Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka är era topp 5?

moos

Medlem
Sedan det finns endes personer här på forumet som är ordentligt indruckna på Champagne så blir jag nyfiken. Vilka är era topp 5 odlare och topp 5 prestigechampagner?
 
SV: Vilka är era topp 5?

Nu jobbar jag ju för att minska min champagneprofil men lite har jag väl druckit. Svårt att sätta odlare och prestige separat. En odlare som Selosse slår de flesta hus men ok då.

Topp 5 RM:
  1. Selosse
  2. Cedric Bouchard
  3. David Leclapart
  4. Vouette et Sorbee
  5. Agrapart
Nästan på listan eller skulle vara där, Pierre Peters, Paul Dethune, Tarlant. Sedan finns det ett gäng till. Svårt att välja. De 5 ovan tog jag för att jag tycker att de är mest nyskapande eller vad gäller Selosse, bara måste vara med. Har säkert missat ett antal till.

Topp 5 NM prestige:
  1. Krug CdM
  2. Bollinger VVF
  3. Salon
  4. Philipponnat CdG
  5. Billecart-Salmon Grande Cuvée
  6. Pol Roger Winston Churchill

Saknas gör ju naturligtvis Krug årgång samt vissa årgångar av Cristal men de ovan kan jag leva med att bara få dricka, Svårt som vanligt.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Vilka är era topp 5?

moos skrev:
Sedan det finns endes personer här på forumet som är ordentligt indruckna på Champagne så blir jag nyfiken. Vilka är era topp 5 odlare och topp 5 prestigechampagner?
Det är svårt de där o säga favorit, jag gillar mycket.
Men av "vanlig prestige" så håller jag Henriot CdE högst. Gillar även Salon.
Men Krug´s vanliga Grande Cuvée är fantastisk bra, sån som alltid levererar tycker jag
 

Elvis

Medlem
SV: Vilka är era topp 5?

Här är mina listor. Både Selosse och Krug gör en rad fantastiska champagner så jag väljer att inte lista enskilda viner utan bara odlaren resp huset. Annars skulle de båda lägga beslag på flera platser på topp-5.

Odlare
1. Jacques Selosse
2. Vilmart & Cie
3. Pierre Peters
4. David Leclapart
5. Pierre Moncuit

Hus
1. Krug
2. Henriot
3. Pol Roger
4. Philipponnat
5. Roederer

shorepower skrev:
1.Krug CdM
2.Bollinger VVF
3.Salon

Va!? Håller du Salon högre än årgångs-Krug och Henriot CdE??? Jag har själv svårt att se storheten i Salon. Visst, det är en kultchampagne och en perfekt lagrad 50-talare är säkert underbar men någon sådan har jag inte druckit (än ;) ).
 
SV: Vilka är era topp 5?

Elvis skrev:
Här är mina listor. Både Selosse och Krug gör en rad fantastiska champagner så jag väljer att inte lista enskilda viner utan bara odlaren resp huset. Annars skulle de båda lägga beslag på flera platser på topp-5.

Odlare
1. Jacques Selosse
2. Vilmart & Cie
3. Pierre Peters
4. David Leclapart
5. Pierre Moncuit
Jag är väl inte förvånad att du håller Vilmart högt men att inte ta med Cedric Bouchard är det väl nästan spöstraff på :)

Elvis skrev:
Hus
1. Krug
2. Henriot
3. Pol Roger
4. Philipponnat
5. Roederer

Va!? Håller du Salon högre än årgångs-Krug och Henriot CdE??? Jag har själv svårt att se storheten i Salon. Visst, det är en kultchampagne och en perfekt lagrad 50-talare är säkert underbar men någon sådan har jag inte druckit (än ;) ).

Skulle ju välja 5 prestigeviner. Som enskilt hus är Salon lite smalt (av samma orsak till att jag inte listade Prevost under odlare). Vad gäller gamla lagrade, jag tycker Salon 76 på magnum visade på vad vinet kan leverera. Har haft förmånen att dricka Salon 1969 som var magiskt. Vinet behöver tid. CdE, ett av de bästa vinerna men lite ojämn. 96an är riktigt bra, sedan har jag druckit perfekta 64,81,85or direkt från huset och de som kommer drickas framåt blir säkert en av de större upplevelserna. Du vet att jag gillar CdE men så många av dem har varit huslagrade och jag bara ge Henriot en eloge för att de släpper så många gamla viner.

Lovar dig att en 64a direkt från Salon skulle få dig att falla i gråt också. Vet att du inte tycker att 97an av Salon är bra men om 20 år när vi poppar några kommer du ändra dig. Så håller Salon högt som prestige, men inte som enskilt hus pga att de endast gör ett vin. Där leder naturligtvis Krug följt av Roederer, Philipponnat och Billecart-Salmon utan rangordning.
 

CH

Medlem
SV: Vilka är era topp 5?

Odlare:
Selosse
Vilmart
Paul Dethune
Pierre Peters
Pierre Moncuit

David Leclapart är inte med på min lista eftersom jag provat för lite av hans alster och av det jag har provat så har jag inte varit imponerad. Andra som jag gillar är Tarlant, Bernad Hatte och Egly-Ouriet.

Prestigechampagner:
Krug Vintage
Henriot CdE
Comtes de Champagne
Clos des Goisses
Bollinger GA

VVF och CdM finns inte med på min lista av den enkla anledningen att jag inte provat dem. Bille CG, Winston, Salon och Cristal finns inte med eftersom jag anser mig provat för lite av dem för att kunna bedöma dem. Som bubblare strax utanför listan är väll Dom Perignon.
 
SV: Vilka är era topp 5?

