Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin lagrat på whiskyfat

Mattias Schyberg

Administratör
Hittade den här artikeln och måste medge att jag tycker det låter spännande. Varför inte liksom? Man använder ju ekfat med olika rostningsmetoder, tillsätter socker, tannin och syra här och där som det passar, varför då inte testa med "whiskykontaminerade" ekfat för att ge vinet en annorlunda edge?

Visst, jag förstår mycket väl att detta främst kommer att användas på plonk, dessutom strider det ganska rejält mot 'a sense of place', men om det blir gott så är jag i alla fall beredd att testa, gärna då med lite seriösare vin. Mest troligt så bidrar det inte med särskilt mycket positivt, men ektoner tillför, kanske funkar även detta?

Vad tycker ni, är det ett helgerån, eller tycker ni det hade varit intressant att testa?
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Att testa det med ett random vin känns bara som en gimmick, typ som bryggerierna som försöker göra så stark öl det bara går med hjälp av diverse metoder. Om det däremot finns en bra plan så är jag absolut för att man provar lite nya tag! Det kan ju faktiskt bli bra vid något tillfälle. ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Att testa det med ett random vin känns bara som en gimmick, typ som bryggerierna som försöker göra så stark öl det bara går med hjälp av diverse metoder. Om det däremot finns en bra plan så är jag absolut för att man provar lite nya tag! Det kan ju faktiskt bli bra vid något tillfälle. ;)
Exakt, det skall vara ett seriöst vin annars kan det såklart kvitta, men prova kommer jag säkerligen göra även om det är plonk som dyker upp.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Min första tanke är att de whiskys som legat på andra fat än gamla sherryfat (typ CdP, Sauternes m.m.) har alla varit mediokra. Jag var på en sådan whiskyprovning för några år sedan och det gemensamma intrycket var att att det verkade bättre att hålla sig till de gamla hederliga sherryfaten. Det kan givetvis vara så att åt andra hållet fungerar det mycket bättre, måste givetvis prova när chansen kommer.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Varför känns det som att någon livsmedelsutvecklare vädrat guldgruva och hoppas upptäcka den "nya ripassometoden" för att storma in och ta över hela box och plonksegmentet på SB.
"Whiskymetoden" blir det nya svart i skräpvinssvängen och plötsligt vill varenda grillälskande husvagnssvensson med självaktning enbart köpa vin som är "delvis lagrat på whiskyfat".
Aftonbladets vinskribenter hyllar förstås omedelbart koncepetet i hopp om att sälja sommarbilagor och allt gjort på detta vis får +++++ Prisvärt! även fast det smakar kontrastvätska och död orm.

Jag vet, det är en mörk och dystopisk bild jag målar upp men sanna mina ord, undergången är nära så fräls dig själv medans du kan och poppa dina bästa flaskor redan ikväll!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
-Varför känns det som att någon livsmedelsutvecklare vädrat guldgruva och hoppas upptäcka den "nya ripassometoden" för att storma in och ta över hela box och plonksegmentet på SB.
"Whiskymetoden" blir det nya svart i skräpvinssvängen och plötsligt vill varenda grillälskande husvagnssvensson med självaktning enbart köpa vin som är "delvis lagrat på whiskyfat".
Aftonbladets vinskribenter hyllar förstås omedelbart koncepetet i hopp om att sälja sommarbilagor och allt gjort på detta vis får +++++ Prisvärt! även fast det smakar kontrastvätska och död orm.

Jag vet, det är en mörk och dystopisk bild jag målar upp men sanna mina ord, undergången är nära så fräls dig själv medans du kan och poppa dina bästa flaskor redan ikväll!
Du har säkert rätt, en gimmick blir det mest sannolikt. Jag tycker dock det är trevligt med utveckling och nytänk. Sen att nya grepp sällan leder till förbättringar är en annan sak, men nya saker måste i alla fall testas, hela evolutionen bygger på samma princip. Dåliga koncept självdör, bra bidrar med utveckling. För att veta vad som är vad så måste det utvärderas.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Fler bra kommande(?) affärsidéer.
"Vin lagrat i gamla mjölkpaket, det miljövänliga alternativet".
"Vinkoncentrat, tillsätt bara vatten".
"Färdigluftat"
"Fläckfritt rödvin, alla färgämnen borttagna (drick ur svarta glas)"
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Min första tanke är att de whiskys som legat på andra fat än gamla sherryfat (typ CdP, Sauternes m.m.) har alla varit mediokra. Jag var på en sådan whiskyprovning för några år sedan och det gemensamma intrycket var att att det verkade bättre att hålla sig till de gamla hederliga sherryfaten. Det kan givetvis vara så att åt andra hållet fungerar det mycket bättre, måste givetvis prova när chansen kommer.
Som av en händelse dracks detta i afton på Milestone Bar, efter 8 vita plonkiga "naturviner", en ok Champagne och två nästan ok röda på ital Restaurang Biodynamico i Shibuya (Tokyo):

image.jpg

Den fick sin finish på fat från Yquem. Liknade ingen whiskey, var mer en mullig, sexig, megayppig dam av sällsam typ... Efter den var vi tvungna rensa våra gommar med först en GT på Pimlico och sedan varsin shot Crown Jewel gin:

image.jpg

Kan väl tycka att shotta gin inte är ngn höjdare. Men denna var mild, rundad i hörnen, integrerad... Pimlico gav en GT med tydliga drag av MIKAN (jap clementin) som gav en extra dimension.

