
Ett kilo fläskkarré
Tre stora gula lökar
Tre klyftor vitlök
Två lagerblad
Ett hekto lardo
En squirt tomatpuré
Tre burkar körsbärstomater i sås
Tre korn svartpeppar (oklart vilken skillnad de gör, jag gillar bara att ha i dem)
En flaska rödvin, i det här fallet en Dolcetto d'Alba.
Bongs oxfond på flaska

Till serveringen
Pasta
Peccorino
Tryffelpeccorino
Citronzest och örter.

Jag strimlade ned lardon och lade i en stor kastrull och lät det smälta på låg temp. Sen skar jag ned löken ganska tunt och lade i den i kastrullen och toppade med några klickar smör, lagerbladen och pepparkornen samt vitlöksklyftorna. Den lät jag det stå på låg temperatur utan att röra tills löken började karamelliseras. Tar ca 20-30 minuter.
Under tiden så putsade jag kinderna och tärnade ned dem och karrén. När löken var karamelliserad så lade jag i köttet och klicken tomaturé och vevade om snabbt så det fick lite yta, dock brynte jag det inte – vilket man såklart kan om man vill. Jag hällde upp körsbärstomaterna i ett durkslag och skakade bort såsen (sköljde dock inte) och hade i dessa med köttet. Sen hällde jag över 2/3 av vinet i flaskan, satte på locket och lät det stå och småputtra i åtta timmar innan jag ställde ut kastrullen på balkongen över natten.
Dagen efter så satte jag kastrullen på spisen vid 10 ungefär och så fick det småputtra vidare fram till att vi åt vid tresnåret.
Innan servering så smakade jag upp såsen och reglerade syra/sötma/sälta. Den kvarvarande skvätten vin kokade jag ihop tills det var en skvätt kvar och använde för att trimma syran. Sen smakade jag upp med fond och lite peppar. Man ska alltid vara försiktig med saltet, speciellt om man använder köpt fond och serverar riven ost till.

Sen är det bara att koka pasta och riva ost.

Jag rev vanlig peccorino och tryffelpeccorino. En del av den vanliga peccorinon blandade jag med citronzest, färska örter (ta vad du har) och en skvätt olivolja. En bolognese med ett citronsmakande tillbehör kanske låter konstigt, men det är magiskt.

Sen bröd. Och ät.

En superenkelt och kräver minimal insats. Och det smakar helt magiskt. Jag älskar att laga den här typen av mat när jag har folk över på middag. Folk blir så ruggigt överraskade när de förstår vad man kan göra med lite tid och vilja.

Har du någon klassiker som du tweakar till?

Japp! En bra Bolognese är fan kungligt.
Alldeles för länge sen detta fick puttra i kastrullerna hemma, brukar även slänga in lite kycklinglever i min.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Japp! En bra Bolognese är fan kungligt.
Alldeles för länge sen detta fick puttra i kastrullerna hemma, brukar även slänga in lite kycklinglever i min.
Ja, jag hade också kycklinglever i. Glömde skriva dit det, tack för påminnelsen. :)
Egentligen ska man väl köra en sofritto i basen också, men jag orkade inte gå handla det. Det blev ruggigt bra ändå. Bolle är bra!
 

Per Stade

Lege artis
När jag i tonåren första gången åt på Operakällarens bakficka så var det oxsvansragu. En upplevelse, som jag aldrig glömmer. Ända sedan dess älskar jag långkok. En av mina favoriter är ärtsoppa. I den använder jag oxbringa istället för fläsklägg och charlottenlök i stället för gul lök. En ärtsoppa de luxe med andra ord. Dessutom brukar jag ha i en rejäl bit ingefära.
Kanske ingen festrätt men med en bra singlemalt till inte fel en kväll med grabbarna.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
När jag i tonåren första gången åt på Operakällarens bakficka så var det oxsvansragu. En upplevelse, som jag aldrig glömmer. Ända sedan dess älskar jag långkok. En av mina favoriter är ärtsoppa. I den använder jag oxbringa istället för fläsklägg och charlottenlök i stället för gul lök. En ärtsoppa de luxe med andra ord. Dessutom brukar jag ha i en rejäl bit ingefära.
Kanske ingen festrätt men med en bra singlemalt till inte fel en kväll med grabbarna.
Låter riktigt jäkla gott det också. Jag gillar punsch till ärtsoppan, det är en av de få gångerna jag dricker punsch. :)
 
Toppen