Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin och mat på Mallorca

gece

Man vänjer sig.
Ska till Mallis i april, mest för att vandra men självklart står även vin på aktivitetslistan. Vad finns det för ställen som är värda att besöka, av en eller annan anledning? Son Prim, Ànima Negra och 4Kilos står på listan men tips tages tacksamt emot (speciellt om det finns bra vandringsleder i krokarna ;) ). Kan/ska/vill/behöver man förboka? Andra tips?

Ping t.ex. @thunberg och alla andra som känner sig manade
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Ska till Mallis i april, mest för att vandra men självklart står även vin på aktivitetslistan. Vad finns det för ställen som är värda att besöka, av en eller annan anledning? Son Prim, Ànima Negra och 4Kilos står på listan men tips tages tacksamt emot (speciellt om det finns bra vandringsleder i krokarna ;) ). Kan/ska/vill/behöver man förboka? Andra tips?

Ping t.ex. @thunberg och alla andra som känner sig manade
Toni Gelabert, lite knackigt med engelska, lite bättre med tyska, men ett kul besök ändå, förboka
 

Pessoa

Medlem
Inte direkt ett vintips, men en bra vegetarisk restaurang i Port de Pollenca heter Bellaverde. Skönt ställe. De bryr sig om vinvalen, mer än många flådigare restauranger i Palma. Drack en pinne från Miquel Gelabert där. Bror till Toni. Kändes oväntat och oväntat lyckat att dricka Pinot Noir på Mallis där och då.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hann tyvärr inte med några vingårdsbesök när jag var där men hittade en del trevligt vin. Som du redan nämnt så tycker jag ni ska försöka ta er till 4Kilos. Av det jag provat samt vad jag läst om producenten verkar det vara ett skönt gäng. Jag sätter 4Kilos framför Anima Negra. Väl i det området (sydöstra) så finns det gott om andra producenter så det känns som rätt område att röra sig i.
Missa inte turistmålet Drakgrottorna (Coves del Drac) utanför Porto Cristo. Så där lagom turistigt men en ganska intressant och vacker tur. Därifrån är det inte långt till den byn Capdepera med trånga gränder (en utmaning att köra bil på vissa platser) och den gamla 1300-tals borgen högst upp, som är i förvånansvärt bra skick. I grannbyn Cala Ratjada finns en turistbyrå, kolla med dom om vandringsleder i området.
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Evigt senfärdig börjar jag rota i detta lite nu. 4kilos verkar classy, de har till och med sin egen theme song.
:D
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har precis provat Petjades från Galmes i Ribot, gjort på den nästan helt utrotade druvan escursac. Producenten ligger ganska mitt på ön, lätt att ta sig till. Intressant vin, annorlunda och kul och spännande med ett vin gjort på en druva som endast växer på c:a 0.5 hektar (om de inte ökat, gammal info). Escursac tillsammans med en annan druva (glömt namnet) är ett projekt för att hålla i liv de gamla sorterna som är unika för ön. Dog nästen helt ut i samband med vinlusen i slutet av 1800-talet, nyplantering skedde så sent som 2006.
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Dags (sedan länge) för en liten redogörelse. Mallis visade sig från sin bästa sida under april, grönska och blommor överallt, hela ön inbäddad i doften från citrusblomster.

Bland vingårdarna fick vi bara svar från 4kilos, som iofs hade glömt bort oss när vi kom dit men det var några andra på besök så det var inga problem. Mycket värt tiden! Francesc som visade oss runt svarade gärna utförligt på alla frågor man ställde, och ställde man inga frågor hade han inga problem att prata vidare själv. Deras filosofi kan beskrivas som "avslappnad hands-off naturvinsfilosofi"; ingen månmagi, en lagom skvätt vetenskap ("if you want 'natural yeast', you have to disinfect the entire winery between vintages, otherwise you just get the winery yeast instead"), och en massa magkänsla och empiri samt en preferens för det lokala ("how can we claim to represent Mallorca terroir if we use clay fermentation vats from mainland Spain?"). Vi bjöds ett flertal fatprover med ganska utförliga redogörelser av druva, jordmån, årgång, fattyp etc, hög nördfaktor, underbart! De blommande vinfälten (definitivt inga monokulturer...) var nästan värda turen själva.

