Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vegetariskt i Stockholm

gece

Man vänjer sig.
Vad finns det egentligen för bra alternativ i Stockholm för den kräsna gommen om man har för avsikt att inte äta döda djur?

Har nämligen en bekant som är lagd åt det (ovo-lakto-)vegetariska hållet, hos vilken jag försöker odla ett intresse för bättre restauranger. Chef's Table på Rutabaga var en fullträff, näst på listan var tänkt att bli Gro, men så upptäcker jag att de kör sista serveringen idag! Snopet.

Rimliga alternativ jag känner till är Fotografiska och kanske Shibumi. Men vad finns det mer att välja på?
 

tobbe81

Medlem
Restaurang Hermans på fjällgatan dock var det några år sedan jag var där själv.
Lenom kan även vara ett alternativ de kör en avslappnad finedine med några vegetariska rätter
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Får lov att lägga veganska Växthuset till listan. Provade avsmakningsmenyn som var riktigt bra, helt fri från trista köttsubstitut, bara en massa härligt tillredda växter och svampar.

Vinlistan har ett klart fokus på naturvin, mestadels Spanien och Frankrike (Dryckesbutiken, Pompette och Vin & Natur tycks vara hovleverantörer). Jag valde en Jura, 2016 Domaine des Marnes Blanches Côtes du Jura "En Jensillard" och blev förtjust. Gjord på Savagnin (Jaune), 11 månader på gamla fat, ouillé. Har en distinkt orangevinskänsla i form av hård stenighet och kanske lite tanniner, men inlindat i detta finns rikligt med grön och gul frukt och en hel del blommor (lavendel, rosor, kaprifol) som mjukar upp. Olik all annan upptoppad Savagnin jag provat tidigare, klart charmigare och mer uttrycksfull än jag förknippar med druvan.
 
Toppen