Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket vinglas är det?

Jerobaum

Medlem
Tyvärr har det gått sönder några glas hemma. När jag skulle fylla på så kan jag inte klura ut vilket glas det är. Det är definitivt Schott Zwiesel men vilken variant. Påminner om Air Burgundy men inte riktigt rätt. Hoppas några experter här kan lösa :)

IMG_7135.jpg IMG_7136.jpg
 

The Wall

Medlem
Tyvärr har det gått sönder några glas hemma. När jag skulle fylla på så kan jag inte klura ut vilket glas det är. Det är definitivt Schott Zwiesel men vilken variant. Påminner om Air Burgundy men inte riktigt rätt. Hoppas några experter här kan lösa :)

Visa bifogad bild 19161 Visa bifogad bild 19162
Vad är det för mått på glaset i form av bredd, höjd och volym?
Om det är Schott Zwiesel ser det ut som Fortissimo large Burgundy, alternativt möjligen Air eller Taste. Problemet med att fotografera vinglas är att bilderna, iaf mina, sällan blir som på tillverkarnas hemsidor.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Hade helt missat svaret :)

bredd på mynning är 7,2 cm
Höjd 22 cm
Diameter dvs bredd 11,1 cm (beräknat utifrån omkrets / pi)
Volym 760 ml
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Hm, kupan på ditt glas ser lite rundare ut än Taste, men det kan vara vinkeln på din bild som spökar lite. Det är rätt svårt att fota glas, men det ser likt ut.

tack för hjälpen. Får nog chansa i så fall

ny fråga: noterar att det inte är så himla stor investering att köpa 6 nya glas. Ca 600 svenska. Om jag ska röra mig upp kvalitetsmässigt och gå på lite tunnare glas i samma stil. Har ni några rekommendationer?
 

The Wall

Medlem
tack för hjälpen. Får nog chansa i så fall

ny fråga: noterar att det inte är så himla stor investering att köpa 6 nya glas. Ca 600 svenska. Om jag ska röra mig upp kvalitetsmässigt och gå på lite tunnare glas i samma stil. Har ni några rekommendationer?

Det är lite av en smaksak; vi har fastnat för Zalto hos oss, lätta, tunna i kupan och välbalanserade. Vi har vitvinsglas (till ung Champagne och krispiga vita viner som sauv blanc, riesling, Chablis), Universal (till Chianti Classico, grüner veltliner och lite annat), Bordeaux (till Bx, Rioja mm), Bourgogne (till pinot noir, nebbiolo, syrah, mogen champagne, ekad chardonnay). Enda nackdelen är väl att de har sakta men säkert tickat uppåt i pris sedan vi började köpa Zalto.

Grassl är om möjligt ännu lättare än Zalto och har väldigt attraktivt pris. Vi har bara provat deras 1855-glas som är tänkt till Bx och tyckte det var bra, även om hustrun tyckte att det gav lite plastigt intryck. Men det är ett sjukt lätt glas. Sophienwald testade vi också, väldigt bra balans och trevligt glas, men vi tyckte att öppningen på deras Bx-glas var i minsta laget. Sist men inte minst finns (iaf än så länge) Gabriel Gold; bara en storlek som kanske är lite för liten, men glaset är lätt och bra och fungerar faktiskt förvånansvärt bra till väldigt många viner. Jag var mycket skeptisk till konceptet "ett glas till allt" men måste säga att jag har blivit positivt överraskad.
Även Mark Thomas Selection Red var ett rätt trevligt glas, men det blir rätt kostsamt att få hem dem till Sverige, plus att de i vårt tycke inte var lika bra som de övriga glasen.
 
Trådskapare
Jerobaum

Jerobaum

Medlem
Det är lite av en smaksak; vi har fastnat för Zalto hos oss, lätta, tunna i kupan och välbalanserade. Vi har vitvinsglas (till ung Champagne och krispiga vita viner som sauv blanc, riesling, Chablis), Universal (till Chianti Classico, grüner veltliner och lite annat), Bordeaux (till Bx, Rioja mm), Bourgogne (till pinot noir, nebbiolo, syrah, mogen champagne, ekad chardonnay). Enda nackdelen är väl att de har sakta men säkert tickat uppåt i pris sedan vi började köpa Zalto.

Grassl är om möjligt ännu lättare än Zalto och har väldigt attraktivt pris. Vi har bara provat deras 1855-glas som är tänkt till Bx och tyckte det var bra, även om hustrun tyckte att det gav lite plastigt intryck. Men det är ett sjukt lätt glas. Sophienwald testade vi också, väldigt bra balans och trevligt glas, men vi tyckte att öppningen på deras Bx-glas var i minsta laget. Sist men inte minst finns (iaf än så länge) Gabriel Gold; bara en storlek som kanske är lite för liten, men glaset är lätt och bra och fungerar faktiskt förvånansvärt bra till väldigt många viner. Jag var mycket skeptisk till konceptet "ett glas till allt" men måste säga att jag har blivit positivt överraskad.
Även Mark Thomas Selection Red var ett rätt trevligt glas, men det blir rätt kostsamt att få hem dem till Sverige, plus att de i vårt tycke inte var lika bra som de övriga glasen.

Är det detta du tänjker på med bourgogne?
https://vinglas.se/rodvinsglas/burg...72OaBYq2EK2aq6UXWlfzjUTg0yVdDcbYaAlocEALw_wcB
 

The Wall

Medlem

Japp.

Intressant att vinglas.se har lägre pris än vinglaset.se. Ingen dramatisk skillnad, men ändå. Vinglaset.se har tidigare varit lägst i pris.
Här kan man hitta Grassl-glas (scrolla till slutet): https://finewineservice.se/viner/
Här kan man hitta Gabriel Gold: https://vino.nu/products/gabriel-glas-gold-edition-munblasta-1
Här kan man hitta Sophienwald: https://www.prowine.se/category.html/glas-fran-sophienwald
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...
Även Mark Thomas Selection Red var ett rätt trevligt glas, men det blir rätt kostsamt att få hem dem till Sverige, plus att de i vårt tycke inte var lika bra som de övriga glasen.
Mark Thomas Rött, Vitt och Provglas finns att köpa hos Wine Mechanics i Göteborg.

640 kr paret för Rött.

Om det är ett bra pris vet jag ej.
 

The Wall

Medlem
Mark Thomas Rött, Vitt och Provglas finns att köpa hos Wine Mechanics i Göteborg.

640 kr paret för Rött.

Om det är ett bra pris vet jag ej.

Hm, intressant. Jag googlade halvt ihjäl mig utan att hitta något Mark Thomas Selection Red i Sverige. 25 pund ex frakt hittade jag glas för i Storbritannien, men de såldes bara i tvåpack och frakten kostade ungefär lika mycket som ett glas, så runt 950 kr för att få hem två glas var kanske inte riktigt prisvärt. Men 640 kr för två glas i Sverige plus viss, men ändå mer rimlig, fraktkostnad känns ändå helt ok. Utseendemässigt liknar glaset Zalto Bx och Gabriel, men storleksmässigt ligger det mellan de båda glasen.
 
Toppen