Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin anpassad för Svensson

Erik.L

Medlem
Hej på er!
Helt ny här i forumet, har en fråga som jag inte riktigt kunde googla mig fram på.
Då jag jobbat som bartender i 6 år men blev uppsagd i Februari så känns det som jag har tappat allt som heter vinkunskap så hoppas ni har förstående för detta.
Jag undrar om ni har exempel på viner som är anpassade för den svenska marknaden? Jag har för mig att det finns sådant och att dom även kommer från skumma vingårdar eller producenter som ibland inte ens existerar, utan mer att det är massproducerade viner som fått en någorlunda fin etikett på sig. Har även för mig att vinexperter ser ner på sådana viner och det är ju förståeligt.

Har ni några exempel? Har ni även testat dom och kan berätta vad som är bra eller dåligt?
 

HerrMelin

Medlem
Enzo Bartoli är väl ett ganska utskällt vin som passar din beskrivning. Har ingen erfarenhet av den så jag kan inte ge någon bedömning av själva vinet i sig självt. Men utöver Bartoli så är väl alla ”kändis-viner” i samma profil.
 

Adamanko

Medlem
Hej på er!
Helt ny här i forumet, har en fråga som jag inte riktigt kunde googla mig fram på.
Då jag jobbat som bartender i 6 år men blev uppsagd i Februari så känns det som jag har tappat allt som heter vinkunskap så hoppas ni har förstående för detta.
Jag undrar om ni har exempel på viner som är anpassade för den svenska marknaden? Jag har för mig att det finns sådant och att dom även kommer från skumma vingårdar eller producenter som ibland inte ens existerar, utan mer att det är massproducerade viner som fått en någorlunda fin etikett på sig. Har även för mig att vinexperter ser ner på sådana viner och det är ju förståeligt.

Har ni några exempel? Har ni även testat dom och kan berätta vad som är bra eller dåligt?
Skulle svara samma som HerrMelin.
 

grondahl

Medlem
Att vin marknadsförs bakom varumärken som saknar koppling till en autentisk, hårt arbetande vinbonde är väl vare sig specifikt för den svenska marknaden eller i sig ett tecken på låg kvalitet?

Däremot har det skrivits en del om producenter som gör specialversioner för den svenska marknaden (oftast extra söta) samt Nordic Sea Winery som blandar sockersliskigt rödpang enkom för oss.
https://www.svd.se/sa-blir-du-lurad-av-systembolaget
 
Trådskapare
E

Erik.L

Medlem
Att vin marknadsförs bakom varumärken som saknar koppling till en autentisk, hårt arbetande vinbonde är väl vare sig specifikt för den svenska marknaden eller i sig ett tecken på låg kvalitet?

Däremot har det skrivits en del om producenter som gör specialversioner för den svenska marknaden (oftast extra söta) samt Nordic Sea Winery som blandar sockersliskigt rödpang enkom för oss.
https://www.svd.se/sa-blir-du-lurad-av-systembolaget

Intressant. Jag kollade in Oenofors och kände igen många viner som jag är skyldig till att köpt genom åren. Hittade även en flaska Castelmare Prosecco undangömd i mitt vinställ, kommer från Oenofors. Efter lite googlande så kan jag inte hitta något vinmakeri som heter Castelmare. Dock har Vinmakaren Giovanni Corvezzo undertecknat bubblets kvalite. Kollar man hans hemsida så finns samma organiska ,veganska Proseco i efterliknade flaska. Så gissar att dom bara bytt etikett eller som artikeln skriver, skickat massproduktion till Sverige.
Rätt så intressant detta, om lite svinigt tycker jag. Rätta om mig om jag har fått något om bakfoten men jag kommer absolut ha bättre koll på var ifrån vinerna kommer ifrån innan jag köper dom.
 

Wintermute

Medlem
Här är ett alldeles underbart axplock på varumärken som Oenoforos har registrerat under de senaste två åren. En vis man sa en gång att man inte skall jämföra storheter; men, vilken är din favorit?

