Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför dricker inte finewines.se vin från Sydamerika?

Mattias Schyberg

Administratör
Har funderat en del på detta. Har knappt sett ett enda inslag som rör viner från denna del av vinvärlden. Visst, det är vanligtvis mycket vin härifrån som säljs i det nedre registret av prisskalan, vilket många gånger är ointressant för vinnörden. Både Argentina och Chile har dock en hel del kvalitetsviner också, vanligtvis i en prisklass runt 100-250 kr, där man ofta får riktigt rakryggade skapelser.

Många viner härifrån hamnar förmodligen i kategorin "fruktbomber" (gillar dock inte ordet, då det används med negativ klang) och har ofta en massiv frukt, samt inte sällan en noterbar restsötma med en alkohol närmare ca 14-15 %.

Är detta ett problem? Inte för mig, inte ens nästan!

Vinerna härifrån brukar vanligtvis ha rejäl syra och strävhet pga hög höjd där druvorna växer. Dessutom, jag äter gärna hummer, men ibland skriker kroppen efter en rejäl bit kött med portvinsreduktion. Omväxling är en av hörnstenarna i mitt liv.

De viner jag främst vill lyfta från denna del av världen är malbec från Argentina och syrah från Chile. Hade säkert kunnat belysa vita vin också, men saknar den erfarenhet som behövs.

Chile är väl främst kända för sina vin på carmenere och cabernet sauvignon, men dessa tycker jag ofta blir lite väl gröna med svartavinbärsblad (nästan samma ton man kan hitta i SB), vilket jag inte uppskattar. Deras syrah är däremot riktigt jävla trevlig många gånger. Mycket peppar och chark samt nyavärlden-kraft. Inte helt olikt liknande vin från Sydafrika både i kropp och själ, men heller inte mil ifrån norra Rhone (vanligtvis kraftigare dock).

När det gäller Argentina så är det malbec, och övriga bordeaux-druvor, jag uppskattar mest. Här drar karaktären snarare mot USA med klassiska Napa-markörer. Lätta att förväxla i blindprovning vill jag lova. Även lite kraftigare Italienare (supertuscans) kan ha liknande karaktär.

Vad säger ni, vad har ni för erfarenhet av dessa länders viner och varför diskuteras de så sällan?
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag och sambon dricker ofta malbec ifrån Argentina faktiskt. Upptäckte dom för ca 3 år sedan.
Tycker dom gör sig bra både som kvällsnjutning eller till mat.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kul, det är du och jag - brothers in arms! Håller med om att de ofta är bra matviner, speciellt om maten är av lite mer mustig och rustik karaktär. Vem sa att kraftiga viner är svåra att kombinera med mat?!
 
Personligen så ligger de vinerna inte i min "smakzon". Oftast så är vinerna för kraftiga för min smak. Av samma orsak som att jag inte dricker så mycket vin från Rhône.

Annars har ju framförallt Argentina fått allt mer utrymme på marknaden
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett av de viner som verkligen fångat min fascination är Montes Folly. Som ung är den ett räjserbra lite sydländskt vin, men efter några år kliver den upp och knuffar ned prestigefyllda Hermitage från täppan.
Sydamerikanska Malbec-viner hittar också mycket god resonans hos oss.
Däremot är Uruguays försök med tannat ännu inte något som landat på något bra sätt hos oss. Min vana trogen har jag absolut inte givit upp dem.

Så, nu är vi iaf tre som omhuldar dessa viner :)

Vitt? Sa nån vitt? Vi bryr oss inte heller...
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kul, det är du och jag - brothers in arms! Håller med om att de ofta är bra matviner, speciellt om maten är av lite mer mustig och rustik karaktär. Vem sa att kraftiga viner är svåra att kombinera med mat?!
Broder i arm! Har du några bra tips på schyssta malbecs? Sambon köper oftast budget varianter haha.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Personligen så ligger de vinerna inte i min "smakzon". Oftast så är vinerna för kraftiga för min smak. Av samma orsak som att jag inte dricker så mycket vin från Rhône.

Annars har ju framförallt Argentina fått allt mer utrymme på marknaden
Kan absolut förstå att stilen är lite väl kraftig och svulstig för en del munnar, speciellt om man är kalibrerad mot Bourgogne och Champagne, vilket jag förstått är ditt knark of choice ;)
 

Vino fino

Medlem
Jag dricker mycket vin från södra konen, har gjort det sedan studenttiden på 90-talet när budgeten var tajt. Har också bott och jobbat därnere (Santiago o Mendoza) och fått förmånen att prova på plats, även sådant som inte exporterats. Upptäckte slutligen också brasilianskt vin när jag jobbade där 2010-2012. Jag försöker hålla koll på och prova det som släpps därifrån, både på Monopolet och när jag reser dit.

Min erfarenhet är kanske att det är först nu som de etablerade sydamerikanska vinländerna (Argentina och Chile) har börjat våga gå tillbaka till jorden och släppa det krampaktiga taget om Parkers bibel. Dvs det är först nu det börjar bli riktigt intressant i prissegmentet 200 kr +. Alkoholen börjar komma ner, tidigare skörd, mindre malolaktiskt, osv.

Under 200 har de länge levererat mycket för pengarna. Jag brukar rekommendera den med tunn plånbok som vill börja lära sig om vin att ge sig på chilenska varietals, eftersom de återger ganska tydlig druvkaraktär. (Vissa tycker det är alldeles för mycket av det goda, OK, jag kan förstå det perspektivet). Det var i alla fall så jag började.