Åt gjorde vi desto mer. Vill man äta "typical mallorcan cuisine", som turistfällorna uttrycker det, är S'Estanc Vell i den lilla sömniga hålan Vilafranca de Bonany stället att åka till (tips från herrarna på 4kilos, faktiskt). Mycket bra vinlista, sett till priser, utbud och det faktum att den är noggrant handskriven med kulspetspenna.

Bellaverde besökte vi också, instämmer i beskrivningen "skönt ställe", behaglig miljö och god mat. Beställde en ganska slumpmässig flaska vitt från Can Axartell som kostade peanuts och satt som en smäck i skuggan en varm dag. I allmänhet imponerar Mallorcas vita viner med syra och fräschör som åtminstone inte jag förväntar mig från så varma breddgrader.

Med mera. Andra bra restauranger vi besökte som var bra men jag inte har så värst mycket att skriva om var Sa Cuina de n'Aina ute på vischan, Aromata i Palma och Joan Marc i Inca.
 

Elvis

Medlem
Har precis kommit hem från en resa till Mallorca med familjen och jag passade på att prova igenom de bästa vinerna från ön. Provade öns stolthet 4 Kilos 2015 men den var lite för ung (tog dock med en flaska hem). Provade även Anima Negra An/2 2015 som jag tyckte var väldigt bra. Köpte med mig deras toppvin Anima Negra An 2013.

Tyckte generellt att det var väldigt bra priser på vin på restaurangerna på Mallorca. Runt 50 kr över butikspriset verkade vara standard för många spanska viner och det gällde även en Vega Sicilia Valbuena 5° 2012!
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Har precis kommit hem från en resa till Mallorca med familjen och jag passade på att prova igenom de bästa vinerna från ön. Provade öns stolthet 4 Kilos 2015 men den var lite för ung (tog dock med en flaska hem). Provade även Anima Negra An/2 2015 som jag tyckte var väldigt bra. Köpte med mig deras toppvin Anima Negra An 2013.

Tyckte generellt att det var väldigt bra priser på vin på restaurangerna på Mallorca. Runt 50 kr över butikspriset verkade vara standard för många spanska viner och det gällde även en Vega Sicilia Valbuena 5° 2012!
Trevligt! Mallorca är verkligen ett sympatiskt resmål, inte alls så "förstört" som man kanske skulle kunna föreställa sig.
 

mnor

Medlem
Har precis kommit hem från en resa till Mallorca med familjen och jag passade på att prova igenom de bästa vinerna från ön. Provade öns stolthet 4 Kilos 2015 men den var lite för ung (tog dock med en flaska hem). Provade även Anima Negra An/2 2015 som jag tyckte var väldigt bra. Köpte med mig deras toppvin Anima Negra An 2013.

Tyckte generellt att det var väldigt bra priser på vin på restaurangerna på Mallorca. Runt 50 kr över butikspriset verkade vara standard för många spanska viner och det gällde även en Vega Sicilia Valbuena 5° 2012!
Kan bara instämma runt Mallorca, var i Palma och tyckte kanske påslaget var lite större än 50 sek, men det var inga stora påslag, max 20%. Passade på att beställa in en 2008 Vega Sicilia Unico för 320 Euro, vilket i alla fall är cirka 150 sek lägre än på SB.
 

winefocus

Medlem
Har precis kommit hem från en resa till Mallorca med familjen och jag passade på att prova igenom de bästa vinerna från ön. Provade öns stolthet 4 Kilos 2015 men den var lite för ung (tog dock med en flaska hem). Provade även Anima Negra An/2 2015 som jag tyckte var väldigt bra. Köpte med mig deras toppvin Anima Negra An 2013.

