Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka bör vi prioritera?

Göran F

Medlem
Jag och frun planerar vår absolut första, men definitivt inte sista resa till Champagne i sommar.
Vi hade tänkt att åka 6-10 juli och försöka besöka så många producenter som möjligt, men ändå kunna njuta av resan, atmosfären och givetvis drycken.
Det svåra är ju inte att hitta producenter, utan det svåra är att hitta dem som verkligen är värda ett besök och som pratar engelska.
(Vår franska sträcker sig till enkla hälsningsfraser och att vi inte pratar någon franska).
Jag har själv använt mig av Richard Juhlins bok, egna erfarenheter och internet för att skapa en lista med potentiella producenter.
Listan känns dock fortfarande alldeles för lång och det känns som om 4-5 producenter per dag kan bli för mycket.
Vi har väl själva räknat med att ett besök tar runt 1,5 timme.
För att försöka råda lite bot på vilsenheten hade jag hoppats på Er hjälp med tycke och smak utifrån Era erfarenheter.
Så här har vi tänkt;
Mån:
Jérome Prévost - Vilmart - J Lassalle - Paul Bara
Tis:
Georges Vesselle - René-Henri Coutier - Paul Déthune - David Léclapart - Boizel
Ons:
Henri Giraud - Henri Goutorbe - Gatinois - Jacquesson - Perrier-Jouët
Tors:
Bonnaire - Diebolt-Vallois - Guy Charlemagne - Claude Cazals
Fre:
Billecart-Salmon - Philipponnat - Larmandier-Bernier
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vafalls! Ingen som har gett dig lite tips och feedback ännu. :eek:

