Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin på Fäviken

Skall till Fäviken i november men är lite besviken på att de inte publicerar någon vinlista på sin webb. De hänvisar till nåt vinpaket för 1750:-. En f.d. kollega var dock där igår och enligt honom serverades följande viner för detta pris:
  • Fäviken ljust mjöd
  • 2011 Emmanuel Giboulot La Pierres Blanches (naturvin från Côte de Beaune, runt 300:-/flaska)
  • 2013 Clos du Rouge Gorge Côtes Catalanes Jeunes Vignes (naturvin från Languedoc, runt 300:-/flaska)
  • 2012 Reichsrat von Buhl Riesling GC Pechstein (Pfalz, vulkanterroir, runt 300:-/flaska)
  • 2008 Guiseppe Cortese Barbaresco Rabajà Riserva (också runt 300:-/flaska)
  • 2015 Plageoles Muscadelle (Gaillac, 150:-/flaska)
Kommentarer? Prisvärt?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Både 2012 Reichsrat von Buhl Riesling Pechstein och 2008 Guiseppe Cortese Barbaresco Rabajà Riserva skulle jag gärna prova men i övrigt såg det ut si så där. Men utan att ha fått prova vinerna ihop med maten är det omöjligt att svara på hur "goda" vinerna är. Prisvärt? Knappast. Men Fäviken är väl knappast känt för att vara billigt? För 1750:- hade jag nog förväntat mig mer större utsvävningar.
 

Jos

Medlem
Skall till Fäviken i november men är lite besviken på att de inte publicerar någon vinlista på sin webb. De hänvisar till nåt vinpaket för 1750:-. En f.d. kollega var dock där igår och enligt honom serverades följande viner för detta pris:
  • Fäviken ljust mjöd
  • 2011 Emmanuel Giboulot La Pierres Blanches (naturvin från Côte de Beaune, runt 300:-/flaska)
  • 2013 Clos du Rouge Gorge Côtes Catalanes Jeunes Vignes (naturvin från Languedoc, runt 300:-/flaska)
  • 2012 Reichsrat von Buhl Riesling GC Pechstein (Pfalz, vulkanterroir, runt 300:-/flaska)
  • 2008 Guiseppe Cortese Barbaresco Rabajà Riserva (också runt 300:-/flaska)
  • 2015 Plageoles Muscadelle (Gaillac, 150:-/flaska)
Kommentarer? Prisvärt?
Varför mailar du inte och ber om vinlistan?
 

Toby

Medlem
Farsan var där och åt för cirka månad sedan.
Då såg vinlistan ut så här:
14517597_10154185871273075_8806636997566681126_n.jpg
 

Daniel A

Administratör
Nu har jag fått vinlistan också. Någon som kan/vill tipsa om intressanta viner som är svåra att få tag på? Svårt med matmatchning när det är 30 serveringar men baserat på vinpaketen ovan serverar de mest vita viner.

Vinlistan:

https://www.dropbox.com/s/plvefecjp2zekom/Wine List 4 October.pdf?dl=0

Mina två cl (rörande vitt - inte den blekaste om det röda):

Clos Rougeard hade jag köpt både 2010 och 2011 rakt av. Bra grejer, liten produktion (antar jag - ser dem så sällan), och bra pris!

Domaine Guiberteau är svinigt bra, och de här har ändå lite, om inte mycket, ålder på sig.

Om du sitter på massiva högar med pengar: Ch. d'Arlay Vin Jaune från 1983 eller 1973 kommer vara en upplevelse av rang. Priserna är rätt skeva egentligen, men det är också bra svårt att få tag på.

Ska du köpa dessertvin så finns det nog inte många flaskor av 1995 Istvan Szepsy, Szamorodni någonstans längre. Ikonproducent i Tokaji (jämförelse du nog kan relatera med: han är för Tokaji vad Selosse är för Champagne. ;) )
 
Vinlistan har inte förändrats så mycket sen jag var där, vi drack en flaska pattes loup och en flaska clos rougeard (röda). De var bra, men jag skulle egentligen ha velat dricka bärs och fino (och kanske litet gin) till den litet speciella maten. Om ni tar en röd clos rougeard, ring och be dem öppna i förväg.
 

bosse1961

Medlem
Stod på väntelista i somras utan att få plats. 2200 kr är vad maten kostar/ade enligt Guide Rouge samt DI. Efter två stjärnor blev priset 3000kr. Mycket pengar, men när jag tittar på vinpaketet så känns det mer som att jag själv skulle beställa ett par flaskor Champagne (Charles Heidsieck t ex) och något mer...
Jag har en teori att Fäviken går för den tredje stjärnan, därav prishöjningen på mat, och därför är det kanske läge att beställa bord våren 2017...
 

