Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varför dricker vi svenskar så lite söta viner och starkvin?

Mattias Schyberg

Administratör
Blev inspirerad av en artikel jag fann här där statistiken pekar oroväckande rakt ner i diket när det gäller starkvin och söta viner försäljningsmässigt på Systembolaget (vin med restsötma á la Ripasso ingår såklart inte, för annars hade nog statistiken sett helt annorlunda ut med tanke på alla pallar av uppsötade viner som säljs).

Med tanke på svenskens fäbless för sötma så finner jag det hela aningen märkligt. Även hög alkohol brukar funka lysande om man refererar till försäljningen av Amarone. Dessutom brukar sött och starkt ha en ganska försiktig prislapp.

Vad har hänt?

Värst drabbat är dessutom ett av de mest intressanta starvinerna Sherry som visar en katastrofal nedgång på hela 75 % sedan 1989. Portvinet har dock klarat sig bra, med knappt skönjbar nedgång. Madeira har trots ett tydligt uppsving i populäritet hos oss vinnördar ändå minskat ca 30 %.

Absolut värst ser det dock ut för kategorin söta viner där vi kan se en minskning på hela 85 % på endast 25 år! Katastrofalt, milt sagt!

En teori som jag spontant har är att det såklart beror på att svensken får sitt behov uppfyllt av just de söta russinvinerna. Det finns helt enkelt inget behov av att söka sig till sötare viner som komplement, utan det räcker bra med det man redan får. En annan teori är att det är vi vinnördar som sviker. Vi pratar helt enkelt för lite om denna typ av viner och fokuserar för mycket på allt annat istället. Torrt är på något vis "finare" än sött/alkoholmättat, då sött/alkoholmättat är något som kännetecknar smakpreferensen hos russinvindrickaren, typ.

Vad säger det allsmäktiga forumet om saken? Gärna utan att gå bersärkargång mot monopolet eller genom att raljera vilt kring svenskens neandertalslika vinsmak. Det har vi andra trådar för! :)
 

kayaker

Cyklist
För egen del så beror det mest på mina smakpreferenser - föredrar torrt framför sött - och vad jag vill ha vinerna till.
De flesta söta viner passar bäst till sådant jag mycket sällan äter och mitt "rena sällskapsdrickande" domineras med eftertryck av världens näst vanligaste dryck: te.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
För egen del så beror det mest på mina smakpreferenser - föredrar torrt framför sött - och vad jag vill ha vinerna till.
De flesta söta viner passar bäst till sådant jag mycket sällan äter och mitt "rena sällskapsdrickande" domineras med eftertryck av världens näst vanligaste dryck: te.
Just "te" kändes väldigt lite @kayaker på något vis. Varför vet jag inte. ;)
 

MartinE

Medlem
Vad säger det allsmäktiga forumet om saken? Gärna utan att gå bersärkargång mot monopolet eller genom att raljera vilt kring svenskens neandertalslika vinsmak.
Huh, det blir svårt att skriva något med så tuffa begränsningar! :rolleyes:

Mitt nyårslöfte blir härmed att dricka mer sött och starkt. Det blir mitt bidrag till att vända den trista trenden! :)
Men jag instämmer! Vi (jag) dricker alldeles för lite starka och söta saker. Imorgon eftermiddag blir det visserligen det traditionsenliga portvinet framför brasan och då och då slinker det ner en sherry eller något sött. Men det är ju på en alldeles för låg nivå. Bättring krävs och utlovas!

Mitt nyårslöfte blir härmed att för var tionde flaska champagne jag inhandlar, köpa en Sauternes (alt tüsk motsvarighet) eller ett starkvin! :ängel:

Tillägg: Misstänker att @chambertin kommer hålla koll på mig! ;)
 

Vino fino

Medlem
Om vi då enligt dina direktiv ska bortse från neandertalarna i trappuppgången/villaområdet så finns det väl ett antal faktorer som gör att starkvin och "riktigt" dessertvin kontinuerligt tappar marknadsandel och volymer globalt sett, inte bara i Sverige. Jag lägger fram två möjliga orsaker som jag tror på.

För det första är söta kvalitetsviner och starkviner en kategori av dryck som i sitt sammanhang är lite svårare att uppskatta. Total försäljning av Coca Cola och andra läskeblask har inte samma nedgång så det är inte en fråga om att sötsuget eller suget efter karamelliserade smaker har minskat. Däremot har nog likriktningen mot mera kliniskt medelmåttiga smaker ökat. Motsvarande tendens kan tydligt ses på livsmedelsidan sedan 1950-talet, särskilt i den anglosaxiska världen som Sverige numera tillhör. Mer likriktning mot bebissmaker, mindre efterfrågan på komplexitet och "svårhet".

För det andra, och detta tror jag är den viktigaste orsaken, har kvaliteten kontinuerligt höjts på torra vinsidan och Råbert m.fl. har drivit utvecklingen mot fruktdrivna sötmogna viner. För inte så länge sedan så var riktiga dessertviner, Portvin, Madeira eller Sherry det enda säkra kortet om man ville slippa "gröna" toner i sitt vin som tog ett halvsekel att lagra bort. Kvalitetsskillnaden har kontinuerligt minskat och exempelvis torra röda viner ger idag en hel del av de smaker som man tidigare var tvungen att köpa Port för att få uppleva.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Om vi då enligt dina direktiv ska bortse från neandertalarna i trappuppgången/villaområdet så finns det väl ett antal faktorer som gör att starkvin och "riktigt" dessertvin kontinuerligt tappar marknadsandel och volymer globalt sett, inte bara i Sverige. Jag lägger fram två möjliga orsaker som jag tror på.