Champagne ligger ju varmt om hjärtat hos många på forumet. Jag hoppas således att någon kommer till undsättning snarast, då jag tyvärr inte har mycket att tillföra. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag och frun planerar vår absolut första, men definitivt inte sista resa till Champagne i sommar.
Vi hade tänkt att åka 6-10 juli och försöka besöka så många producenter som möjligt, men ändå kunna njuta av resan, atmosfären och givetvis drycken.
Det svåra är ju inte att hitta producenter, utan det svåra är att hitta dem som verkligen är värda ett besök och som pratar engelska.
(Vår franska sträcker sig till enkla hälsningsfraser och att vi inte pratar någon franska).
Jag har själv använt mig av Richard Juhlins bok, egna erfarenheter och internet för att skapa en lista med potentiella producenter.
Listan känns dock fortfarande alldeles för lång och det känns som om 4-5 producenter per dag kan bli för mycket.
Vi har väl själva räknat med att ett besök tar runt 1,5 timme.
För att försöka råda lite bot på vilsenheten hade jag hoppats på Er hjälp med tycke och smak utifrån Era erfarenheter.
Så här har vi tänkt;
Mån:
Jérome Prévost - Vilmart E- J Lassalle - David Léclapart E-
Tis:
Georges Vesselle E - Paul Bara E-René-Henri Coutier E - Paul Déthune E-
Ons:
Henri Giraud E- Henri Goutorbe E- Gatinois E- Jacquesson E -
Tors:
Bonnaire E- Diebolt-Vallois E- Guy Charlemagne E- Claude Cazals E-Larmandier-Bernier E
Fre:
Billecart-Salmon E- Philipponnat E- Boizel E- Perrier-Jouët E
Ändrade lite i besöksordningen. Satte ett E där jag är rätt säker på att dom pratar Engelska.
Flera av de små odlarna har ingen egentlig visning/rundvandring utan enbart provning.
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Ändrade lite i besöksordningen. Satte ett E där jag är rätt säker på att dom pratar Engelska.
Flera av de små odlarna har ingen egentlig visning/rundvandring utan enbart provning.
Stort tack för feedback @magnum.
Om jag tolkat dig rätt så funkar engelskan hos alla förutom Prévost och J Lassalle?
Innebär en provning hos en mindre odlare utan rundvandring en kortare besökstid och hur lång tid bör man räkna med hos en mindre respektive större odlare/producent?
Är det något av "våra" alternativ som är mer värda ett besök än andra?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Stort tack för feedback @magnum.
Om jag tolkat dig rätt så funkar engelskan hos alla förutom Prévost och J Lassalle?
Innebär en provning hos en mindre odlare utan rundvandring en kortare besökstid och hur lång tid bör man räkna med hos en mindre respektive större odlare/producent?
Är det något av "våra" alternativ som är mer värda ett besök än andra?
Hos en liten odlare räcker en timme, vissa lite mer andra mindre. Att inte alla kan engelska är inget problem, papper, penna, händer....det brukar lösa sig! Perrier Jouet är jag inte säker på att dom tar emot besökare. Du bör boka besöken i förväg. Tycker dina planerade besök ser bra ut, vissa är mina egna favoriter andra inte;) Åker ni bil eller flyger ni?
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Hos en liten odlare räcker en timme, vissa lite mer andra mindre. Att inte alla kan engelska är inget problem, papper, penna, händer....det brukar lösa sig! Perrier Jouet är jag inte säker på att dom tar emot besökare. Du bör boka besöken i förväg. Tycker dina planerade besök ser bra ut, vissa är mina egna favoriter andra inte;) Åker ni bil eller flyger ni?
Tanken är att ha kontakt med samtliga i förväg, dels för att veta att vi är välkomna men även som en trevlig gest (om än det spontana besöket kan bli nog så trevligt). "Andra inte" lägger ju inte alls en nyfikenhet över mitt funderande :)
Vi åker bil hela vägen...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mån:
Jérome Prévost - Vilmart E- J Lassalle - David Léclapart E-
Tis:
Georges Vesselle E - Paul Bara E- René-Henri Coutier E - Paul Déthune E-
Ons:
Henri Giraud E- Henri Goutorbe E- Gatinois E- Jacquesson E -
Tors:
Bonnaire E- Diebolt-Vallois E- Guy Charlemagne E- Claude Cazals E-Larmandier-Bernier E
Fre:
Billecart-Salmon E- Philipponnat E- Boizel E- Perrier-Jouët E
Tanken är att ha kontakt med samtliga i förväg, dels för att veta att vi är välkomna men även som en trevlig gest (om än det spontana besöket kan bli nog så trevligt). "Andra inte" lägger ju inte alls en nyfikenhet över mitt funderande :)
Vi åker bil hela vägen...
Om du åker bil utgår jag från att du tänker handla en del flaskor, tänk på att boka hotell med låst parkering så slipper du en del i och ur lastning.
Mina favoriter på din lista är markerad med fetstil (se ovan)
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Mån:
Jérome Prévost - Vilmart E- J Lassalle - David Léclapart E-
Tis:
Georges Vesselle E - Paul Bara E- René-Henri Coutier E - Paul Déthune E-
Ons:
Henri Giraud E- Henri Goutorbe E- Gatinois E- Jacquesson E -
Tors:
Bonnaire E- Diebolt-Vallois E- Guy Charlemagne E
- Claude Cazals E-Larmandier-Bernier E
Fre:
Billecart-Salmon E- Philipponnat E
- Boizel E- Perrier-Jouët E

Om du åker bil utgår jag från att du tänker handla en del flaskor, tänk på att boka hotell med låst parkering så slipper du en del i och ur lastning.
Mina favoriter på din lista är markerad med fetstil (se ovan)
Vi hoppas på en del flaskor :) och japp vi har låst parkering i bakhuvudet tillsammans med en del styrketräning...
Tack för personlig feedback!
 

