Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin med lång hållbarhet (i öppnad flaska)

Johan_H

Medlem
Hej,
Skulle tycka att det vore intressant att få höra om ni har några favoritviner med lång hållbarhet, efter att de öppnats.
Madeira är förmodligen det mest uppenbara, men även andra förstärkta viner som utsatts för en långsam oxidationsprocess, t.ex. Tawny Port/Colheita Port kan hålla ganska länge i kylen.

Tacksam för tips, både generella och specifika. Behöver inte vara söta viner, men tänker att de oftast håller längre.
Vin Santo / Passito di Pantelleria / Söta viner från Australien? Personliga favoriter att tipsa om?
 
Trådskapare
J

Johan_H

Medlem
Sherry! :D
Olorosso och Palo Cortado håller lätt en månad eller fyra i kylen.
Intressant! Även vanlig torr Olorosso? Jag gillar sherry, men tänkte mig inte att de skulle hålla så länge. Har mest druckit Fino till tapas, men just Fino håller väl bara någon/några dagar? De andra sherry stilarna har alltså så mycket längre hållbarhet?
 

LarsW

Medlem
Intressant! Även vanlig torr Olorosso? Jag gillar sherry, men tänkte mig inte att de skulle hålla så länge. Har mest druckit Fino till tapas, men just Fino håller väl bara någon/några dagar? De andra sherry stilarna har alltså så mycket längre hållbarhet?
Rätt att Fino har mycket mer begränsad hållbarhet.
Torr Olorosso håller fint.
Just nu har jag en Palo Cortado i kylen som jag öppnade 2-3 veckor innan jag åkte på semester. Borde vara vecka 7 eller 8 nu... och lika god!
 
Trådskapare
J

Johan_H

Medlem
Har haft några exemplar av detta som bara mått bra och öppnat upp sig av sex månaders luft.

Vin jaune borde hålla bra också.

Gillar både sherry och Vin Jaune. Har ni provat Gayda Vineyard's Selection Parcellaire Vermentino? Den är ju gjord i "Vin Jaune stil". Har provat 2006:an vid ett tillfälle och gillade den.
 

Dan

Medlem
Lite offtopic:
Hur gör ni generellt när ni dricker flaskor över flera dagar? Åker de alltid in i kylen över natten med korken nerstucken eller låter ni dem stå framme om det bara är 1 natt? Hur stor blir skillnaden? Det tar ju lite tid för rödvin att komma upp i rätt dricktemp om man har det i kylen när man är sugen..
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Lite offtopic:
Hur gör ni generellt när ni dricker flaskor över flera dagar? Åker de alltid in i kylen över natten med korken nerstucken eller låter ni dem stå framme om det bara är 1 natt? Hur stor blir skillnaden? Det tar ju lite tid för rödvin att komma upp i rätt dricktemp om man har det i kylen när man är sugen..
Ställer alltid in flaskan i kylen med korken väl nedtryckt. Att värma upp vinet i ett glas dagen efter tar inte så lång tid.
 

Peder

Medlem
Madeira fixar lätt i kylskåpet upp till ett år. Jag fick tipset av en av dom högre uppsatta på Barbeitos. Kan ändra lite färg, men fortfarande förbannat gott.
 

fxr

Medlem
1964 Fratelli Berteletti Gattinara Spanna Castello di Lozzolo

Drack ett glas, drog igen korken och tog fram den(ur vinägerskåpet) cirka två månader senare och den var god men inte i samma klass som dag ett/två. Har haft en del falskvariation på dessa, men en del av flaskorna har varit kanon, speciellt dag två. Tror jag skrivit om detta tidigare.

Kan inte påstå att jag har någon direkt koll igentligen men som tidigare sagts så verkar det inte vara några större problem med desertviner, t.ex sauternes. Jag har haft en öppnad halvflaska 2005 Château Doisy-Daëne i kylskåpet säkert sen någon gång i somras. Ingen topp årgång för huset kanske, men den är nog minst lika god ikväll som när jag tog ett glas ur den senast. Har ibland plockat fram den till gäster som inte provat satuernes tidigare.

