Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin- och matsafari i Köpenhamn

Mattias Schyberg

Administratör
Det har blivit lite blandad kompott under mitt besök i regniga Köpenhamn i helgen...

Vinshoppingen mynnade ut i en salig blandning, allt från de mest extrema till det lite mer konventionella. Fokus på det äventyrliga och för mig mer okända. Sånt man sällan hittar i ett monopolbesudlat Sverige. Besök hos Rosforth & Rosforth, Cibi e Vini, Kjaer Sommerfeldt, Vinoble, Ved Stranden 10 och Otto Suenson resulterade i följande brokiga skara som fick följa med hem...

image.jpeg

image.jpeg


Det behövdes ju förtäras både vin och mat också. Lunch på Admiralgade 26 är ett måste. Ligger på hörnet av Ved Stranden 10 och vinlistan delas således med allt vad det innebär för en vinnörd. Grymt bra vardagsmat med finess. Bara en sån sak att man får dricka sitt vin i Zalto-glas är värt att nämna. Man känner sig verkligen som hemma här. Varm personal med stor kunskap och passion. Passade även på att köpa på mig två Zalto-glas för att testa, om de nu inte har hunnit gå sönder i resväskan vill säga. Valde bordeauxvarianten.

image.jpeg


Andra kvällen så var det dags att besöka trotjänaren Le Sommelier (lite mossig och gammaldags, men satans bra och med en fantastisk vinlista som inte lämnar någon vinnörd oberörd). En flaska vin och en grymt god hummerrisotto med en avslutande ostbricka blev facit. Fick chansen att plocka upp en flaska med favoriten Clos Rougeard Le Bourg, denna gång årgång 2010. Ett fantastiskt vin med mängder av djup, intensitet och komplexitet med allt det där goda som man förväntar sig från druva och region i form av stjälkar, blommor, jord, blåbärsris, grus, röd paprika och frikostig, sval vinbärsfrukt. Ett fantastiskt vin i en hejdundrande årgång! (94p+)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


Det blev en enklare lunch på Ved Stranden 10 dagen därpå. En croque monsieur och lite blandade viner av udda slag samtidigt som jag förkovrade mig i analog druvlitteratur medan regnet smattrade på utsidan. Gott!

image.jpeg


Sista kvällen och det var dags att ta Restaurant Barr på pulsen. Drivs av "spillrorna" efter Noma i samma lokaler. Konceptet är "dansk husmanskost med en modern tvist" och de lyckas strålande med att både kännas modernt trendigt likväl som retrostimmigt med Creedence skvalande ur högtalarna. Fantastiskt bra mat. Bra urval för ölnörden, något sämre för vinnörden. Fantastisk råbiff och grym schnitzel med perfekt krisp (den bästa jag har ätit). Efterrätten bestående av glass som fyllts med granolja, serverat med björnbär och granskott var smått magisk. Vinerna gjorde ett bra jobb som måltidsdryck, men hamnade i skuggan av maten. Ett måste att besöka!

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

Mats Petri

Österlen
Låter som en riktigt härlig resa!
Tips till nästa gång: 'Terroiristen' är absolut värt ett besök. Ligger på Jægersborgsgade som i sig själv också är värt ett besök.
En lite lätt morbid sevärdhet i närheten är Assistens kirkegaard där många kända kulturpersonligheter vilar. Kanske lite off-topic, men ändå... ;)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
På väg till Köpenhamn och det blir återbesök på härliga Le Sommelier ikväll.

Vilka guldkorn hittar ni på deras vinlista?

Vet inte hur mycket jag är beredd att betala för en flaska. Jag kommer att gå på känsla där och då beroende på hur "värt" det känns (och beroende på fru). Rekommendera därför förutsättningslöst, men gärna något ni själva skulle vara beredda att betala för. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Skön vinlista!
Intressanta viner jag velat prova (inom lägre/mellanprissegmentet):
VITT
2008 Domaine Gauby "Coume Gineste", Côtes Catalanes
2010 Eben Sadie "Palladius"

RÖTT
2010 Saumur-Champigny "Les Poyeux", Clos Rougeard
2011 Grange des Péres, Vin de Pays de l'Hérault (har provat 2006 som var mycket bra)
2010 Brunello di Montalcino, Valdicava
2009 Artadi "Pagos Viejos"
2007 Cap de Barbaria, Formentera (mest för att jag inte provat ett vin från Formentera)
 

Pontus

Medlem
På väg till Köpenhamn och det blir återbesök på härliga Le Sommelier ikväll.

Vilka guldkorn hittar ni på deras vinlista?