För det första är söta kvalitetsviner och starkviner en kategori av dryck som i sitt sammanhang är lite svårare att uppskatta. Total försäljning av Coca Cola och andra läskeblask har inte samma nedgång så det är inte en fråga om att sötsuget eller suget efter karamelliserade smaker har minskat. Däremot har nog likriktningen mot mera kliniskt medelmåttiga smaker ökat. Motsvarande tendens kan tydligt ses på livsmedelsidan sedan 1950-talet, särskilt i den anglosaxiska världen som Sverige numera tillhör. Mer likriktning mot bebissmaker, mindre efterfrågan på komplexitet och "svårhet".

För det andra, och detta tror jag är den viktigaste orsaken, har kvaliteten kontinuerligt höjts på torra vinsidan och Råbert m.fl. har drivit utvecklingen mot fruktdrivna sötmogna viner. För inte så länge sedan så var riktiga dessertviner, Portvin, Madeira eller Sherry det enda säkra kortet om man ville slippa "gröna" toner i sitt vin som tog ett halvsekel att lagra bort. Kvalitetsskillnaden har kontinuerligt minskat och exempelvis torra röda viner ger idag en hel del av de smaker som man tidigare var tvungen att köpa Port för att få uppleva.
Håller med om din analys och drog liknande slutsatser (framförallt rörande dagens semi-torra/soltorkade rödviner) i mitt startinlägg. :)

Angående söta viner rent allmänt och att det skulle vara "svårt" att gilla så är jag mer tveksam (i alla fall när det gäller mig själv). Mina första vinförälskelser som total vinnovis var Riesling Auslese och Sauternes. Detta ihop med traditionell Rioja på den torra sidan. :)
 

Vino fino

Medlem
Håller med om din analys och drog liknande slutsatser (framförallt rörande dagens semi-torra rödviner) i mitt startinlägg. :)
Fast jag menade inte russinvindrickaren, så slutsatserna var inte liknande. ;) För den kategorin gäller neandertalarfaktorer som vi inte ska gå in på här. Snarare tror jag, globalt sett, att de som tidigare köpte portvin (eller snarare barnen till de som alltid har köpt portvin) idag köper premiumviner i 300 kr + klassen för att tillgodose samma grundläggande behov när de är sugna på fruktdrivna smaker. Tendensen förstärks av mesiga sterila livsmedel som inte står upp mot "svårare" viner. Om halva världen helt plötsligt började äta inälvsmat igen så skulle vi nog se en väldigt intressant effekt på efterfrågan på vin. Om kyckling började smaka fågel igen. Osv.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Fast jag menade inte russinvindrickaren, så slutsatserna var inte liknande. ;) För den kategorin gäller neandertalarfaktorer som vi inte ska gå in på här. Snarare tror jag, globalt sett, att de som tidigare köpte portvin (eller snarare barnen till de som alltid har köpt portvin) idag köper premiumviner i 300 kr + klassen för att tillgodose samma grundläggande behov när de är sugna på fruktdrivna smaker. Tendensen förstärks av mesiga sterila livsmedel som inte står upp mot "svårare" viner. Om halva världen helt plötsligt började äta inälvsmat igen så skulle vi nog se en väldigt intressant effekt på efterfrågan på vin. Om kyckling började smaka fågel igen. Osv.
Då är vi inte lika överens. :)
 
Jag fullkomligen älskar Madeira och portvin. :) Fick hem i början av veckan en kartong med portvin från Niepoort. Det lönar sig däremot att beställa portvin och Madeira från utlandet då alkoholskatten slår hårt mot denna sorts vin och utbudet är skralt i Sverige.
 

sunqan

Vinös
Jag fullkomligen älskar Madeira och portvin. :) Fick hem i början av veckan en kartong med portvin från Niepoort. Det lönar sig däremot att beställa portvin och Madeira från utlandet då alkoholskatten slår hårt mot denna sorts vin och utbudet är skralt i Sverige.
Va... betalar varken du eller säljaren den svenska alkoholskatten? ??

Kan man göra så?
 

Vino fino

Medlem
Håller med, men omvänt! :D

Om dina teorier hade haft bäring så skulle inte Portvin varit den vintyp som varit någorlunda stabil och inte minskat nämnvärt i den statistik jag utgår från. :)
Din statistik är från Svedala. Om du hade haft rätt hade vinerna vi nämner i denna tråd varit tidigare massmarknadsviner som sedan övertagits av russinviner, vilket du antyder. Tvärtom så har de alltid varit etablissemangsviner så om man vill förstå varför de backar måste man undersöka konsumtionsmönster i målgruppen, inte i neandertalarkollektivet. Frågan är varför starkviner och riktiga söta viner tappar marknadsandelar och volymer. Det förklaras inte med att neandertalarna dricker mer Coca Cola och Ripasso. :)
 
Toppen