Finns halvflaskan 2005 Château Doisy-Daëne kvar på barsac eller har ni druckit upp den? Jag har ett minne av att jag blev lovad en smaknotering.
 

chambertin

Medlem
Hej,
Skulle tycka att det vore intressant att få höra om ni har några favoritviner med lång hållbarhet, efter att de öppnats.
Madeira är förmodligen det mest uppenbara, men även andra förstärkta viner som utsatts för en långsam oxidationsprocess, t.ex. Tawny Port/Colheita Port kan hålla ganska länge i kylen.

Tacksam för tips, både generella och specifika. Behöver inte vara söta viner, men tänker att de oftast håller längre.
Vin Santo / Passito di Pantelleria / Söta viner från Australien? Personliga favoriter att tipsa om?

Söta muskater (typ Passito di Pantelleria som du nämner) från Portugal (Alambre 20 Años) är riktigt bra "kylskåpsviner" i lätt flera veckor (överlever aldrig så mkt längre än så hemma i kylskåpet dock så svårt att riktigt säga hur länge exakt dom klarar kylen efter öppnandet).
Halvsöt yngre Mosel är riktigt kul att följa ngn vecka eller två efter öppnandet och likaså yngre Sauternes om man har köpt dom på helrör.
(båda vintyperna brukar svavlas ganska hårt och därmed klara av oxidation väldigt bra)
Verkar vinerna väldigt tillgängliga direkt så pytsar jag i lite Argon under korken innan den åker in i kylen.
Upplever också att det inte bara är tiden i kylen som spelar in utan också hur ofta man är där och öpnnar flaskan och tullar lite på innehållet.
 
Trådskapare
J

Johan_H

Medlem
Hej, har någon erfarenhet av hållbarheten på Moulin Touchais viner i öppnad flaska (från 90-tal)?
 

Trydebull

Medlem
Hej, har någon erfarenhet av hållbarheten på Moulin Touchais viner i öppnad flaska (från 90-tal)?
Jag vågar gång god för, i kylskåp - mer än en vecka. Men det kan säkert vara betydligt längre ändå - även om de inte har samma sockernivå som en del annat sött.

Det finns ju en som borde kunna svara väldigt empiriskt just på MT - @vintomas
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag vågar gång god för, i kylskåp - mer än en vecka. Men det kan säkert vara betydligt längre ändå - även om de inte har samma sockernivå som en del annat sött.

Det finns ju en som borde kunna svara väldigt empiriskt just på MT - @vintomas
Jag har sparat söta viner i öppnad flaska i kylen uppåt en månad med "vacuumkork", utan att märka någon större skillnad. Flera olika söta har jag hanterat så under åren: Sauternes, söt Riesling, söt Loire och Tokaji. Även om jag provat fler gamla MT och vertikalprovat detta vin oftare än övriga, står det betydligt oftare Sauternes och Riesling öppet i min kyl. Syftet har oftast inte varit att spara dem så länge, utan kanske från en helg till nästa, och så upptäcker jag efter att tag att jag glömt bort flaskan. Skillnaden efter en månad är nog mindre än vad flaskvariationen kan vara mellan 20-30 år gamla viner som lagrats lite olika...
"Vacuumkorken" (Vacu Vin) som jag ofta använder lär bara ta bort ungefär hälften av luften, så det är inte säkert att det är så där väldigt stor skillnad mot att bara stoppa tillbaka en vanlig kork. Brukar faktiskt inte använda Coravin till söta viner för att slippa "kladd i mekanismen", och för att de klarar sig så bra i kylen ändå.
Du lär faktiskt märka mindre skillnad på ett lagom moget vin sött som står öppet, än ett av senaste årgång, eftersom det gamla vinet redan har fått lite lätt oxiderade toner. Det purunga söta vinet kan ändras på några dagar eller en vecka.
 
Toppen