Sedan:

...följde fler wirrar, varav ssk en single cask 1994 Ben Riach förtjänar att skriva hem om. Ssk som att vi under en tidigt aborterad BR-kväll i slutet av förra året faktiskt dissade Ben Riach, redan efter ca sex glas av olika single casks. Lång historia kort: Det är så att jag FICK en flaska av denna gudabenådade single cask med mig hem. En whiskey som är fylligt rik med mega-lager av mognade aromer från fat...med caramel, vanilj, längd, rymd, kropp, yvighet, vissa mummiga vegetala inslag, djupt mörka kryddor. ... ... men inte en flaska till mig :-(

image.jpg


Nej, inte till insignifikanta jag. Nej. Men: För att ge till en svensk hemmamakare extraordinaire av whiskey extraordinaire. (Vars whiskey jag smugglat ut ur Nordkore...Swärje till Yapan. Som en uppmuntran till att denne AS skall ta sig i kragen och de facto lägga ned sina övriga projekt för att ge sig hän åt att göra världens bästa whiskey. För mänsklighetens fromma! Karlen har allt som krävs! Stöd från flera i Japan, talang, tålamod, hantverksskicklighet, extremkompetens, historiskt kunnande, nytänkande och kvalitetskompromisslöshet. På ett sätt som egentligen inte existerar i Swärje.

Enormt många mil från skämtet Mackmüra som behövde ett stödköp (av sin mediokra wirre) från SB för att ens överleva som glassigt företag... Nej, AS är, och kommer alltid vara en gediget äkta artisanal whiskey maker som aldrig säljer ut, aldrig kompromissar, aldrig tar genvägar.

En sådan som man bugar mot, även om man inte är varken japan eller tränar kampsport.

Kanske inte alla begriper vad jag skriver, men till dem som begriper:
Visst är det värt uppmuntra?
Visst vore det en synd att inte uppmuntra?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jo, Rioja har ju fattat grejen med att sälja moget vin, men någon Grand Cru har jag aldrig hittat från regionen. ;)
Kanske du hittar dem i vulkaniserade regioner i Italien? :tystad:
Hittade fö en makalös Priorat från 1998 idag. Den releasades tidigare i år. Inte många flaskor gjorda. Snittbetyg på CT över 94p. Kön till kassan var dock för lång för att jag skulle kunna köpa ett gäng flaskor... :vägg:
...tänk om jag hade tagit ett tidigare tåg in till Shibuya :bäver:

700 spänn flaskan.
Ngn som är intresserad av att samköpa?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske du hittar dem i vulkaniserade regioner i Italien? :tystad:
Hittade fö en makalös Priorat från 1998 idag. Den releasades tidigare i år. Inte många flaskor gjorda. Snittbetyg på CT över 94p. Kön till kassan var dock för lång för att jag skulle kunna köpa ett gäng flaskor... :vägg:
...tänk om jag hade tagit ett tidigare tåg in till Shibuya :bäver:

700 spänn flaskan.
Ngn som är intresserad av att samköpa?
Jag tycker allt det låter intressant, eller är du ironisk? Mycket pengar, men är det ett speciellt vin så kan det ju vara rätt antar jag.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag tycker allt det låter intressant, eller är du ironisk? Mycket pengar, men är det ett speciellt vin så kan det ju vara rätt antar jag.
Jo, den är nog lite dyr. Men det rycker i köpstoppets spärrvakt... Älskar ju de där Carignena-vinerna...
Men, jag besinnar mig.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Den fick sin finish på fat från Yquem. Liknade ingen whiskey, var mer en mullig, sexig, megayppig dam av sällsam typ... Efter den var vi tvungna rensa våra gommar med först en GT på Pimlico och sedan varsin shot Crown Jewel gin:

En provning vi hade med Anlach 2011 var just vinfatslagrad whisky. Det mesta var rent ut sagt skit, då speciellt de som lagrats på Sauternesfat (GlenDronach och Bruichladdich). Den jag själv trodde mest på var Edradour då den legat på gamla CdP fat men det visade sig inte heller vara så lyckat. Bäst av de sämsta var faktiskt BenRiach som fått sista tiden på Portfat.
whisky_winebarrels.jpg
 
Toppen