APASSIFANDEL
BACIO E ABRACCO
BERGSTEIN
BLACK FRIDAY
BODEGAS LAVISTA
CastelMare
CAVALLINO
CERTO
CHATEAUBRIAND
CRABO
DELFINO
FORTARONE
GOLDEN VINES
GRAN BACIO
GRANDE BACIO
GRANDICONE
LANGOUSTINE
LUCIO
MAREMALFI
MASSICONE
MONTECONE
ORMAI
PASSICONE
R ROUVALIS
RONEPASSO
Rosso d'Artista
SAINT-LAVOY
SEA SATIN
SEA SPICE
SEA VELVET
SOLDEYA
SOLIMAR
STEINBERG
TRE MARCHETTI
TROFEO
TURBOT
WALDERSTEIN
VINTEDGE
VIVANTI
ZIN CITY
ZIN ZITY
ZINGLED OUT
ZODIAC
 

Attachments

  • upload_2021-1-27_14-25-25.png
    upload_2021-1-27_14-25-25.png
    53,1 KB · Visningar: 123

rnnbck

Medlem
Här är ett alldeles underbart axplock på varumärken som Oenoforos har registrerat under de senaste två åren. En vis man sa en gång att man inte skall jämföra storheter; men, vilken är din favorit?
Höhö grabbar, här kommer jag med ett par lådor 7,2. Vi måste fixa fram minst 20 schyssta box namn till på måndag. Typ
Apassifandel låter ju gott. Semitorkade extra söta zinfandel druvor i läcker pappkartong kan väl vara något för fredagsmyset.
 

JonasBo

Medlem
Sverige är inte ensamt om detta.
Philipson Wine (i danmark) har ju speciella cuveer från bl a Cotes-du-Rhone från E.Guigal och Barolo Monvigliero från Terre del Barolo, som inte säljs någon annanstans.

Något lurt är det med dessa "exklusiva utgåvor" tycker jag allt då jag smakat och tycker att något inte riktigt stämmer...
 

buteljen

Medlem
Här är ett alldeles underbart axplock på varumärken som Oenoforos har registrerat under de senaste två åren. En vis man sa en gång att man inte skall jämföra storheter; men, vilken är din favorit?

APASSIFANDEL
BACIO E ABRACCO
BERGSTEIN
BLACK FRIDAY
BODEGAS LAVISTA
CastelMare
CAVALLINO
CERTO
CHATEAUBRIAND
CRABO
DELFINO
FORTARONE
GOLDEN VINES
GRAN BACIO
GRANDE BACIO
GRANDICONE
LANGOUSTINE
LUCIO
MAREMALFI
MASSICONE
MONTECONE
ORMAI
PASSICONE
R ROUVALIS
RONEPASSO
Rosso d'Artista
SAINT-LAVOY
SEA SATIN
SEA SPICE
SEA VELVET
SOLDEYA
SOLIMAR
STEINBERG
TRE MARCHETTI
TROFEO
TURBOT
WALDERSTEIN
VINTEDGE
VIVANTI
ZIN CITY
ZIN ZITY
ZINGLED OUT
ZODIAC
Apassifandel, vilket brilliant namn :D. Har fnissat åt detta i över en timme nu :D
 

The Wall

Medlem
Sverige är inte ensamt om detta.
Philipson Wine (i danmark) har ju speciella cuveer från bl a Cotes-du-Rhone från E.Guigal och Barolo Monvigliero från Terre del Barolo, som inte säljs någon annanstans.

Något lurt är det med dessa "exklusiva utgåvor" tycker jag allt då jag smakat och tycker att något inte riktigt stämmer...
Kanske ett taffligt försök att skapa ett vin som "vi är ensamma om". Det behöver inte nödvändigtvis vara fuffens, men trovärdigheten för specialcuvéer skulle förmodligen öka om viner i tex 500 kr-klassen dök upp. Nu verkar det oftast röra sig om viner runt 100-lappen. Om det ska vara någon riktig poäng med "exklusiv utgåva" vill jag gärna veta (dvs smaka) vad det är för skillnad jämfört med "standard".
 

