Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka leverantörer köper ni flest flaskor ifrån?

Appel

Medlem
Då vi bor i vårt härliga land så ter det sig naturligt för mig att de flesta inköp från Systembolaget. Utöver detta så har jag köpt en del på auktion (Stadsauktion, Lauritz och Bruun Rasmussen) samt från Winefinder och nu även Caviste.

Har ni tips på några andra bra inköpskällor? Hur går ni då tillväga?
 

Mattias Schyberg

Administratör
En tripp till Köpenhamn kostar nästan inget och tar inte mer än ca 4 timmar från Göteborg med tåg. En natts övernattning och sen är det bara att shoppa loss. Massor av butiker och vinkultur. :)

Längtar till nästa tripp!

Jag förutsätter att du har läst igenom denna tråd där det mesta av det du efterfrågar finns att hitta?
Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Sen när jag ändå har dig på tråden; ära gärna denna tråd om du har lust och tid. Alltid trevligt att få veta lite mer om våra nya medlemmar. ;)
Finewines medlemmar i fokus
 

mnor

Medlem
I tillägg det det som du redan nämnt köper jag från och till från Franska Vinlistan. De levererar hem eller till ett utlämningsställe.
 

Michael.S

Medlem
Håller med @Matlen . Jag passar på när jag kan att handla i vinbutiker. Köpenhamn är ju inte särskilt långt bort. Var även i Paris förra veckan och fyllde resväskorna rejält. Men sen även då Caviste och div nätbutiker. Inte alls lika charmigt/trevligt dock.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Handlar själv absolut flest flaskor från Maruetsu.
5-7 flaskor om dagen:
Metsu Cola, olika sorters grönt te, R-1, juice...

Menar du enbart vin? Jomen: TBC naturligtvis! (London, the Bordeaux Cellar, by Matt.)
 

Silenos

Medlem
nobleweine.de
barolobrunello.com
feine-weine-aus-burgund.de
grandsbourgognes.com

Ovanstående är nog de som får de flesta order. För övrigt så är det winesearcher pro som gäller.
Appel skrev:
Hur går ni då tillväga?

Precis som när jag handlar något från en svensk webbutik, jag lägger varorna i en korg och klickar köp (efter jag kontrollerat så fraktkostnaden inte är ohemul), det är inte krångligare.
 

Liselott

Medlem
Har provat ett antal tyska handlare, Weinhaus Hartl, Vinexus, Deutsche-Weine, Kölner Weinkeller, Herr Lamblas champagner och småodlarchampagner från champagne24.de, med mera. Även Caviste, Vinlådan och Flaskposten, som ju alla funkar bra. Väntar på en låda från Winefinder för tillfället.
Har folk på forumet märkt något nu när transportören blir bötfälld om inte ledsagardokumentet medföljer?
Har mest handlat från svenskregistrerade distanshandlare på sistone.
Har någon provat Vildmedvin?
 

Vino fino

Medlem
Har folk på forumet märkt något nu när transportören blir bötfälld om inte ledsagardokumentet medföljer?
De leverantörer som jag handlat av (inom EU) har själva bett om att slippa ledsagardokument därför att det kostar extra. (Inga namn nämnda här ifall det sitter några IOGT-talibaner och övervakar vårt forum).

Inga problem med leveranser även utan ledsagardokument.
 

chambertin

Medlem
De leverantörer som jag handlat av (inom EU) har själva bett om att slippa ledsagardokument därför att det kostar extra.
Det har dom nog fått om bakfoten i så fall.
Det finns färdiga pdf-mallar att fylla i för det ändamålet och fylls normalt i av avsändaren. Skulle dom inte vilja det så kan du som köpare själv göra ett och skicka till dom och be att det bifogas. Kostar mellan 0€ och 0€ (Förutom tiden det tar att fylla i. Kanske här skon klämmer hos handlarna ?)

Allt som du behöver veta finns i första posten här:
http://www.finewines.se/threads/koe...gler-transporter-och-butiker.1463/#post-37587

Den svenska versionen finns här: http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 18020.html
Frankrike http://www.do.etat.lu/Forms/DAS.pdf
Tyskland http://www.zoll.de/SharedDocs/Downloads ... cationFile
Det bästa är kanske att använda den svenska blanketten i så fall eftersom en eventuell kontroll till 99,9999999% sannolikhet är mest trolig i vårt kära fosterland.

Dessutom så innehåller ofta fakturorna den mesta informationen som behövs på ett ledsagardokument (kanske med undantag av alkoholhalt och referensnummer till Skattemyndigheten om att den svenska alkoholskatten är betald).

Finns alltså ingen EU-lag som stipulerar att dessa färdiga formulär måste användas (även om dom är prkatiska att använda för att inte missa ngn information) men informationen som finns på dessa skall i så fall finnas på fakturan eller ngt annat dokument som följer med transporten.
 

Vino fino

Medlem
Det har dom nog fått om bakfoten i så fall.
Jorå, jag skickade med dokumentet på rätt språk till leverantören. Resonemanget de förde om användandet av ledsagardokumentet var ett annat (som inte lämpar sig för detta forum) men huvudargumentet var kostnaden. Jag gjorde min del men, som sagt, leverantören valde att inte använda det med hänvisning till (sin) praxis. Så det var inte något missförstånd utan snarare ett medvetet val.

Leverantören är ju ansvarig. Vill de ta en kalkylerad risk, varsågod. Det finns fler detaljer i den här historien men jag vill inte gå på det här.

Vad jag vill säga är bara att absolut ska man hjälpa leverantören med ledsagardokument i de fall det behövs (alla jag beställt av kände redan till regler och dokumentation) men i slutändan kan du som kund inte försäkra dig om att de faktiskt skickar med papiren. Och, viktigast av allt, det är enligt min erfarenhet inga problem om de inte gör det.

Men bra att du tog upp trådarna igen--- för alla oss som vill beställa från EU-leverantörer och göra allt korrekt som kund.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Någon som köpt vin på Lauritz auktion? Transporten ser ut att bli astronomisk om man köper enstaka flaskor. Är det nåt jag inte fattar? För ingen skulle väl budget om transporten kostar (ca) 700 DKK för en flaska
 

Mattias Schyberg

Administratör
2. Kl Wines
3. The Wine House

Båda dessa har jag besökt i LA och speciellt The Wine House blev jag grymt imponerad av. Jädrar i min låda vilket trevligt utbud!

Jag hade dock gärna haft en sådan här butik runt hörnet också...

image.jpg
 
Toppen