Vet inte hur mycket jag är beredd att betala för en flaska. Jag kommer att gå på känsla där och då beroende på hur "värt" det känns (och beroende på fru). Rekommendera därför förutsättningslöst, men gärna något ni själva skulle vara beredda att betala för. :)
Spontant två vita guldkorn inom det jag behärskar hyfsat. Priserna är rimliga och dessa bör vara i ett bra drickfönster:

2007 Riesling "Cuvée Frédéric Emile", Trimbach 695,-
2011 Gewurztraminer, Albert Boxler 495,-
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Skumpa:
Cedric Bouchard Les Ursules 2010

Vitt:
Raveneau Montee De Tonnerre 2005
Comte Vogue Bourgogne Blanc 2002

Rött:
Domaine Fourrier Gevrey-Chambertin Vielles Vignes 2011
Paul Lato Duende 2013
La Jota Howell Mountain 2010
 

chambertin

Medlem
På väg till Köpenhamn och det blir återbesök på härliga Le Sommelier ikväll.

Vilka guldkorn hittar ni på deras vinlista?

Vet inte hur mycket jag är beredd att betala för en flaska. Jag kommer att gå på känsla där och då beroende på hur "värt" det känns (och beroende på fru). Rekommendera därför förutsättningslöst, men gärna något ni själva skulle vara beredda att betala för. :)
Om du inte redan beställt in så:
2015 Riesling Auslese *** K.Wechsler
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev inga av alla utmärkta tips utan vi lät vår erfarna och kunniga sommelier välja vin fritt och servera oss blint. Som alltid blev det en riktigt bra kväll! Ett paradis för vinnördar.

Lite välkomstbubbel blev vi bjudna på så snart vi satt oss till bords. En trevlig specialcuvée från André Clouet. Trevligt standardbubbel.

image.jpeg


Första röda blev en barolo som var hyfsat lätt att plocka och med betydande ålder. Riktigt fin utan ålderskrämpor. Hallon, lakrits, soja, lufttorkad skinka, tomat, svamp och torkade körsbär. Avrundad struktur utan antydan till trötthet. Snygg frukt, viss tannin och fin syra och längd. En lysande senior! (~91p)

image.jpeg

1997 Poderi Aldo Conterno Barolo Cicala

Beställde därefter lite mer "kul" som vår sommelier fick välja fritt, men enbart ett glas var, men det slutade med att han gav oss hela flaskan. Precis min stil av pinot noir! Kraftigt och intensivt med rökelse, sandelträ och krutrök i mängder. Mycket trevligt! Med råge över 90 pinnar. Analyserade inte, men jag skulle lätt plocka upp en låda om tillfälle gavs!

image.jpeg

2014 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux St. Jacques

Matmässigt blev vi nöjda utan att något smakade spektakulärt eller märkvärdigt, men Le Sommelier är främst ett vinställe kan jag tycka. Gott och klassiskt. Pilgrimsmusslor, jungfruhummer, marulk, kalvbräss och hagelskjuten and.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg
 

chambertin

Medlem
Det blev inga av alla utmärkta tips utan vi lät vår erfarna och kunniga sommelier välja vin fritt och servera oss blint. Som alltid blev det en riktigt bra kväll! Ett paradis för vinnördar.

Lite välkomstbubbel blev vi bjudna på så snart vi satt oss till bords. En trevlig specialcuvée från André Clouet. Trevligt standardbubbel.

Visa bifogad bild 11326

Första röda blev en barolo som var hyfsat lätt att plocka och med betydande ålder. Riktigt fin utan ålderskrämpor. Hallon, lakrits, soja, lufttorkad skinka, tomat, svamp och torkade körsbär. Avrundad struktur utan antydan till trötthet. Snygg frukt, viss tannin och fin syra och längd. En lysande senior! (~91p)

Visa bifogad bild 11327
1997 Poderi Aldo Conterno Barolo Cicala

Beställde därefter lite mer "kul" som vår sommelier fick välja fritt, men enbart ett glas var, men det slutade med att han gav oss hela flaskan. Precis min stil av pinot noir! Kraftigt och intensivt med rökelse, sandelträ och krutrök i mängder. Mycket trevligt! Med råge över 90 pinnar. Analyserade inte, men jag skulle lätt plocka upp en låda om tillfälle gavs!

Visa bifogad bild 11333
2014 Frederic Esmonin Gevrey-Chambertin 1er Cru Lavaux St. Jacques

Matmässigt blev vi nöjda utan att något smakade spektakulärt eller märkvärdigt, men Le Sommelier är främst ett vinställe kan jag tycka. Gott och klassiskt. Pilgrimsmusslor, jungfruhummer, marulk, kalvbräss och hagelskjuten and.

Visa bifogad bild 11328
Visa bifogad bild 11329
Visa bifogad bild 11330
Visa bifogad bild 11331
Visa bifogad bild 11332
Låter gott.
Esmonin kan du plocka upp hos Philipson när du ändå är nära: https://www.philipsonwine.com/2014-lavaux-st-jacques-1-cru-domaine-frederic-esmonin/21861314
 
Toppen