Silex

Medlem
Största fyndet på listan prismässigt är nog Taylor Vintage Port 1955 för 2000kr. Du hittar den inte billigare på auktion eller i butik. Men det är ju lite svårt att tömma en flaska port om man inte är många, och den skulle nog behöva beställas i god tid före besöket för att hanteras optimalt. Annars håller jag med om vita Guiberteau som ett intressant val, och även Clos Rougeard. Vissa champagner är väl också överkomligt prissatta. T ex alla tre från Roses de Jeanne (Cédric Bouchard) är överkomligt prissatta och annars lite svåra att hitta.
 
Trådskapare
Marcus Hansson
Tack för tipsen hittills. Eftersom vi inte har koll på maten tänkte jag ringa sommeliern några dagar innan och be honom/henne välja sex av typ tio flaskor som vi är intresserade av. Sällskapet är på sex personer så det är rätt optimalt.
 

MartinE

Medlem
Nu har jag fått vinlistan också. Någon som kan/vill tipsa om intressanta viner som är svåra att få tag på? Svårt med matmatchning när det är 30 serveringar men baserat på vinpaketen ovan serverar de mest vita viner.

Vinlistan:

https://www.dropbox.com/s/plvefecjp2zekom/Wine List 4 October.pdf?dl=0
De har Jérôme Prévost och Cédric Bouchard till rimliga priser! Thou shalt look no further! Det finns ingen anledning att köpa vinpaket här!

Jag har sedan länge slutat att försöka matcha vin till maten - det funkar ändå inte när man äter femtioelva serveringar. Jag tycker att det är mycket trevligare att satsa på den flaska man är intresserad av och dricka den mellan rätterna, medan man dricker vatten till maten. Halva nöjet med att gå på stjärnrestaurang är ju vinet (och att hitta flaskor man trodde var slut och uppdruckna sedan länge)!

Hur som helst: Ha en bra kväll! Det blir säkert fantastiskt!

Själv ska jag till Noma i november! :)
 

chambertin

Medlem
Håller med @MartinE här vg matchning. Helt kört att försöka matcha vin med så många serveringar. En del rätter lär ju dessutom vara lite spridda också vad gäller smaker. Kul att ha flera viner i glasen och på bordet samtidigt också och kolla vad som matchar respektive rätt bäst. 6 olika viner skulle jag själv kanske inte gå för utan snarare 3 eller 4 men det är ju såklart roligt med många viner att prova. Kan annars ta lite fokus från maten om man har väldigt många viner igång samtidigt och dessutom så många serveringar som 10.

Vg vinval så skulle jag slå ett slag för Pierre-Yves Colin-Morey. Lysande bra vit Bourgogne-producent (Meursault 2010 lockar där). Några år sedan jag drack deras viner men vad jag läst och hört så har dom inte blivit sämre. Ett annat vitt som kittlar min nyfikenhet är Domaine de Chevalier -97. Ett slott som brukar prestera i topp vg vit Bdx. Alla deras vita tyskar liksom Franz Hirtzberger från Österrike är producenter med mkt hög kvalitet på sina viner. Sen blir man ju supernyfiken på 2015 Testalonga El Bandito "Cortez" från Swartland/RSA (Chenini Bl-vin från superårgång i RSA och tidigare årgångar har fått topbetyg av bl.a Jamie Goodie, 16,5p för denna årgången av Jancis R m.m).
Svårare på röda sidan att hitta bra pris/prestanda tycker jag. 2001 Clos du Marquis kanske är ok. Helt klart i drickfönstret nu i alla fall. En hel del röd Bourgogne ser "rimligt" ut i pris om man jämför med vad det kostar med nyare årgångar idag. 2011 Echezeaux från Anne Gros t.ex.
 

