Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Varning! Stöld igen La Cuvee i Göteborg

Dekadenten

Medlem
Nu har jag samlat ihop mig (från min depression) och sammanställt förödelsen på La Cuvee. Jag har förvarat vin där sedan 2012 eftersom jag bott utomlands. Har haft en långsiktig plan på att nu när jag åter bor i Sverige bygga en egen vinkällare som just är klar. Låt mig nedan lista vad jag vet saknas och har signifikant värde. Återanskaffningsvärde på ca 520.000 kr. Är det någon som är intresserad av lite "privat-span" så hör av er till mig. Andra tips varmt välkomna. Jag noterar att i de fack som var vittjade till mer än hälften så har värdefulla viner försvunnit och viner med lägre värde lämnats kvar. M.a.o medel till hög vinkunskap. / Björn

Dekadenten

Medlem
La CuveeSourceFörpackning
2009 Chateau MontroseDitton WTOCW-6
2010 Pontet CanetAntique WineOWC-12
2009 Pontet CanetAntique WineOWC-12
2009 LaFleur PetrusSystembolagetOCW-12
2008 Chateau LafleurSystembolagetOWC-6
2005 PotensacSystembolagetOWC-12
2010 SassicaiaSystembolagetBottles
2009 Beaucastel CnDPSystembolagetOWC-6
2009 Les Forts LatourAntique WineOWC-12
2008 Chateau PalmerSystembolagetOWC-12
2012 Hermitage les BessardsSystembolagetMagnum
2010 OrnellaiaSystembolagetMagnum
2001 Cheateau dYquemAntique WineOWC-12
2011 PetrusSystembolagetbtls
2013 PetrusSystembolagetblts
2014 PetrusSystembolagetbtls
2006 MontroseSystembolagetbtls

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jisses, talar vi om den här skalan! >100 flaskor inklusive trälådor försvunna från enbart @Dekadenten? Stölder har alltså skett återkommande under flera månader. Och tydligen någon som kan vin? Manipulerade tillträdesloggar eller åtminstone påstående om detta? Och man behöver minst en stor bil samt endera transportkärra eller åtskilliga lyft inne i lokalen för att frakta bort = närmast "yrkesmässig avtransport". Det luktar absolut insiderbrott, d.v.s. jag tänker någon som är med i driften källaren, och dessutom någon med hybris eller låg riskuppfattning (annars hade det inte pågått så länge eller upprepat).

KimHartman

Medlem
Nu har även jag lyckats kvittera ut passerkort och bevittna skada. Hade 4 fack. Ett var totalt tömt med hänglåset borta, två var halverade med lås kvar. Ett intakt. Stor finansiell skada. Har mailat Johanna med hon verkar inte svara. Finns det en förundersökningsledare? Någon som haft kontakt med Polisen mer än en anmälan? Kommer upprätta polisanmälan i veckan. Mitt namn är Björn

HELVETE vad jag blir förbannad! Mina sympatier.

Jag inventerade idag – inget saknades.

Om jag får tag på tjuven ska jag göra KAOZ med han. Vi ska ta han!

PinotGringo

Medlem
Gud vad deprimerande. Jag lider med er som utsatts för detta. Obegripligt att det har kunnat ske i den skalan. 🤯

Hur är det med spårbarheten av stöldgodset? Har vinflaskor konsekventa serienummer? Andra sätt att upptäcka och spåra flaskor om de hälas vidare? Något man kan sätta en AI-agent på? (Om man nu ska behöva privatspana.)

Dekadenten

Medlem
Yes, mycket deprimerande. Har kompletterat listan nu och vi är upp i 170 flaskor, markandsvärde 650.000 kr. Har upprättat en polisanmälan idag. Antar att de samkör detta med övriga stölder. Är det något som har varit i kontakt med en förundersökningsledare så hör av er. Tror att det är bra att vi samkör.

Toppen