Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka viner ska man köpa från Champagne 1990 och 1992

Jag funderar på att köpa årgång 1990 och 1992 för att ha på våra döttrars 30-årsdagar.
Vad rekommenderar ni ?
Vågar man köpa privat med risk för att vinet lagrats felaktigt.
Fick rekommenderat ett parti om 6 Bollinger 1990 för 5000 kr. Har inte kollat vilken typ av Bollinger dock.
Tacksam för tips :)
 

Vingubben

Medlem
6 flaskor Bollinger 1990 för 5000 kr låter som ett fynd, bara du kan försäkra dig om att dom har lagtats korrekt. Vad gäller 1992 så skall du nog vara lite försiktig då det finns en stor risk att dom flesta champagner har passerat sin topp.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Jag funderar på att köpa årgång 1990 och 1992 för att ha på våra döttrars 30-årsdagar.
Vad rekommenderar ni ?
Vågar man köpa privat med risk för att vinet lagrats felaktigt.
Fick rekommenderat ett parti om 6 Bollinger 1990 för 5000 kr. Har inte kollat vilken typ av Bollinger dock.
Tacksam för tips :)
Har själv döttrar från 90 och 92. Tyvärr så är det stor skillnad i vinkvalitet dem emellan. Jag köpte lite Hermitage från deras år med instruktion att dricka dem tillsammans då 90 säkert är helt perfekt i många år till men 92 med stor sannolikt är på väg i brant backe nedåt.
6 Bollinger för 5000 låter som ett fynd?
 

FredrikC

Medlem
Jag funderar på att köpa årgång 1990 och 1992 för att ha på våra döttrars 30-årsdagar.
Vad rekommenderar ni ?
Vågar man köpa privat med risk för att vinet lagrats felaktigt.
Fick rekommenderat ett parti om 6 Bollinger 1990 för 5000 kr. Har inte kollat vilken typ av Bollinger dock.
Tacksam för tips :)
Vad har du för budget per flaska? Det enda jag druckit från 90 är en dompa och det var riktigt trevlig!
 

Silex

Medlem
Jag funderar på att köpa årgång 1990 och 1992 för att ha på våra döttrars 30-årsdagar.
Vad rekommenderar ni ?
Vågar man köpa privat med risk för att vinet lagrats felaktigt.
Fick rekommenderat ett parti om 6 Bollinger 1990 för 5000 kr. Har inte kollat vilken typ av Bollinger dock.
Tacksam för tips :)
1990 var ju ett riktigt bra år i många klassiska regioner, inkl champagne, Bordeaux och Bourgogne. 1992 är mycket svårare, i alla fall i Europa (undantaget vintage port). Däremot finns det bra Napa Cab, Penfolds Grange etc som bör kunna lagras ytterligare.
 

LarsW

Medlem
Jag funderar på att köpa årgång 1990 och 1992 för att ha på våra döttrars 30-årsdagar.
Vad rekommenderar ni ?
Vågar man köpa privat med risk för att vinet lagrats felaktigt.
Fick rekommenderat ett parti om 6 Bollinger 1990 för 5000 kr. Har inte kollat vilken typ av Bollinger dock.
Tacksam för tips :)
Det där är ett väldigt bra pris för en låda Bollinger 1990. För bra känns det som då det ligger under vad som är nypriset numera och ser man internationellt så torde de kosta 2-3 gånger mer. :rolleyes:
Jag drack för övrigt en Bolly 1990 nyligen, Den hade sett bättre dagar men var fortfarande mycket njutbar.

1992 blir som andra redan skrivit en utmaning att hitta något från Champagne som inte är totalt övergånget dessvärre.
 
Jag funderar på att köpa årgång 1990 och 1992 för att ha på våra döttrars 30-årsdagar.
Vad rekommenderar ni ?
Vågar man köpa privat med risk för att vinet lagrats felaktigt.
Fick rekommenderat ett parti om 6 Bollinger 1990 för 5000 kr. Har inte kollat vilken typ av Bollinger dock.
Tacksam för tips :)

@Lars Persson
Har själv en dotter född 1990, köpte lite tidigt, blandat och har provat igenom mycket 90or. För Bollinger GA, säkra att den är rätt lagrad, stor flaskvariation och den har blivit större med åren. Allt vin är känslig för dålig lagring men min erfarenhet är att GA90 är något mer känslig så jag har varit besviken de flesta gångerna. (priset är dock väldigt bra för ett 6 pack)

Några som varit riktigt bra är Veuve Clicquot La Grande Dame, Dom Pérignon (varierat något). Henriot Cuvée des Enchanteleurs, Drack nyligen en Salon 1990 som börjat titta ut. Du kan också leta efter vällagrade Grand Cru BdB från sådana som Pierre Peters, Guy Charlemagne, Bonnaire etc.

