Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vardagsskumpan 2015 - Vad gäller?

MD

Medlem
Gillar hon inte Gosset rosé då ?
Jodå, den är uppskattad. Är ett par år sedan jag köpte den nu då jag har upplevt att Roederer är aningen vassare för samma pris. Men jag gillar Gosset överlag och dricker gärna Grande Réserve om jag ska hålla mig till standardbubbel.
 

Jos

Medlem
Bunkra Launois 2008, trevlig vardagsskumpa att ha hemma.

Sen ligger alltid några Savart beredda, sambons(och min) solklara favorit och viner som alltid får gillanden när de öppnas. Vill man ha mer power och annan stil är ju Charles Heidsieck nv en trevlig husskumpa för samma pris som Launois.
 

mnor

Medlem
Vill man ha mer power och annan stil är ju Charles Heidsieck nv en trevlig husskumpa för samma pris som Launois.
Håller med dig om att NV Charles Heidsieck är väldigt trevlig, men då lär du lär inte köpa den på SB (Launois 319 sek - Charles Heidsieck 459 sek).
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Hoppsan, där stack den här tråden iväg i ett obevakat ögonblick... Tack för bra tips + andra utsvävningar!
En summering och Finewines rekommendationslista över 2015 års Vardagschampagner är således:
Andre clouet silver brut - Det var ett tag sen, kanske ska testa den igen..
Palmer & Co 2008 - Jo, funkar ju..
NV Chartogne-Taillet Champagne Cuvée St. Anne - Ja! Absolut. Men jag saknar langare!!??
NV Pol Roger - Klassiker... men lite trist va?
NV Diebolt-Vallois Prestige Brut - Brukar finnas hemma då och då...
Jacquesson 73x (just nu 738) - Aldrig gillat Jacquesson..
Bollinger NV - Gillas, men tycker den är för dyr vs. lika trevliga odlargrejer.
Paul Dethune Blanc de Noirs - Inte testat! Kollar upp den...
Paul Dethune Prestige - Minns ej om jag testat... Inköpskanal??
David Leclapart l'Amateur - Inköpskanal??
Savart - Det mesta Absolut, har någon/några hemma men kan nog fylla på..
André Jacquart vintage Blanc de Blancs - Aldrig testat tror jag....
Perrier Jouet - Det var länge sen...
Launois 2008 - Inte testat 08.. det var nog några år sedan sist..
Charles Heidsieck nv - Minns den inte som en favorit. Testar igen.

Jag tänkte testa Les Mesnil Prestige och Charlier Special Club som släpps på fredag också..
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hoppsan, där stack den här tråden iväg i ett obevakat ögonblick... Tack för bra tips + andra utsvävningar!
En summering och Finewines rekommendationslista över 2015 års Vardagschampagner är således:
Andre clouet silver brut - Det var ett tag sen, kanske ska testa den igen..
Palmer & Co 2008 - Jo, funkar ju..
NV Chartogne-Taillet Champagne Cuvée St. Anne - Ja! Absolut. Men jag saknar langare!!??
NV Pol Roger - Klassiker... men lite trist va?
NV Diebolt-Vallois Prestige Brut - Brukar finnas hemma då och då...
Jacquesson 73x (just nu 738) - Aldrig gillat Jacquesson..
Bollinger NV - Gillas, men tycker den är för dyr vs. lika trevliga odlargrejer.
Paul Dethune Blanc de Noirs - Inte testat! Kollar upp den...
Paul Dethune Prestige - Minns ej om jag testat... Inköpskanal??
David Leclapart l'Amateur - Inköpskanal??
Savart - Det mesta Absolut, har någon/några hemma men kan nog fylla på..
André Jacquart vintage Blanc de Blancs - Aldrig testat tror jag....
Perrier Jouet - Det var länge sen...
Launois 2008 - Inte testat 08.. det var nog några år sedan sist..
Charles Heidsieck nv - Minns den inte som en favorit. Testar igen.

Jag tänkte testa Les Mesnil Prestige och Charlier Special Club som släpps på fredag också..
Turgy 2008! Ett måste köp!
 

Per Stade

Lege artis
Hoppsan, där stack den här tråden iväg i ett obevakat ögonblick... Tack för bra tips + andra utsvävningar!
En summering och Finewines rekommendationslista över 2015 års Vardagschampagner är således:

NV Pol Roger - Klassiker... men lite trist va?

Inte Pol Roger NV utan Vintage! just nu finns 2004 i butikerna. Tyvärr har de rusat iväg i pris, de kostade bara 449:- eller så när jag handlade senast. Enorm skillnad mot NV.

för övrigt tycker jag att allt på listan verkar drickbart :p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Instämmer med föregående talare, även jag håller Paul Dethune högt och kör deras Special Cuvee som "husets".

Jag skulle nog gärna även vilja slå ett slag för Legras & Haas både deras 2008 BDB och även deras BDB NV.

Alla tre dyker upp hos Franska Vinlistan då och då, vad gäller Legras så finns den väl alltid hos Franska om man mailar dem då de gör ganska många flaskor, Paul Dethune däremot har en betydligt mindre allokering så där kan det vara lönt att slå till när den ploppar upp...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag forsätter i samma fotspår och rekommenderar två odlarskumpor för 300 kr:
Eric Rodez BdN
Marie-Noelle Ledru Brut

Båda pinotdrivna i den mogna skolan med mer röda äpplen än gröna. Rodez är min favorit-NV och har slagit betydligt tyngre motstånd blint. Tyvärr har den ingen agent i Sverige längre vad det verkar. Ledru säljs av en på forumet som för övrigt säljer en annan bra odlarskumpa, Henri Billiot via SB.

Odlarskumpa är generellt överlägsen de stora husens standardvin.

Anmärkningar:
Skumpa = champagne
Skumpa ≠ Champagne
Champagne ≠ champagne

Och bara göteborgare kan få Graham Beck BdB till att vara skumpa...o_O
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag la en beställning på ett par flaskor igår men den var slut hos svenska importören. Typiskt!
Hmm osis, vet att den är i slutfasen hos Turgy också. En fantastisk Mesnil från en storartad årgång.
 
Toppen