Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilken ordning skall Champagne Gosset provas?

Skall inom kort prova mig igenom Gossets samtliga buteljer som går att inhandla på Systembolaget och undrar om det är någon som kan rekommendera bästa ordningen för provningen? Vidare undrar jag om det är någon som är personlig favorit samt varför?
IMG_5904-e1447098739499.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Excellence hör inte riktigt ihop med resten av sortimentet, eftersom den görs med malo, så den kan man lika gärna ta först så man har den avklarad.
Sedan är det väl valfritt att ta Grande Réserve följd av Grand Blanc de Blancs eller tvärtom. BdB direkt efter Excellence bör i.o.f.s. ge en intressant kontrast i syranivå.
Jag skulle nog placera de två roséerna bredvid varandra sist i provningen, och därför ta Grand Millésime och Celebris före Grand Rosé och Celebris Rosé.

Sedan måste jag säga att jag inte tycker att provningsordningen är lika kinkig för champagne som för röda viner med väldigt olika tanninnvå eller vita viner med olika restsötma eller extremt stor skillnad i syra och koncentration. Särskilt inte om man har dem i flera glas och kan gå fram och tillbaka.

Favorit: Gosset Millésime om jag betalar själv, eftersom den alltid är bra utan att kosta multum, och Celebris om någon annan betalar, eftersom den är bäst. ;) Men för mig ska Gosset gärna få lite tid i källaren, även om både Celebris 02 och Grand Millesime 04 var rätt tillgängliga när jag provade dem för 1 resp. 0,5 år sedan.
 

Elvis

Medlem
Håller med @vintomas om provningsordningen och jag håller Gosset mycket högt så det blir säkert en angenäm provning. Min favorit-Gosset är Celebris Blanc de Blancs Extra Brut, en multi-vintage som Gosset tyvärr slutade med för ett par år sedan. Varför köpte jag inte på mig ett gäng?
 

MartinE

Medlem
Jag håller med @vintomas om att ordningen inte är lika kinkig för champagner som för andra viner. Men jag är ändå så pass kinkig att jag tycker det är viktigt med en logik i ordningen! :) Dels vill jag gärna börja med den yngsta (minst utvecklade champagnen) och avsluta med den äldsta (mest utvecklade) och dels vill jag gärna börja med den enklaste champagnen för att avsluta med den "finaste"! Många gånger krockar dock dessa båda viljor med varandra och jag tycker de gör det även i ditt fall. För att råda bot på det i största möjliga utsträckning och nå en så bra kompromiss som möjligt, skulle jag dela upp provningen i två flighter enligt följande:

Flight 1
Excellence
Grande Réserve
Grand Rosé
Celebris Rosé 2007
(ev ska du byta plats på de båda roséerna)

Flight 2
Celebris 2002
Grand Blanc de Blancs
Grand Millésime 2004

Jag höll nyligen i en Gosset-provning, men hade endast med Excellence, Grand Blanc de Blancs, Grand Millésime 2004 och Celebris 2002 - och serverade dem i just denna ordning. Hade jag fått göra om provningen idag, hade jag dock placerat Celebris som vin nr 2!

Personlig favorit att dricka just nu är tveklöst Millésime 2004, men Celebris 2002 kommer att vara en fantastisk champagne om fem-sex år! Idag är den fortfarande för ung.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Min favorit-Gosset är Celebris Blanc de Blancs Extra Brut, en multi-vintage som Gosset tyvärr slutade med för ett par år sedan. Varför köpte jag inte på mig ett gäng?
Så vitt jag vet var den en one-off (bas 1999), precis som deras årgångslösa jubileumscuvéer som dyker upp då och då eftersom de tycker om att påminna om hur gamla de är, ungefär vart 5:e år eller så.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om ni har tänkt att prova blint så bör ni undvika att vara förutsägbara med ordningen. Det står nämligen i den stora ABC-boken att de sista vinerna i ett heat består av de "bättre" vinerna på pappret då det oftast är där de hamnar. Man bör därför slumpa ordningen om det är en helblind provning som åsyftas. Men visst, att dela upp rosé-vinerna i ett heat eller ha ett med yngre och ett med äldre och så vidare är alltid en bra idé (just färg och till viss del ålder brukar nog vara uppenbart ändå). Om det är fråga om helt olika vinstilar så bör man såklart alltid dela upp dem i olika heat. Prova söta med torra eller röda med vita är ju allt annat än vettigt och likaså så kan det vara mindre optimalt att prova eleganta PN-viner ihop med unga sträva bdx:er osv, men det förutsätter jag att alla inser...

I en sådan provning får var och en välja sin provordning själv beroende på hur man upplever vinerna ur ett intensitetsperspektiv. Så gör jag ALLTID för övrigt. Känner jag att ett vin är väldigt mycket mer intensivt än något annat så prioriterar jag att prova det glaset senare i heatet för att inte trötta ut smaklökarna/näsan för mycket.

Är det däremot tänkt att prova dem öppet så låter ovannämnda tips lysande.
 
Trådskapare
Jesper (mousserande.se)
Stort tack för alla svar! Tanken är att dela upp det i tre separata provningar med några timmars mellanrum. Jag gillar upplägget @MartinE förordade, men delar upp ditt första heat i en "med och utan rosé". Provningen kommer att vara halvblind för den andra som provar, dvs. de vet vilka som kommer att provas i de olika grupperna, men inte i vilken ordning. Själv kommer jag dock att ha full koll på både typ samt plats.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Stort tack för alla svar! Tanken är att dela upp det i tre separata provningar med några timmars mellanrum. Jag gillar upplägget @MartinE förordade, men delar upp ditt första heat i en "med och utan rosé". Provningen kommer att vara halvblind för den andra som provar, dvs. de vet vilka som kommer att provas i de olika grupperna, men inte i vilken ordning. Själv kommer jag dock att ha full koll på både typ samt plats.
Sen kan jag för övrigt tycka att alla provningar förtjänar att ha en darkhorse med någonstans (gärna helblind så att inte folk fokuserar för mycket på att hitta det vin som avviker). Om det sedan är ett vin av enklare slag, från annat ursprung/producent eller vad man nu finner intressant, spelar mindre roll. :)
 
Toppen