Sedan gäller ju grundregeln, magnum är bättre.

Pratar vi annat än Champagne, Bordeaux, sött och rött samt röd Bourgogne finns att hitta, Inte alltid billigt men framförallt Sauternes går oftast att fynda.

Vad gäller 1992, svårt men det går. I december drack jag Philipponnat CDG, degad i januari 2010 (köpte 2012). Har druckit CDG 92 ett par gånger innan (degade 2004) men den här var snäppet vassare. Drack tillsammans med några sommelierer (varav en var född 1992, därav att jag tog med flaskan) och de var alla imponerade över vinet med tanke på årgång och ålder. Kanske inte helt enkelt men varför inte maila Spendrups och fråga om de kan hjälpa?

WhatsApp Image 2019-02-08 at 08.28.55.jpeg WhatsApp Image 2019-02-08 at 08.29.43.jpeg

Sedan kan jag ju inte undgå att nämna 1992 Vilmart Coeur de Cuvée på magnum. Jag är inte den största Vilmartfanatikern men just 1992an var riktigt riktigt bra. Tror de sålde fler flaskor till Sverige än något annat land så kanske några finns kvar i circulation.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@Lars Persson
Har själv en dotter född 1990, köpte lite tidigt, blandat och har provat igenom mycket 90or. För Bollinger GA, säkra att den är rätt lagrad, stor flaskvariation och den har blivit större med åren. Allt vin är känslig för dålig lagring men min erfarenhet är att GA90 är något mer känslig så jag har varit besviken de flesta gångerna. (priset är dock väldigt bra för ett 6 pack)

Några som varit riktigt bra är Veuve Clicquot La Grande Dame, Dom Pérignon (varierat något). Henriot Cuvée des Enchanteleurs, Drack nyligen en Salon 1990 som börjat titta ut. Du kan också leta efter vällagrade Grand Cru BdB från sådana som Pierre Peters, Guy Charlemagne, Bonnaire etc.

Sedan gäller ju grundregeln, magnum är bättre.

Pratar vi annat än Champagne, Bordeaux, sött och rött samt röd Bourgogne finns att hitta, Inte alltid billigt men framförallt Sauternes går oftast att fynda.

Vad gäller 1992, svårt men det går. I december drack jag Philipponnat CDG, degad i januari 2010 (köpte 2012). Har druckit CDG 92 ett par gånger innan (degade 2004) men den här var snäppet vassare. Drack tillsammans med några sommelierer (varav en var född 1992, därav att jag tog med flaskan) och de var alla imponerade över vinet med tanke på årgång och ålder. Kanske inte helt enkelt men varför inte maila Spendrups och fråga om de kan hjälpa?

Visa bifogad bild 15756 Visa bifogad bild 15757

Sedan kan jag ju inte undgå att nämna 1992 Vilmart Coeur de Cuvée på magnum. Jag är inte den största Vilmartfanatikern men just 1992an var riktigt riktigt bra. Tror de sålde fler flaskor till Sverige än något annat land så kanske några finns kvar i circulation.

Håller med om i stort sett allt. Skulle gå på magnum för att vara på den säkra sidan. Har stött på några trötta 90or senaste åren även när det gäller prestiger (bl.a. DP och Salon). Undantaget är Krug 90. Magnum brukar även funka bra för "vanlig" vintage och de flaskorna kan man få till betydligt bättre pris.

När det gäller 1992 och Vilmart så finns det inget bättre tips på champagne. Är inte heller torsk på Vilmart men 92an på magnum beställd av @Elvis var riktigt bra!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kul projekt. Jag har själv några liknande projekt på g. Första anmärkningen är redan på metoddelen. Att testa varje halvår i 5 år kommer inte ge dig någon bra bild av mognadens effekt på vinet. Föreslår intervaller på 2-3 år istället. Risken är att du kommer studera flask- och "jag"-variation istället med ditt nuvarande upplägg. 5 år är en rätt så kort tid även för enklare champagne och på ett halvår händer det inte mycket.