chambertin

Medlem
Jag och frun planerar vår absolut första, men definitivt inte sista resa till Champagne i sommar.
Vi hade tänkt att åka 6-10 juli och försöka besöka så många producenter som möjligt, men ändå kunna njuta av resan, atmosfären och givetvis drycken.
Det svåra är ju inte att hitta producenter, utan det svåra är att hitta dem som verkligen är värda ett besök och som pratar engelska.
(Vår franska sträcker sig till enkla hälsningsfraser och att vi inte pratar någon franska).
Jag har själv använt mig av Richard Juhlins bok, egna erfarenheter och internet för att skapa en lista med potentiella producenter.
Listan känns dock fortfarande alldeles för lång och det känns som om 4-5 producenter per dag kan bli för mycket.
Vi har väl själva räknat med att ett besök tar runt 1,5 timme.
För att försöka råda lite bot på vilsenheten hade jag hoppats på Er hjälp med tycke och smak utifrån Era erfarenheter.
Så här har vi tänkt;
Mån:
Jérome Prévost - Vilmart - J Lassalle - Paul Bara
Tis:
Georges Vesselle - René-Henri Coutier - Paul Déthune - David Léclapart - Boizel
Ons:
Henri Giraud - Henri Goutorbe - Gatinois - Jacquesson - Perrier-Jouët
Tors:
Bonnaire - Diebolt-Vallois - Guy Charlemagne - Claude Cazals
Fre:
Billecart-Salmon - Philipponnat - Larmandier-Bernier
Är ni väldigt fokuserade på att besöka och prova så funkar 4 besök /dag.
Problemet är bara att man aldrig vet hur bra/trevligt ett besök blir och så har plötsligt 1,5h blivit 2,5h.
Skall man handla lite också så blir det lätt 20-30min på den biten också.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vilka som är engelskspråkiga på din lista förutom Paul Dethune och Diebolt-Vallois som jag vet är engelskspråkiga.
Är du i Ambonnay så är också H.Billiot en engelskspråkig domän värt ett besök. Laetitia Billiot behärskar engelska och jag hjälper gärna till med att boka ett besök för er om du vill. Deras fatlagrade Cuvée Julie är en kraftfull champagne som du förmodligen gillar om Paul Dethune är en favorit hos er. Billiots solera (Cuvée Laetitia) är också ett vin som inte lämnar många oberörda och värd att prova om man är på plats.
 

jocke

Medlem
RH Couiter pratar väldigt väldigt lite engelska och förstår ungefär lika lite. Ungefär som mig själv i franska :). Det blev teckenspråk, några hmm eller ehhh, lite stelt men vi fick en sväng i deras källare och några glas champagne och sen handlade man lite. Deras champagne är riktigt trevliga :).
 

jocke

Medlem
Ok. Jag träffade Nathalie. Frun i huset. Fast tänker jag efter så pratade jag svenska, där var nog problemet :)
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Är ni väldigt fokuserade på att besöka och prova så funkar 4 besök /dag.
Problemet är bara att man aldrig vet hur bra/trevligt ett besök blir och så har plötsligt 1,5h blivit 2,5h.
Skall man handla lite också så blir det lätt 20-30min på den biten också.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med vilka som är engelskspråkiga på din lista förutom Paul Dethune och Diebolt-Vallois som jag vet är engelskspråkiga.
Är du i Ambonnay så är också H.Billiot en engelskspråkig domän värt ett besök. Laetitia Billiot behärskar engelska och jag hjälper gärna till med att boka ett besök för er om du vill. Deras fatlagrade Cuvée Julie är en kraftfull champagne som du förmodligen gillar om Paul Dethune är en favorit hos er. Billiots solera (Cuvée Laetitia) är också ett vin som inte lämnar många oberörda och värd att prova om man är på plats.
Det är väl det som är problemet, att beräkna tiden eftersom jag har på känn att det kan bli trevligt (även som champagnerookie i Champagne). Handla är tanken hos respektive odlare/producent :).
Låt mig få återkomma @chambertin när vi vet hur besökslistan kommer att se ut, men jag/vi tar givetvis tacksamt emot all hjälp vi kan få vid kommande besök där nere. Stort tack!
Får jag nyfiket fråga hur du ser på vår lista, finns det dem som absolut inte får missas och dem som kanske inte är lika viktiga (om än jag liksom alla andra vet att smaken är som baken) :)
 

Elvis

Medlem
Jag tycker att ni ska boka in något hus i Reims också, till exempel Ruinart som har väldigt vackra källare!

