Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket vatten dricker ni?

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dags att starta finewater.se? Själv nöjer jag mig för det mesta med aqua communale holmiae, även om det på sin höjd skulle räknas som ett mediumwater.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Med lite kyla + sodasteam och lite lime, ger den mälardalska vatten det som behövs för att alla döva allt gott som vi dricker ….
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Fan vad jag är nöjd med vårt kranvatten i Sverige. Utomlands är det ju vanligtvis odrickbart och flaskvatten är inte alltid så billigt heller. När det gäller vatten till skillnad mot vin så är Sverige helt enkelt i världsklass.
 

Peder

Medlem
Själv dricker jag kranvatten då Stockholms vatten är riktigt bra. Håller med @Mattias S om vattnet utomlands på många ställen är odrickbart, däremot är oftast källvatten på flaska billigare i många länder i jämförelse med i Sverige och man slipper panta. Men det finns kanske fördelar även med illasmakande vatten och exempelvis en Ripasso kanske blir riktigt god om man dricker den i Venedig och har lite av deras kranvatten i vattenglaset. :D
 

Elvis

Medlem
Håller med om att Evian är väldigt bra. Tycker också att norska Imsdal är bra. Men här i Sverige dricker jag kranvatten.

Bland bubbelvatten tycker jag mycket om Vichy Catalan.
 

Elvis

Medlem
För övrigt är jag lite fascinerad över hur San Pellegrino har erövrat världen. Det vattnet går ju att hitta precis överallt. Och det är ett väldigt bra mineralvatten.
 

Peder

Medlem
Jag har hört någonstans att man om det inte smakar förjävligt ska hålla sig till kranvatten om man har det vid sidan om vinet eftersom mineralvatten ofta har massa salter etc. som man tillsätter.
 

Sjödin

Joråsåatt...
Mitt mest fascinerande vattenminne är från ett besök i Las Vegas, där jag på en nattklubb fick betala ca. 100kr för alkoholen medan mineralvattnet kostade 150... Troligen hade det passerat urinvägarna på ett unikt och fridlyst mårddjur nånstans i världen. Eller så.

Renare vatten finns däremot i min hemkommun. http://www.åive.com/
aive.jpg
 

Gurto

Medlem
Jag har hört någonstans att man om det inte smakar förjävligt ska hålla sig till kranvatten om man har det vid sidan om vinet eftersom mineralvatten ofta har massa salter etc. som man tillsätter.

Det ska vara ett crappigt mineralvatten om man tillsätter salter och mineraler. Sådant förekommer naturligt i ett mineralvatten av åtminstone någorlunda kvalitet.

Kan dock tänka mig att dessa naturliga salter och mineraler kan förändra upplevelsen av vinet en hel del.
 
Toppen