Mitt första tips är således att köpa en kartong (6st) av varje vin istället. Öppna en flaska vid köp och sedan en till varje 2 år. Då kommer du kunna följa vinet i 10 år istället och få en större aha upplevelse med all sannolikhet. Dessutom sparar du lite pengar som du kan spendera på andra viner. Är du otålig behöver du inte vänta i 2 år på alla viner utan du kan öppna andra flaskan av vin X efter ett halvår och vin Y efter ett år osv, och därefter vänta 2 år igen.

Till vinvalen. Tycker du har en bra mix och tycker definitivt att du ska hålla fast vid Bollinger av flera skäl. För det första tycker jag den är bra till skillnad från många här, men framförallt är den i en annan maskulinare och matigare stil. Inget emot Pol Roger men den är i liknande stil som Roederer.

När du ändå bemödar dig med att investera i detta projekt tycker jag du ska ha än större spridning på vinerna. Exempelvis odlare vs hus och BdN vs BdB. Då har jag följande tips.

BdB
Pierre Peters NV eller Esprit 2012?
Bonnaire NV eller 2009?
Diebolt Prestige NV

BdN
Eric Rodez BdN
Andre Clouet Silver Brut (supertorr ung men borde mogna fint)
Pommery Wintertime

Till sist hade jag haft med den bespottade Moët NV för att se om det händer någonting med ålder. Jag drack själv en 4 år gammal Veuve Clicqout NV på halvflaska som var bland det bättre jag druckit från det huset (även om det inte säger så mycket i min bok). Annat intressant alternativ är Lanson NV som kör en kompromisslös stil utan malo. Ung är den helt odrickbar anser jag men det är främst på syran som dödar allt. Fick en Extra Age BdB (sendeggad) blint och den var helt ok. Lanson behöver du nog följa i 30 år...:)




Fick mina magnum idag och de är deggade 2017 med basen 2012 (står alltså 2013 på flaskan för att vara tydlig).
Varför hamnade detta inlägget här?

Någon moderator på fredagskvällen med en bandol för mycket..?:p
 
Trådskapare
L

Lars Persson

Medlem
Tack för alla bra tips !
Vi kommer eventuellt att åka till Champagne i höst och i så fall kunde man ju kontakta vissa producenter direkt.
Ex Vilmart och Bonnaire.
Känns som båda årgångarna är lite risky.
Erbjudandet om 5000 spänn för 6 Bollinger är väl om möjligt ännu riskablare
 
Tack för alla bra tips !
Vi kommer eventuellt att åka till Champagne i höst och i så fall kunde man ju kontakta vissa producenter direkt.
Ex Vilmart och Bonnaire.
Känns som båda årgångarna är lite risky.
Erbjudandet om 5000 spänn för 6 Bollinger är väl om möjligt ännu riskablare
@Lars Persson
Det är ett mycket bra pris dock för 90 Bollinger. . Så skulle inte tveka. Vill du dela risken , bara PMa.

92 är också mycket svårare än 90. Den senare är i grunden en bra årgång, lite obalanserad i min mening så inte allt är bra, men mycket.
 
Trådskapare
L

Lars Persson

Medlem
@Lars Persson
Det är ett mycket bra pris dock för 90 Bollinger. . Så skulle inte tveka. Vill du dela risken , bara PMa.

92 är också mycket svårare än 90. Den senare är i grunden en bra årgång, lite obalanserad i min mening så inte allt är bra, men mycket.
Vad som gör att jag är tveksam är att säljaren köper upp vin från vinlager och dödsbon mm. Därmed risk att de lagrats på ett inte optimalt sätt.
Vad tror du ?
 
Vad som gör att jag är tveksam är att säljaren köper upp vin från vinlager och dödsbon mm. Därmed risk att de lagrats på ett inte optimalt sätt.
Vad tror du ?

Köp.

"Market price" för dylika är nog snarare 10-12 tusen (det ar 5-tusen för ett 6-pack eller hur?) Som sagt, (och det är nog fler på forumet som står i kö), jag kan köpa halva 6-packet om du är osäker.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Att det är 6 st är en klar fördel jämfört med om det hade varit en flaska. Hur många köper lådor prestigevin och lagrar dåligt? Däremot är det många som får en fin flaska i present och ställer i hyllan som prydnad...

Är du fortfarande osäker så kan jag ta alla.:cool:
 
Är också inne på att inhandla någon dryck från 90 till min 30årsdag, har ni några sidor där man kan handla ifrån att rekommendera?

Vinsgrandscrus.com har jag kollat på en del

Mvh
 
Toppen