Perrier Jouet är jag inte säker på att dom tar emot besökare.

Perrier-Jouët har ett showroom som man kan besöka vilket är rätt meningslöst, även om deras utställning av Belle Epoque-flaskor i olika storlekar är värd ett foto:

Belle Epoque.jpg
 

Elvis

Medlem
Får jag nyfiket fråga hur du ser på vår lista, finns det dem som absolut inte får missas och dem som kanske inte är lika viktiga (om än jag liksom alla andra vet att smaken är som baken) :)

Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå. Jag tycker att listan ser jättetrevlig ut. Det kan dock bli hattigt med fyra inbokade besök varje dag. Kanske ni ska ha en "vilodag" när ni besöker en eller två byar, promenerar runt lite och kanske slinker in hos någon okänd odlare spontant? Eller väljer att sätta er på någon trevlig uteservering i solen och bara njuta av att vara i Champagne.
 

chambertin

Medlem
Det är väl det som är problemet, att beräkna tiden eftersom jag har på känn att det kan bli trevligt (även som champagnerookie i Champagne). Handla är tanken hos respektive odlare/producent :).
Låt mig få återkomma @chambertin när vi vet hur besökslistan kommer att se ut, men jag/vi tar givetvis tacksamt emot all hjälp vi kan få vid kommande besök där nere. Stort tack!
Får jag nyfiket fråga hur du ser på vår lista, finns det dem som absolut inte får missas och dem som kanske inte är lika viktiga (om än jag liksom alla andra vet att smaken är som baken) :)
Sorry såg inte din fråga förut.

Har inte så bred erfarenhet av alla dessa odlare men det ser ju tveklöst ut som en kul och intressant lista.
Personligen är jag ju inte en så stor fan av de stora husen även om deras toppcuvéer ofta presterar just i topp men ofta till en smärtsam prislapp.

Paul Déthunes viner är favoriter liksom Diebolt-Vallois och Jacquesson.
RH Coutier har också varit positiva upplevelser.

Det lilla jag provat från Leclapart föll mig inte riktigt på läppen men har som sagt inte provat så mycket och aldrigt besökt David heller.

Ytterlighare en intressant odlare är Pierre Moncuit i Le Mesnil-sur-Oger. Dom har kanske inte världens charmigaste mottagning men dom har engelskspråkig personal (dottern Valérie tror jag) och jag gillar verkligen deras viner. Framför allt deras BdB Millésime och Cuvée Nicole Moncuit "Vieille Vigne" (Görs på frukt från +90år rankor från vingården "Les Chetillons"). Skulle tro att den sistnämnada är 2004 just nu. Köp båda på magnum och lagra ett tag så blir du lycklig sen:).
http://www.pierre-moncuit.fr/thehouse.html
 
Trådskapare
G

Göran F

Medlem
Nu frågade du inte mig men jag svarar ändå. Jag tycker att listan ser jättetrevlig ut. Det kan dock bli hattigt med fyra inbokade besök varje dag. Kanske ni ska ha en "vilodag" när ni besöker en eller två byar, promenerar runt lite och kanske slinker in hos någon okänd odlare spontant? Eller väljer att sätta er på någon trevlig uteservering i solen och bara njuta av att vara i Champagne.
Det är ok att svara oavsett man fått den direkta frågan eller inte :)
Jag tror att det kan bli svårt med en "vilodag" även om jag mer än gärna önskat flera sådana.
För jag tror att njutningen i att bara vara är underbar.
Vi ska dock se över listan ytterligare under maj månad, innan vi försöker färdigställa den helt.
 
Toppen