Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin NewYork

Jobbveckan i Kanada är över, njöt av några viner under diverse restaurangbesök, Five Rose Sauvignon Blanc 2013 som jag verkligen gillade! Provade även en Philippe Viret Renaissance 2013 som var ganska välmatchad med maten (Bison) men som var lite för stallig för min smak tror jag. Kanske rundas av lite om den får mogna lite mer?

Passade på att mellanlanda hos några vänner i New York på hemvägen och ska vara här några dagar. Finns det några bra vinbarer att besöka? Förstår såklart att jag kan dricka galet dyra och ovanliga viner i denna stad, något som jag inte har råd med eller ser nån poäng med om man ser till min erfarenhet när det gäller vin. Så det är väl mest service och upplevelse jag är ute efte eg.
 
Jobbveckan i Kanada är över, njöt av några viner under diverse restaurangbesök, Five Rose Sauvignon Blanc 2013 som jag verkligen gillade! Provade även en Philippe Viret Renaissance 2013 som var ganska välmatchad med maten (Bison) men som var lite för stallig för min smak tror jag. Kanske rundas av lite om den får mogna lite mer?

Passade på att mellanlanda hos några vänner i New York på hemvägen och ska vara här några dagar. Finns det några bra vinbarer att besöka? Förstår såklart att jag kan dricka galet dyra och ovanliga viner i denna stad, något som jag inte har råd med eller ser nån poäng med om man ser till min erfarenhet när det gäller vin. Så det är väl mest service och upplevelse jag är ute efte eg.
Jag har inte riktigt koll på New yorks vinbarer längre men en grej att ha litet utkik efter är att termen vinbar är betydligt mer töjbar i NYC än vad som hittills varit fallet i Sverige enligt min erfarenhet. Det är mer en synonym för "swanky place", vilket ibland kan betyda motsatsen när man själv utnämner sig till detta. Dvs många små restauranger som vill höja priset på sina sallader några dollar prövar att ta till termen wine bar. Detsamma gäller om man inte har tillräckligt bra eller stort kök. Det betyder inte att det inte finns vinbarer! Det finns fantastiska vinbarer i många olika prisklasser.t ex http://www.wineisterroir.com/food-wine/
En annan av mina gamla favoriter bland vinbarer i New york är dock en restaurang: https://www.barboulud.com/nyc/wine-cellar
De har inte världens största sortiment per glas, men alltid tillräckligt, och de öppnar alltid en eller flera trevliga Magnum-flaskor med ngt spännande varje kväll som inte finns på menyn. Men målgruppen är kanske litet äldre - ligger vid Lincoln center på UWS.
 

grappa

Medlem
Tyvärr inte koll på vinbarer men världens bästa Cheesecake hittar du på Veniero's på hörnet av 1 avenyn och 11 gatan. Bra vin finns överallt (i stort sett i alla fall) Veniero's finns bara där ....
 
Toppen