Vilka ostar till sauternes?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Elvis, 25 februari 2015.

1. Elvis

Elvis Medlem

Jag tänkte korka upp en Chateau Suduiraut 2001 på fredag men vilka ostar ska jag ha till? Och vilka tillbehör? Min fru älskar söta tillbehör som fikonmarmelad och tryffelhonung.

Bearman gillar detta.
  2. Gurto

Gurto Medlem

Roquefort är ju det mest klassiska men en långlagrad cheddar lär också passa bra. Släng in lite Brillat Savarin för att få en till osttyp också, lär inte bli fel på något vis :)

Jag brukar generellt vara försiktig med marmelad eller söta tillbehör när jag dricker torrt vin till ost men eftersom du ju dricker sött så lär det inte bråka med upplevelsen av vinet. Fikonmarmemad känns som ett bra val. Framför allt roqueforten som kommer passa till marmeladen.

Helen och Elvis gillar detta.
  3. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Comte, Beaufort och förstås en Roquefort..

Elvis gillar detta.
  4. Elvis

Elvis Medlem

Tack för tips! Brillat Savarin och Comtes tillhör redan favoritostarna men Roquefort äter vi sällan hemma.

Bearman gillar detta.
  5. Bearman

Comtes funkar också till comte;)

Patrik Sellin och Elvis gillar detta.
  6. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Som sagt, blåmögelost med sött tillbehör är utmärkt. Roquefort är ju klassisk, men en lite mildare blåmögelost som Saint Agur ska heller inte föraktas. Söta tillbehör - många funkar: fikonmarmelad, annan bra marmelad eller konfityr, eller sauternesgelé (fast koka inte gelé på Suduirauten...).
    Smakrik (lagrad) hårdost funkar, och även ostar med kraftigt salt skal som Munster.
    Brillat-Savarin tycker jag du sparar till dina champagner där den passar perfekt, men den är för mesig för sauternes.

Michael.S och Bearman gillar detta.
  7. Elvis

Elvis Medlem

Hahaha.

Bearman gillar detta.
  8. Bearman

upload_2015-2-25_21-47-49.png eller denna :)

9. Bearman

thunberg och Elvis gillar detta.
  10. Jos

Jos Medlem

Kör ostarna ni gillar bäst. Hade själv valt en rejält lagrad Gruyere, Comte och Manchego.

Elvis och Skumpagne gillar detta.
  11. Daniel B

Daniel B IT- & dryckesnörd Tekniskt ansvarig

En fantastisk kombination är att värma på hjortron och mosa dem lite lätt och kombinera dem med en salt mögelost som roquefort och ha det tillsammans med en schysst sauterne! Vi körde det senast till en 2009 Rieussec och det var utomjordiskt gott!

Vino fino, kayaker och ChristianB gillar detta.

Dela sidan