Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilka viner till provningen?

CH

Medlem
Hallå

Fick lite snabbt en fråga att hålla en provning om en vecka och de vill matcha mat med vin.
De var ytter generösa och låter mig välja fritt i prisklassen 100-120kr på SB.
Eftersom vinerna ska provas redan om en vecka så vill jag helst att de ska finans i någon butik i Göteborg.

Maten som de ska matchas till är följande smårätter:
1. Ångad torskfilé - serveras med salt och citron
2. Färska räkor
3. Sashimi på lax
4. Vit stekt fisk ex. kolja - serveras med knaperstekt bacon och kapris

Några tips?
Vilket vin till vilken rätt och varför?
 

ChristianB

DipWSET
1. Tysk, torr Riesling. I det prisspannet finns typ bara Künstler Riesling, Georg Breuer och kanske Sander Riesling.
2. Premium Sauvignon Blanc från NZ. Tror det finns en från Saint Clair med svart etikett, 101 kr.
3. Alsace, Pinot Gris, med liten sötma och så bra syra som möjligt, ALT, tysk halvtorr Riesling om det körs med japansk soja och sesamfrön. ;)
4. Louis Jadot Bourgogne Blanc, ALT, amerikansk fatad Chardonnay i den valda prisklassen. Det finns garanterat något i butiken i alla fall!

Lycka till!
 

ChristianB

DipWSET
En fin Chablis skulle göra underverk med fisken på nr 1! 3an; nuff said. ;) Två gånger Riesling nu, vi får se om fler tips trillar in!
 

chambertin

Medlem
1) Oekad Chablis
2) Muscadet
3) Riesling eller Pinot Gris med lite restsötma
4) Varför inte en NZ Pinot Noir här

Sen måste du ju vara kapabel @CH att övertala dom om att prisspannet 100-120:- inte är så sexigt som dom tror.;)
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
Tack för alla bra svar och helt ärligt så trodde jag aldrig ni skulle hålla er inom prisspannet
 
Toppen