Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför blir vin dåligt?

aldenniklas

Medlem
Hej!
Har typ aldrig haft problem med korkade eller på andra sätt defekta flaskor förrän senaste månaden då jag behövt hälla ut inte mindre än 7 flaskor:
  • 1 stBlack Stallion Pinot Noir, någon månad gammal, korkad
  • 5 st Clotaire Michal Beaujolais, drygt ett år gamla, smakade som att de hade börjat jäsa i flaskorna
  • 1 st Guy Michel Champagne -96, någon månad gammal, korkad
Både Systembolaget och Pompette har varit otroligt bra med ersättning för alla flaskor så ingen skada skedd annat än att det förstås är väldigt tråkigt i stunden när man upptäcker att en flaska är dålig.

Anledningen att jag skriver är dock att jag börjar undra lite varför flaskorna blir dåliga egentligen, vad kan man göra för att minimera skador? Misstänker att Beaujolais-vinerna är naturviner och kanske hade kvar lite jäst som gjorde att de påbörjade en ny jäsning.

Har sedan ett halvår tillbaks ett mQuvee vinlagringsskåp med plast för 188 flaskor enligt spec (i verkligheten typ 150 flaskor). Innan dess låg mina viner i en rätt hyffsad vinkällare. Vinlaggringsskåpet är inställt på 12 grader och 50% luftfuktighet, kan man ställa in det bättre?

Tacksam för alla svar och funderingar kring ämnet!
 

Boletus

Medlem
Det finns osvavlad och lågsvavlad bojo som klarar lagring bra men det är väl ingen direkt överraskning att man åker på nitar ibland. Korkproblem är inte så lätt att undvika. Du har samma inställningar i skåpet som jag själv :)
 

Adam Frisch

Vinmakare
Som producent så betalade jag extra (jävligt mkt extra om sanningen ska fram) för så kallade "sniffade" korkar. Dvs, dom passerar en maskin som kan upptäcka TCA i mkt små mängder innan dom säljs till kund. Producenten jag använde mig av hette Lafitte, och de är en av världens största korktillverkare. Men det kostade mkt pengar - ungefär 5kr per kork. Hade aldrig några problem och Lafitte garanterade okorkade flaskor - annars ersatte dom till fulla värdet. Detta år skiftade jag över till Diam 5 istället, dock. Det har nu gått 15 år sen Diam introducerades och det är helt klart att dessa korkar är oerhört bra och alla farhågor har motbevisas. Dom håller vinerna fräschare längre och har inga TCA-problem. Och så koster dom hälften så mkt! ;)

Producenten Rodney Strong gjorde här ett långtidstest (tror det var 10 år) mellan alla korkar och kom fram till att Diam var bäst, skruvkork kom på andra plats, vanliga korkar kom på 3:e och absolut sist var plastkorkarna. Mkt intressant.
 

Vingubben

Medlem
Hej!
Har typ aldrig haft problem med korkade eller på andra sätt defekta flaskor förrän senaste månaden då jag behövt hälla ut inte mindre än 7 flaskor:
  • 1 stBlack Stallion Pinot Noir, någon månad gammal, korkad
  • 5 st Clotaire Michal Beaujolais, drygt ett år gamla, smakade som att de hade börjat jäsa i flaskorna
  • 1 st Guy Michel Champagne -96, någon månad gammal, korkad
Både Systembolaget och Pompette har varit otroligt bra med ersättning för alla flaskor så ingen skada skedd annat än att det förstås är väldigt tråkigt i stunden när man upptäcker att en flaska är dålig.

Anledningen att jag skriver är dock att jag börjar undra lite varför flaskorna blir dåliga egentligen, vad kan man göra för att minimera skador? Misstänker att Beaujolais-vinerna är naturviner och kanske hade kvar lite jäst som gjorde att de påbörjade en ny jäsning.

Har sedan ett halvår tillbaks ett mQuvee vinlagringsskåp med plast för 188 flaskor enligt spec (i verkligheten typ 150 flaskor). Innan dess låg mina viner i en rätt hyffsad vinkällare. Vinlaggringsskåpet är inställt på 12 grader och 50% luftfuktighet, kan man ställa in det bättre?

Tacksam för alla svar och funderingar kring ämnet!
All Bojo smakar som att dom har jäst i flaskan.
 

Vingubben

Medlem
Hej!
Har typ aldrig haft problem med korkade eller på andra sätt defekta flaskor förrän senaste månaden då jag behövt hälla ut inte mindre än 7 flaskor:
  • 1 stBlack Stallion Pinot Noir, någon månad gammal, korkad
  • 5 st Clotaire Michal Beaujolais, drygt ett år gamla, smakade som att de hade börjat jäsa i flaskorna
  • 1 st Guy Michel Champagne -96, någon månad gammal, korkad
Både Systembolaget och Pompette har varit otroligt bra med ersättning för alla flaskor så ingen skada skedd annat än att det förstås är väldigt tråkigt i stunden när man upptäcker att en flaska är dålig.

Anledningen att jag skriver är dock att jag börjar undra lite varför flaskorna blir dåliga egentligen, vad kan man göra för att minimera skador? Misstänker att Beaujolais-vinerna är naturviner och kanske hade kvar lite jäst som gjorde att de påbörjade en ny jäsning.

Har sedan ett halvår tillbaks ett mQuvee vinlagringsskåp med plast för 188 flaskor enligt spec (i verkligheten typ 150 flaskor). Innan dess låg mina viner i en rätt hyffsad vinkällare. Vinlaggringsskåpet är inställt på 12 grader och 50% luftfuktighet, kan man ställa in det bättre?

Tacksam för alla svar och funderingar kring ämnet!
Din Bojo är det inget fel på, det är så den smakar.
 
Trådskapare
aldenniklas

aldenniklas

Medlem
Din Bojo är det inget fel på, det är så den smakar.
Kanske ska tilläggas att beaujolais med lite kvalité är bland det bästa jag vet och just denna låda öppnade jag en flaska av direkt när jag fick dom och det var en av de bättre vinupplevelser jag haft.
 
Toppen