En sak som är fantastiskt med just chilenska viner är att de kommer från "pre-phylloxera"-stockar. Ibland undrar jag, helt ovetenskapligt, om det inte är det som gör att de kan bli lite turbomatade i sin druvkaraktär.
 

mnor

Medlem
Dricker ofta malbec på krogen, ett säkert kort om man är ute några stycken och man inte vill dra iväg prismässigt och samtidigt veta att det man har i glaset är drickbart. Jag har flera gånger fått riktigt bra malbec viner på Gauchos restuarang i London, senast 2010 Finca Las Divas Riglos malbec. På SB har jag inte hittat något som jag tycker är klockrent ännu så jag mottager gärna tips på bra malbec från SB.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jag dricker mycket vin från södra konen, har gjort det sedan studenttiden på 90-talet när budgeten var tajt. Har också bott och jobbat därnere (Santiago o Mendoza) och fått förmånen att prova på plats, även sådant som inte exporterats. Upptäckte slutligen också brasilianskt vin när jag jobbade där 2010-2012. Jag försöker hålla koll på och prova det som släpps därifrån, både på Monopolet och när jag reser dit.

Min erfarenhet är kanske att det är först nu som de etablerade sydamerikanska vinländerna (Argentina och Chile) har börjat våga gå tillbaka till jorden och släppa det krampaktiga taget om Parkers bibel. Dvs det är först nu det börjar bli riktigt intressant i prissegmentet 200 kr +. Alkoholen börjar komma ner, tidigare skörd, mindre malolaktiskt, osv.

Under 200 har de länge levererat mycket för pengarna. Jag brukar rekommendera den med tunn plånbok som vill börja lära sig om vin att ge sig på chilenska varietals, eftersom de återger ganska tydlig druvkaraktär. (Vissa tycker det är alldeles för mycket av det goda, OK, jag kan förstå det perspektivet). Det var i alla fall så jag började.

En sak som är fantastiskt med just chilenska viner är att de kommer från "pre-phylloxera"-stockar. Ibland undrar jag, helt ovetenskapligt, om det inte är det som gör att de kan bli lite turbomatade i sin druvkaraktär.
Mendoza hade vart trevligt att besöka!
 

Vino fino

Medlem
Broder i arm! Har du några bra tips på schyssta malbecs? Sambon köper oftast budget varianter haha.
Lite grovt kan man säga att Malbec från Argentina görs i två stilar: en fullmatad, ordentligt malo-pressad variant med mycket kaffe&mjölk-toner, björnbär och krydda. Inte helt olik Vintage Port när den precis har släppts.
Den andra är sirligare, högre syra, stramare. Mer likt originalet från Cahors.

Vilken av de två gillar du? Jag kan ge dig tips
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Lite grovt kan man säga att Malbec från Argentina görs i två stilar: en fullmatad, ordentligt malo-pressad variant med mycket kaffe&mjölk-toner, björnbär och krydda. Inte helt olik Vintage Port när den precis har släppts.
Den andra är sirligare, högre syra, stramare. Mer likt originalet från Cahors.

Vilken av de två gillar du? Jag kan ge dig tips
Jag gillar nog båda stilarna beroende på humör, men vill gärna att eken inte drar iväg för mycket.
 

Vino fino

Medlem
Det verkar vara flera som frågar efter tips så jag slänger fram några.

Fullmatad, Parker-anpassad Malbec: Catena (förstås), Clos de los Siete (Michel Rolland), Eral Bravo, Achaval-Ferrer.

Finstilt: Pascual Toso (min favorit), Montes (chilensk Malbec).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ett av de viner som verkligen fångat min fascination är Montes Folly. Som ung är den ett räjserbra lite sydländskt vin, men efter några år kliver den upp och knuffar ned prestigefyllda Hermitage från täppan.
Sydamerikanska Malbec-viner hittar också mycket god resonans hos oss.
Däremot är Uruguays försök med tannat ännu inte något som landat på något bra sätt hos oss. Min vana trogen har jag absolut inte givit upp dem.

Så, nu är vi iaf tre som omhuldar dessa viner :)

Vitt? Sa nån vitt? Vi bryr oss inte heller...
Montes Fully känner jag inte igen, kan du utveckla lite eller måste jag googla?:)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Lite grovt kan man säga att Malbec från Argentina görs i två stilar: en fullmatad, ordentligt malo-pressad variant med mycket kaffe&mjölk-toner, björnbär och krydda. Inte helt olik Vintage Port när den precis har släppts.
Den andra är sirligare, högre syra, stramare. Mer likt originalet från Cahors.

Vilken av de två gillar du? Jag kan ge dig tips
Uppskattar nog båda varianterna!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det verkar vara flera som frågar efter tips så jag slänger fram några.

Fullmatad, Parker-anpassad Malbec: Catena (förstås), Clos de los Siete (Michel Rolland), Eral Bravo, Achaval-Ferrer.

Finstilt: Pascual Toso (min favorit), Montes (chilensk Malbec).
Michel Rolland är lite av en favvo
 

Vino fino

Medlem
Sorry, Eral Bravo hamnade i fel kategori… den går mer i den finstämda stilen.

Samtliga som jag rekommenderade finns på Monopolet. I teorin i alla fall (BS).
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Montes Fully känner jag inte igen, kan du utveckla lite eller måste jag googla?:)
Smaknoter finns gott om på CT, www.cellartracker.se
Precis som Mouton-Rothschild har vinet ny etikett varje år.
I fjol var allas vårt Favvosystem billigast på Jorden under de fåtal dagar de hade detta vin i sitt sortiment.
image.jpg
 
Toppen