Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin i lägenhet

Var?

  • Kylskåp

    Votes: 2 20,0%
  • Garderob

    Votes: 7 70,0%
  • Varm källare

    Votes: 1 10,0%

  • Total voters
    10
  • Poll closed .
Skaffat mig ett mer seriöst vinintresse och börjat köpa på mig lite fler flaskor.
Men osäker på var jag ska lagra/förvara dem.
Har en extra kyl i lägenheten som ligger på runt 8 grader och med vattenskål ligger luftfuktigheten mellan 60-70%. Men så är det ju det här med vibrationer..
Är det bättre att ställa dem i garderoben (varit 22 i sommar när det var som varmast)?
Har ett källarförråd och "matkällare", båda är mörka men också varit runt 20 grader i sommar, inte koll på luftfuktigheten. Nackdelen är säkerheten.

Tanken är att flytta till något ställe med bättre förvaringsmöjligheter inom 2 år och de viner jag har för tillfället dricks nog inom 5-10 år.
 

Adamanko

Medlem
Det finns väldigt mycket tyckande i frågan. Jag har sett väldigt lite vetenskap men det kanske kommer här. Själv håller jag på att undersöka hemmalagring. Drygt två år in och än så länge är det ju inte ett problem. Men många har hävdat att det är efter dom där två åren som problemen börjar. Jag hoppas kunna bilda mig en uppfattning själv om några år. :)
 
Skaffat mig ett mer seriöst vinintresse och börjat köpa på mig lite fler flaskor.
Men osäker på var jag ska lagra/förvara dem.
Har en extra kyl i lägenheten som ligger på runt 8 grader och med vattenskål ligger luftfuktigheten mellan 60-70%. Men så är det ju det här med vibrationer..
Är det bättre att ställa dem i garderoben (varit 22 i sommar när det var som varmast)?
Har ett källarförråd och "matkällare", båda är mörka men också varit runt 20 grader i sommar, inte koll på luftfuktigheten. Nackdelen är säkerheten.

Tanken är att flytta till något ställe med bättre förvaringsmöjligheter inom 2 år och de viner jag har för tillfället dricks nog inom 5-10 år.
om man lagrar vin för att konsumera inom din horisont så är det nog inte så kinkigt vilket du än väljer. Är det pjäser som ska lagras i 15-20 år så kanske jag skulle fundera på antingen extern vinlagring (om det är dyra grejer) eller en vinkyl (inte riktigt lika mycket vibrationer från kompressorn som på vanlig kyl).
 

Zingo

Medlem
om man lagrar vin för att konsumera inom din horisont så är det nog inte så kinkigt vilket du än väljer. Är det pjäser som ska lagras i 15-20 år så kanske jag skulle fundera på antingen extern vinlagring (om det är dyra grejer) eller en vinkyl (inte riktigt lika mycket vibrationer från kompressorn som på vanlig kyl).

Menar du vinkyl eller ”vinlagringsskåp”, trodde vinkyl var ooptimalt för >1år?
 
Menar du vinkyl eller ”vinlagringsskåp”, trodde vinkyl var ooptimalt för >1år?
menar nog vinlagringsskåp, men använder vinkyl som samlingsnamn för de skåp där man dragit ner kompressorn så lägre vibrationer än en vanlig kyl (men också lägre effekt). Uppfattade att frågeställaren hade som alternativ att ställa flaskorna i vanligt kylskåp, vilket jag håller med om inte är bra för flera års lagring.
 

nebbiyolo

Medlem
Menar du vinkyl eller ”vinlagringsskåp”, trodde vinkyl var ooptimalt för >1år?
Vad skulle vara problemet med att lagra typ 2-5 år i en vinkyl? Förutsatt att den håller 12 °C, har vibrationsdämpad kompressor och UV-skydd?

Har inte riktigt förstått när en vinkyl blir ett vinlagringsskåp. Automatisk reglering av luftfuktighet är ju önskvärt vid riktigt lång lagring men jag ser många kylar som kallar sig "vinlagringsskåp" som inte har detta. Och vid 2-5 års lagring har jag svårt att tro att korken torkar ut, så länge du inte bor i Sahara, även om ett luftfuktighetssystem saknas i din vinkyl/vinlagringsskåp. Eller?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Vad skulle vara problemet med att lagra typ 2-5 år i en vinkyl? Förutsatt att den håller 12 °C, har vibrationsdämpad kompressor och UV-skydd?

Har inte riktigt förstått när en vinkyl blir ett vinlagringsskåp. Automatisk reglering av luftfuktighet är ju önskvärt vid riktigt lång lagring men jag ser många kylar som kallar sig "vinlagringsskåp" som inte har detta. Och vid 2-5 års lagring har jag svårt att tro att korken torkar ut, så länge du inte bor i Sahara, även om ett luftfuktighetssystem saknas i din vinkyl/vinlagringsskåp. Eller?

Lite enklare förklaring är att ett vinlagringsskåp lämpar sig bättre för långlargring. Vinkyl ses som en kortare lagringhorisont på upp till fem år.
 

nebbiyolo

Medlem
Lite enklare förklaring är att ett vinlagringsskåp lämpar sig bättre för långlargring. Vinkyl ses som en kortare lagringhorisont på upp till fem år.
Ja det är jag med på, jag tänkte mer på den tekniska definitionen, när det blir ett vinlagringsskåp. Om det är reglerad luftfuktighet så kallas det mer eller mindre alltid för vinlagringsskåp. Men en single zone kyl med vibrationsdämpning och dörr med UV-skyddat glas kallas ibland för vinkyl och ibland för vinlagringsskåp. Så det jag inte förstår är vad som skiljer i de fallen, för jag kan inte se någon skillnad på de tekniska specifikationerna.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Ja det är jag med på, jag tänkte mer på den tekniska definitionen, när det blir ett vinlagringsskåp. Om det är reglerad luftfuktighet så kallas det mer eller mindre alltid för vinlagringsskåp. Men en single zone kyl med vibrationsdämpning och dörr med UV-skyddat glas kallas ibland för vinkyl och ibland för vinlagringsskåp. Så det jag inte förstår är vad som skiljer i de fallen, för jag kan inte se någon skillnad på de tekniska specifikationerna.

Ska inte direkt titulera mig som en expert inom ämnet men jag tror att det är vibrationsdämpningen som är det viktiga.
När jag köpte mitt lagringsskåp så hade inte alla skåp som jag kolla på en hydrometer (kontroll på fuktighet).

Vad som i sig definerar en vinlagringsskåp låter jag vara osagt. Kanske någon annan här på forumet har större koll på detta.
 
Trådskapare
A
Så som jag förstått det är garderoben bättre även om den är mycket varmare än vanligt kylskåp.
Då får jag se till att flytta lite vin då
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Hej! Någon som vet leverantörer/personer som kan bygga ett vinrum?
 

jrick

Medlem
Hej! Någon som vet leverantörer/personer som kan bygga ett vinrum?
Har ingen egen erfarenhet men har sett reklam för vinlagring.se, åtminstone på de bilder som de visar verkar de kunna göra häftiga grejer. Kostar säkert därefter.
 
Toppen