Tyckte generellt att det var väldigt bra priser på vin på restaurangerna på Mallorca. Runt 50 kr över butikspriset verkade vara standard för många spanska viner och det gällde även en Vega Sicilia Valbuena 5° 2012!

Vilka andra inhemska viner kan det vara värt att prova vid ett besök på Mallorca?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
¿Hola, que tal?

Nu har det alltså slutligen hänt, det där som man ALDRIG över sin döda kropp någonsin skulle utsätta sig för...
Det där som man i backpackekretsar pratade om som ett öde värre än att ätas levande av köttätande dvärgtapirer...
Det där som man hellre skulle ta livet av sig och reinkarneras till en toalettborste än att utsättas sig för...
Det där som man...

-Sen fick man barn.

-Borta är resor Resor till Bhutan, Tibet och Burma och borta är resor till bergsbyar i norra Laos utan returbiljett...

Säg istället hej till min nya lilla vän...
Lollo.jpg

Ja precis, nu för första gånget i livet bär det av på tvättäkta charter till Mallis med Ving, svenskt kaffe på hotellet, Lollo & Bernie och hela kalajset!
Den sista spillran av en backpackerebell i mig lyckade dock i sin sista suck se till att det inte blev fullständig "all inclusive" utan vi kommer äventyrligt nog behöva söka vår egen föda utanför hotellets trygga buffé...

Så utan vidare mankemang ska jag avsluta den här prologen och komma till saken;

Vi skall bo på en för mig helt okänd plats som heter Cala Bona utanför Cala Millor och då 98% av sveriges befolkning redan varit på Mallis minst sju gånger tänker jag att det är dags att även forumet har en riktigt bra tråd för denna populära semsterö!

Var ligger Peppes Bodega? Vad äter man? Var äter man och framförallt vad dricker man?

@Elvis och några till började ju med lite spridda tips i annan tråd som kanske kan flyttas hit om någon tycker det är en bra idé men det vore kul om alla som hade erfarenhet av Mallis ville berika tråden!

Jag är ju generellt urusel på spanska viner så jag hade ju gärna fått tips på drickbara saker som kanske inte är omöjliga att hitta även i en turistfälla av rang..? @Daniel A skulle ju mycket möjligt ha ett eller annat att säga om saken?

Let it rip! Alla tips mottages tacksamt även om det inte råkar vara precis där vi skall bo!

Tackar så ödmjukast på förhand!

/Kuvad småbarnspappa
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Jag fick rätt mycket matnyttigt när jag frågade i våras:
https://www.finewines.se/threads/mallorca.4571/

Det finns fruktansvärt mycket bra spanska viner, svårt att säga var man ska börja. Vega Sicilia Valbuena sprang man på mest hela tiden tyckte jag.

Du bor nog inte i det mest restaurangtäta distriktet men S'estanc Vell är inte så många mil bort, mycket bra vinlista där (skriven för hand!!!).

Glöm inte bort att dricka gin och tonic. Spanjorerna har gjort en konstart av denna förnämliga grogg.

Och den som ätit flest pimientos de padrón när han dör, vinner.
 
Trådskapare
gece

gece

Man vänjer sig.
Sedärja, vilken NOOB man är som missat att det redan fanns en tråd :)
Men vi har ju lite olika fokus, jag var ju inte tyngd av/välsignad med barn ;) sett ur den vinkeln är redan omnämnda S'estanc Vell samt Sa Cuina de n'Aina och Bellaverde troligen mer lämpliga besök. Förutsatt att ni hyr bil förstås... Gör ni inte det funkar det ju alltid med tapaskväll på hotellrummet. De flesta butiker har ett OK utbud med ost, salami och dylikt.

Förresten, har ett life hack med spanskt tema som kanske kan komma till pass: Torr, stram och småtrist cava + en skvätt Fino-sherry = magi.
 
Last edited:
Toppen