CH skrev:
Vi får hoppas att denna tråden inte spårar ur som den gjorde förra gången vi skulle rangordna champagner.

http://www.finewines.se/vin/favoritcham ... /#msg19442

Mycket roande läsning för er som inte gjort det.
Jag läste den faktiskt den samtidigt och konstaterade två saker

  • Min smak har glidit något, har fått prova mer VVF och CdM bland annat
  • Låste först upp tråden men efter att ha läst igenom den så låste jag den igen :)
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vilka är era topp 5?

shorepower skrev:
Jag läste den faktiskt den samtidigt och konstaterade två saker

  • Min smak har glidit något, har fått prova mer VVF och CdM bland annat
  • Låste först upp tråden men efter att ha läst igenom den så låste jag den igen :)

hade väl varit en mycket onödig tråd att låsa upp.

Speciellt efter som låsningskommentaren var så otroligt kompetent.
 
SV: Vilka är era topp 5?

shorepower skrev:
Jag är väl inte förvånad att du håller Vilmart högt men att inte ta med Cedric Bouchard är det väl nästan spöstraff på :)

Skulle ju välja 5 prestigeviner. Som enskilt hus är Salon lite smalt (av samma orsak till att jag inte listade Prevost under odlare). Vad gäller gamla lagrade, jag tycker Salon 76 på magnum visade på vad vinet kan leverera. Har haft förmånen att dricka Salon 1969 som var magiskt. Vinet behöver tid. CdE, ett av de bästa vinerna men lite ojämn. 96an är riktigt bra, sedan har jag druckit perfekta 64,81,85or direkt från huset och de som kommer drickas framåt blir säkert en av de större upplevelserna. Du vet att jag gillar CdE men så många av dem har varit huslagrade och jag bara ge Henriot en eloge för att de släpper så många gamla viner.

Lovar dig att en 64a direkt från Salon skulle få dig att falla i gråt också. Vet att du inte tycker att 97an av Salon är bra men om 20 år när vi poppar några kommer du ändra dig. Så håller Salon högt som prestige, men inte som enskilt hus pga att de endast gör ett vin. Där leder naturligtvis Krug följt av Roederer, Philipponnat och Billecart-Salmon utan rangordning.

Edit: Där leder naturligtvis Krug följt av Roederer, Philipponnat, Bollinger och Billecart-Salmon utan rangordning.

Sedan gillar jag ju också Armand Rousseau, Romanée-Conti, Fourrier, Jacques Frederic Mugnier samt Anne Gros. Det står ju topp 5 i rubriken :)

Jimmy Forsman skrev:
hade väl varit en mycket onödig tråd att låsa upp.

Speciellt efter som låsningskommentaren var så otroligt kompetent.

Varför skulle jag låsa upp den? Därför jag kan :)
 

Elvis

Medlem
SV: Vilka är era topp 5?

shorepower skrev:
Vad gäller gamla lagrade, jag tycker Salon 76 på magnum visade på vad vinet kan leverera.

Visst, det är häftigt att ett 25 år gammalt vin kan vara så ungt, men så himla bra tyckte inte att den var (än). Lanson 1979 som vi drack samma kväll tyckte jag var mycket bättre.
 

Jos

Medlem
SV: Vilka är era topp 5?

Enligt Juhlin och de flesta som verkligen kan Champagne så är tydligen Salon generellt sett aningen vassare än Krug. Även om man jämför med Krugs finaste prestiger.
 

Elvis

Medlem
SV: Vilka är era topp 5?

Jos skrev:
Enligt Juhlin och de flesta som verkligen kan Champagne så är tydligen Salon generellt sett aningen vassare än Krug. Även om man jämför med Krugs finaste prestiger.

Det intrycket kanske man får om man läser Juhlins texter, men om man läser de poäng han ger så är Krug klar etta. Om man tittar på årgångarna 79-82-85-88-90-95-96, de sju senaste årgångarna där både Krug och Salon släppts, så har Krug en snittpotential på 96,33 poäng mot Salons 94,5.

Faktum är att Juhlin även rankar Cristal och Winston Churchill högre än Salon för de här sju årgångarna.
 
SV: Vilka är era topp 5?

Elvis skrev:
Visst, det är häftigt att ett 25 år gammalt vin kan vara så ungt, men så himla bra tyckte inte att den var (än). Lanson 1979 som vi drack samma kväll tyckte jag var mycket bättre.

Hur är det mattenkunskaperna? Nuvarande år är 2012. Om vi drack en Salon från 1976 så var det hur gammalt? 25 år eller? Just 25 år är något jag normalt sett är rätt duktigt att hålla reda på, då det är en magisk brytgräns.

Eller är det så att Salon släppte 1976 på magnum 1987, var det det du tänkte på? Grymt att du sitter på den infon! :)
 

chambertin

Medlem
SV: Vilka är era topp 5?

Jos skrev:
Enligt Juhlin och de flesta som verkligen kan Champagne så är tydligen Salon generellt sett aningen vassare än Krug. Även om man jämför med Krugs finaste prestiger.
Men inte rent tekniskt va ? ;)
 

Jos

Medlem
SV: Vilka är era topp 5?

Poäng hit och poäng dit, - tydligen vet de som har koll att Salon är överlägset Krug. Rent tekniskt alltså. Vanligt nybörjarfel är att jämföra poäng.
 

Elvis

Medlem
SV: Vilka är era topp 5?

shorepower skrev:
Hur är det mattenkunskaperna? Nuvarande år är 2012. Om vi drack en Salon från 1976 så var det hur gammalt?

Vi drack den inte i år så du har inte helt rätt heller ;) , men visst, korrekta åldern när vi drack den var 34.
 
Toppen