Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vidga mina vyer...

Dalskåning

Medlem
Hej på er!

Ny medlem här med ett hyfsat nyfunnet vinintresse. Jag lärde mig tycka om (röd)vin tämligen sent och känner mig fortfarande som en novis på området.
För att i början kunna greppa ämnet lite så höll jag mig till australiensisk shiraz, då det var det första röda jag gillade. Senare så utvidgades intresset så smått mot Rhone, men har i stort sett stannat där, även om jag nu börjat krafsa (väldigt) lite i Bdx.
När jag för två år sedan så smått började mitt samlande så införskaffades vinerna uteslutande från SB och då fastnade jag för Penfolds och Guigal.
Dessa två hus har jag nu kört fast i och nyanskaffningar handlar mest om "äldre" årgångar från dessa två. Företrädelsevis inköpta från DE och F.

Därför behöver jag er hjälp att vidga vyerna och kanske vända blicken från Adelaide och Ampuis :)

Som ett resultat av (medveten) enkelspårighet så är klassiska Rhoneblends och rhonedruvor mina favoriter, likaså blend på cab/shiraz. Prismässigt så brukar det landa mellan 250 och 6-700, men nog finns det några rara pavor i kylen som betingar nån krona mer. På sikt lär jag väl ändå trilla ditåt även gällande andra typer av vin, men låt oss börja i lite plånboksvänligare härader.
Hjälp mig gärna med några stiltypiska viner från SB i prisklass 100-250 kr som kan fungera som inkörsport.

(Jag vet, en vidöppen fråga som kanske kräver en del förtydligande och förklaring av mig) :)

Tack på förhand
MW
 

chambertin

Medlem
Hej på er!

Ny medlem här med ett hyfsat nyfunnet vinintresse. Jag lärde mig tycka om (röd)vin tämligen sent och känner mig fortfarande som en novis på området.
För att i början kunna greppa ämnet lite så höll jag mig till australiensisk shiraz, då det var det första röda jag gillade. Senare så utvidgades intresset så smått mot Rhone, men har i stort sett stannat där, även om jag nu börjat krafsa (väldigt) lite i Bdx.
När jag för två år sedan så smått började mitt samlande så införskaffades vinerna uteslutande från SB och då fastnade jag för Penfolds och Guigal.
Dessa två hus har jag nu kört fast i och nyanskaffningar handlar mest om "äldre" årgångar från dessa två. Företrädelsevis inköpta från DE och F.

Därför behöver jag er hjälp att vidga vyerna och kanske vända blicken från Adelaide och Ampuis :)

Som ett resultat av (medveten) enkelspårighet så är klassiska Rhoneblends och rhonedruvor mina favoriter, likaså blend på cab/shiraz. Prismässigt så brukar det landa mellan 250 och 6-700, men nog finns det några rara pavor i kylen som betingar nån krona mer. På sikt lär jag väl ändå trilla ditåt även gällande andra typer av vin, men låt oss börja i lite plånboksvänligare härader.
Hjälp mig gärna med några stiltypiska viner från SB i prisklass 100-250 kr som kan fungera som inkörsport.

(Jag vet, en vidöppen fråga som kanske kräver en del förtydligande och förklaring av mig) :)

Tack på förhand
MW
Välkommen till formuet !

Med tanke på dina preferenser så tänker jag inte föreslå att bekanta dig med Pinot Noir och Nebbiolo utan det som jag kom att tänka på först var de röda Bierzo-vinerna gjorda på Mencia. Man brukar t.o.m kunna få ett ganska bra druvuttryck i prisklassen strax över 100-lappen och runt 250-400:- så finns det en del guldkorn helt klart. Att botansiera bland röd Bdx i prisklassen 100-250:- känns inte riktigt meningsfullt när du redan har haft radarn på topproducenter i andra distrikt. För att ge en rättvis bild av Bdx så bör nog intervallet snarare ligga runt 200-600:-.

Av de på Bierzo som finns på SB har jag provat Pittacum, Hombros, Bem bi Bre, Cepas Viejas, Tilenus och Petalos. Drack en Cepas Viejas -11 häromdagen som var riktigt bra och med en hel del potential kvar för vidare utveckling.

Vill du botansiera vidare så rekommenderar jag Decantalo i Spanien för ett bredare sortiment.
 
Trådskapare
Dalskåning

Dalskåning

Medlem
Tackar :)
Och tack för tipsen. Ska kollas upp

PN gillar jag och har väl smakat en del av Jadots enklare , amerikanskt och zeeländskt.
 

gece

Man vänjer sig.
+1 på Mencía, tycker att den och fransk Syrah har många gemensamma nämnare. Vill man hitta en liknande parallell till Australien föreslår jag ännu mer Spanien, då moderna uttryck av Tempranillo tilltalar ungefär samma delar av min hjärna som Shiraz gör. Leta i Ribera del Duero, Toro eller det moderna Rioja, på bolaget finns bland annat Protos (både Crianza och Reserva) och Baigorri Reserva. Vill man tänja liiiite på gränsen (vi är ju ändå på Finewines...) med blott 10 kr finns även Roda Reserva. I lägre prisklasser bör Artadi Tempranillo kunna leverera en bra bild av druvans förmåga, har dock ej provat den.
 

grappa

Medlem
För att vidga vyerna så är Philipssons 100 viners provningar riktigt bra åtminstone om man bor hyfsat nära Danmark. De brukar hålla dem på hösten i ett antal olika danska städer. Jag har varit i Köpenhamn på en fantastisk provning på börsen.
Kan rekommendera Priorat som distrikt. SB brukar ha Finca el Piug som instegs vin och Coma Vella alternativt Laurel som liter bättre alternativ.
Gillar du Norra Rhone så borde du även testa Domaine St Duc, i Gigondas. De har ett antal viner med bra klass och lagringsduglighet.
 
Toppen