The Wall

Medlem
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/borgogno-7038401/ är en "Cuvee Suedoise".
Systembolaget gjorde en upphandling på ett vin som skulle komma från Piemonte och smaka på ett visst sätt (=passa Svensson). Borgogno gjorde en cuvee på deras vanliga druvor plus en del merlot och vann upphandlingen. När vi var där för några år sedan var det bara svenskar som fick smaka på det vinet.
Aha! Normalt brukar Borgogno vara pålitliga så jag testade att köpa en flaska för skojs skull för några år sedan utan att på förhand läsa på om druvblandningen. Det var då som jag insåg att "läsa först, köpa sen" är en bra tumregel.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Sverige är inte ensamt om detta.
Philipson Wine (i danmark) har ju speciella cuveer från bl a Cotes-du-Rhone från E.Guigal och Barolo Monvigliero från Terre del Barolo, som inte säljs någon annanstans.

Något lurt är det med dessa "exklusiva utgåvor" tycker jag allt då jag smakat och tycker att något inte riktigt stämmer...
Stötte på belgiska importörer som hade liknande specialutgåvor, då oftast något slags "jubileumsutgåvor", och har sett det hos tyska handlare. I de fallen rör det sig dock om små mängder, typ en handlarens fatselektion (något som också förekommer i spritvärlden) snarare än ett volymvin under påhittat varumärke. Så jag är inte bekymrat över detta när det är seriösa och kvalitetsorienterade importörer som ägnar sig åt detta, utan ser det som att de bara är extra pigga på att se sitt eget namn på etiketten.
 

zippan

Medlem
Här är ett alldeles underbart axplock på varumärken som Oenoforos har registrerat under de senaste två åren. En vis man sa en gång att man inte skall jämföra storheter; men, vilken är din favorit?

APASSIFANDEL
BACIO E ABRACCO
BERGSTEIN
BLACK FRIDAY
BODEGAS LAVISTA
CastelMare
CAVALLINO
CERTO
CHATEAUBRIAND
CRABO
DELFINO
FORTARONE
GOLDEN VINES
GRAN BACIO
GRANDE BACIO
GRANDICONE
LANGOUSTINE
LUCIO
MAREMALFI
MASSICONE
MONTECONE
ORMAI
PASSICONE
R ROUVALIS
RONEPASSO
Rosso d'Artista
SAINT-LAVOY
SEA SATIN
SEA SPICE
SEA VELVET
SOLDEYA
SOLIMAR
STEINBERG
TRE MARCHETTI
TROFEO
TURBOT
WALDERSTEIN
VINTEDGE
VIVANTI
ZIN CITY
ZIN ZITY
ZINGLED OUT
ZODIAC
Det klirrar nog riktigt skönt i kassan för ägarna åtminstone.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Här är ett alldeles underbart axplock på varumärken som Oenoforos har registrerat under de senaste två åren. En vis man sa en gång att man inte skall jämföra storheter; men, vilken är din favorit?

APASSIFANDEL
BACIO E ABRACCO
BERGSTEIN
BLACK FRIDAY
BODEGAS LAVISTA
CastelMare
CAVALLINO
CERTO
CHATEAUBRIAND
CRABO
DELFINO
FORTARONE
GOLDEN VINES
GRAN BACIO
GRANDE BACIO
GRANDICONE
LANGOUSTINE
LUCIO
MAREMALFI
MASSICONE
MONTECONE
ORMAI
PASSICONE
R ROUVALIS
RONEPASSO
Rosso d'Artista
SAINT-LAVOY
SEA SATIN
SEA SPICE
SEA VELVET
SOLDEYA
SOLIMAR
STEINBERG
TRE MARCHETTI
TROFEO
TURBOT
WALDERSTEIN
VINTEDGE
VIVANTI
ZIN CITY
ZIN ZITY
ZINGLED OUT
ZODIAC
Chateaubriand och Langoustine är ju underbart gott! Men kanske inte som vin...:eek:
 

Fredrik L

Medlem
Lidby importerar Poliziano Vino Nobile di Montepulciano Viti Nuove, vilket bara finns på svenska, och möjligen norska marknaden. Görs på druvor från unga stockar, vilka man nog i vanliga fall brukar buteljera som Rosso di Montepulciano. Antar att producenten och Lidby tyckte att det skulle sälja bättre om man körde med den bättre appellationen. Har dock inget emot vinet, smakar bra för vad det kostar tycker jag.
 
Toppen