Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vart köpa in Spinifex Esprit?

Håkan

Medlem
2017 fanns iallafall i somras på systembolaget, drack min sista flaska i helgen, verkligen bra vin. Om du går upp lite finns Spinifex bete noir för 299 kr, den är riktigt bra den med (bättre enligt mig).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vill helst inte ta England med alla avgifter
Dessutom har nog tåget nu gått för att köpa alkoholhaltiga drycker genom distansköp från Storbritannien, oavsett hur det går med förhandlingarna kring ett handelsavtal, eftersom "Brexit-landet" inte vill fortsätta att ingå i EES eller den inre marknaden. Från 1 januari ingår inte Storbritannien i EES och då är det samma regler som gäller för att köpa därifrån som från t.ex. USA. Således inte tillåtet för privatpersoner i Sverige, eftersom svenska politiker enbart tillåter distansköp för att de tvingats till det av EU-domstolen, och det gäller enbart inom EU/EES.

Jag utesluter inte att paket med enstaka flaskor kan komma igenom ändå, men det är ju dumt att riskera beslag (eller rentav beslag + böter) om man köper dyrare saker. Seriösa handlare med koll på läget lär heller inte vilja skicka under dessa förhållanden.
 

buteljen

Medlem
Hmm ... har just insett att jag nog inte kommer att kunna fortsätta beställa vinsamples från 67pallmall pga Brexithelvetet :mad:.
@vintomas, du skriver "inte tillåtet för privatpersoner" - Kan man beställa som företag? Eller måste allt gå via systemet och man typ måste vara importör om man skall köpa vin från icke-euländer på distans? Hur funkar det?
 

Johan L

Medlem
Hmm ... har just insett att jag nog inte kommer att kunna fortsätta beställa vinsamples från 67pallmall pga Brexithelvetet :mad:.
@vintomas, du skriver "inte tillåtet för privatpersoner" - Kan man beställa som företag? Eller måste allt gå via systemet och man typ måste vara importör om man skall köpa vin från icke-euländer på distans? Hur funkar det?

Bör väl i teorin gå att göra via Systembolagets privatimportsfunktion, men det tenderar att bli så dyr frakt att det är ointressant i praktiken. Som företag behöver du vara godkänd som upplagshavare eller registrerad varumottagare.
https://www.tullverket.se/sv/foreta...tioner/alkohol.4.226de36015804b8cf353ed8.html
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hmm ... har just insett att jag nog inte kommer att kunna fortsätta beställa vinsamples från 67pallmall pga Brexithelvetet :mad:.
@vintomas, du skriver "inte tillåtet för privatpersoner" - Kan man beställa som företag? Eller måste allt gå via systemet och man typ måste vara importör om man skall köpa vin från icke-euländer på distans? Hur funkar det?
Det är väl ändå Sverige/EUhelvetet som omöjliggör beställning!
 

The Wall

Medlem
Hmm ... har just insett att jag nog inte kommer att kunna fortsätta beställa vinsamples från 67pallmall pga Brexithelvetet :mad:.
@vintomas, du skriver "inte tillåtet för privatpersoner" - Kan man beställa som företag? Eller måste allt gå via systemet och man typ måste vara importör om man skall köpa vin från icke-euländer på distans? Hur funkar det?
Undrar om "samples" faller inom ramen för "vin i förpackning"? Det är visserligen vin, men inte buteljerad och avsedd för försäljning till allmänheten utan endast till ett någorlunda slutet sällskap. 67pallmall får väl skicka det som "studiematerial"?
 

buteljen

Medlem
Undrar om "samples" faller inom ramen för "vin i förpackning"? Det är visserligen vin, men inte buteljerad och avsedd för försäljning till allmänheten utan endast till ett någorlunda slutet sällskap. 67pallmall får väl skicka det som "studiematerial"?
Jag är säker på att 67PM inte vill mörka att det är alkohol som skickas ...
Men det där med obuteljerat vin och slutet sällskap kanske kan vara ett kryphål?
Nåväl de tittar på det iallafall.
Har en kompis i Irland vars paket har suttit fast en vecka nu någonstans på vägen (UPS).
 

buteljen

Medlem
Om vinprover???
Frågan löd "Kan man beställa som företag? Eller måste allt gå via systemet och man typ måste vara importör om man skall köpa vin från icke-euländer på distans? Hur funkar det?"
 

magnum

Epernay, Frankrike
Frågan löd "Kan man beställa som företag? Eller måste allt gå via systemet och man typ måste vara importör om man skall köpa vin från icke-euländer på distans? Hur funkar det?"
Men det var också en kommentar att du inte kunde beställa pga av ¨Brexithelvetet¨ (som kom före i inlägget än frågan), och det var det jag svarade på!
 
Toppen