Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin från 1941 som present på 80-årsdagen

Oscarsvin

Medlem
Hej på er alla!

Min kära mormor fyller 80 år i slutet av året så det skulle vara roligt ifall jag skulle kunna få tag på något ifrån hennes årgång (1941 dvs). Är spontant inne på Port/Madeira alternativt en Rivesaltes från Languedoc-Roussillon. Har ni några andra tips/invändningar?
 

LarsW

Medlem
Hej på er alla!

Min kära mormor fyller 80 år i slutet av året så det skulle vara roligt ifall jag skulle kunna få tag på något ifrån hennes årgång (1941 dvs). Är spontant inne på Port/Madeira alternativt en Rivesaltes från Languedoc-Roussillon. Har ni några andra tips/invändningar?
Tror din tanke om Riversaltes är vägen att gå. Lätt att få tag på och i sammanhanget inte speciellt kostsam.
En vettig port lär du få lägga minst 3-4 gånger mer för, finns Kopke Colheita på några ställen. En Barolo går nog också att få tag på.
Vad har du för budget?

Wine-Searcher kanske kan ge något tips för 1941?
 
Trådskapare
Oscarsvin

Oscarsvin

Medlem
Tror din tanke om Riversaltes är vägen att gå. Lätt att få tag på och i sammanhanget inte speciellt kostsam.
En vettig port lär du få lägga minst 3-4 gånger mer för, finns Kopke Colheita på några ställen. En Barolo går nog också att få tag på.
Vad har du för budget?

Wine-Searcher kanske kan ge något tips för 1941?

Budgeten är väl 2-3000 så att hitta en vettig port från årgången blir ju egentligen omöjligt. Därav tanken mot Riversaltes, även om jag ska vara ärlig och säga att jag aldrig har smakat det tidigare.

Barolo har jag också tänkt på men känns som större chansning att försöka beställa en drickbar flaska från 41' gällande Barolo än diverse starkvin(?)
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Om året är det viktigaste, bortsett från att vinet ska vara drickbart, så hade jag gått för ett säkert kort som man inte behöver ta ett lån för och sen lagt krut på andra viner med en ålder som inte innebär rysk roulette till middagen.

Vill du prova Riversaltes med lite ålder i förväg så finns det ett utmärkt och snorbilligt alternativ på SB.
OBS! Blir bäst när den stått öppnad ngr dagar.
 
Toppen