Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket är det bästa svenska vinet ni druckit?

Nyfiken på vad ni tycker om svenskt vin, och vilken vingård ni tycker gör bäst ifrån sig, trots vårt än så länge fortfarande ganska vinovänliga klimat.

Själv skulle jag säga att Wine Mechanics i Göteborg verkar göra intressanta viner och har en rolig, spretig identitet. Har druckit, gillat och gett bort deras pinot noir-rosé Fistful of Love.

Här i Malmö har vi också Vingården i Klagshamn, som pumpar ut olika viner gjorda på druvan Solaris och har fått en bra recension för sin pinot noir Precose av Konstantin Baum på hans YouTube-kanal. Har druckit och tagit med deras vita vin Ego till en middag, och folk blev positivt överraskade. (Men återigen, svårt att säga hur mycket det beror på den svenska flaggan och ribban det sätter.)

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Göran Amnegård gjorde för många år sedan en kulturinsats i Sörmland med sina försök att göra Icewine av kanadensisk stil, primärt på druvan Vidal. De var, när det begav sig, enastående bra. Var på Kullaberg häromdagen och promenerade runt en snabbis med VD:n och provade ett par olika varianter. Vi provade inte genom hela sortimentet, körde en snabbis innan det bar av till Holy Smoke för Hayday. Immelen är bra, men för mig stack den fatade Askesäng, tillsammans med rosén Skäret ut från mängden som lite roligare och intressantare.

Ännu roligare är planerna de har på att göra en egen vermouth som, om en ska tro VD:n, kommer att bli bananas. De producerar även en mängd olika spritsorter, en riktigt kompetent "grappavariant", samt – vilken jag dock inte fick provsmaka – tydligen en rönnbärssprit.

Mexikanaren

Medlem
Många som tipsar om Immelen men det var då sannerligen inte gratis!
1784845716851.png

Toppen