kayaker

Cyklist
Sen blir man ju supernyfiken på 2015 Testalonga El Bandito "Cortez" från Swartland/RSA (Chenini Bl-vin från superårgång i RSA och tidigare årgångar har fått topbetyg av bl.a Jamie Goodie, 16,5p för denna årgången av Jancis R m.m).
Det är Julia Harding som provat och bedömt:
45-year-old Chenin vines on granite and quartz. Fermented in foudres. No skins, no SO2 added.
Aroma of spiced honey, firm and dry in texture but not astringent. Honeyed yet bone dry on the palate. Fresh, deep and intense. (JH)
 

chambertin

Medlem
Det är Julia Harding som provat och bedömt:
Har inte acces till Tema Jancis smaknoter men så här stod det hos en sydafrikansk handlare om vinet:
'45-year-old Chenin vines on granite and quartz. Fermented in foudres. No skins, no SO2 added. Aroma of spiced honey, firm and dry in texture but not astringent. Honeyed yet bone dry on the palate. Fresh, deep and intense. Drink 2016-2023.' – Jancis Robinson 16.5/20
Uppenbarligen inte 100% korrekt mao.
Vi får nog "märka" deras tasting-notes med Team Jancis då som dom själva kallar sig: http://www.jancisrobinson.com/team
Verkar lika vanligt som med WA (dvs man skriver RP även om det är ngn annan i teamet som provat) att smaknoterna från deras team blir undertecknade Jancis Robinson även om ngn av de andra provat. Trist men antar att det är kraften hos namnen som man vill åt när man medvetet skriver ut fel provare.
 

kayaker

Cyklist
Har inte acces till Tema Jancis smaknoter men så här stod det hos en sydafrikansk handlare om vinet:

Uppenbarligen inte 100% korrekt mao.
Vi får nog "märka" deras tasting-notes med Team Jancis då som dom själva kallar sig: http://www.jancisrobinson.com/team
Verkar lika vanligt som med WA (dvs man skriver RP även om det är ngn annan i teamet som provat) att smaknoterna från deras team blir undertecknade Jancis Robinson även om ngn av de andra provat. Trist men antar att det är kraften hos namnen som man vill åt när man medvetet skriver ut fel provare.
En skillnad(?) är att de skriver ut initialierna på den som provat i själva texten om det är någon annan än Jancis själv. Tyvärr så är nog diverse producenter benägna att låta denna information falla bort. :(
 

kayaker

Cyklist
Såhär ser f.ö. det detaljerade protokollet ut på Purple Pages:
Testalonga, El Bandito Cortez 2015 Swartland
16.5


45-year-old Chenin vines on granite and quartz. Fermented in foudres. No skins, no SO2 added.
Aroma of spiced honey, firm and dry in texture but not astringent. Honeyed yet bone dry on the palate. Fresh, deep and intense. (JH)

Producer Testalonga
Vintage 2015
Appellation Swartland
Region Coastal Region
Country South Africa
Score 16.5
Colour White
When to drink 2016 - 2023
Published 23 Aug 2016
Date tasted 18 Apr 2016
Reviewer Julia Harding MW
Price/Stockist Imported into the UK by Les Caves de Pyrène
 
Trådskapare
Marcus Hansson
Bruttolistan blev den här. Har skickats till sommelieren (Anders Forssell) med önskan om att välja ut sex viner till måltiden. Har avvaktat med dessertvin.

Champagne
2004 Bereche Cru Selectionnes Montagne
2008 Roses de Jeanne Cedric Bouchard Cote de Bechalin

Vitt
2008 Guiberteau Saumur Blanc Clos de Carmes
2010 Clos Rougeard Saumur Blanc Le Breze
2010 Vincent Dauvissat Premier Cru La Forest
2010 Vincent Dauvissat Grand Cru Les Clos
2012 Vincent Dauvissat Grand Cru Les Preuses
1998 R Lopez de Heredia Vina Tondonia Blanco Reserva
2014 Pierre-Yves Colin-Morey St Aubin La Pucelle
1983 Chateau d'Arlay Blanc

Rött
2010 Clos Rougeard Saumur-Champigny Les Poyeux
2010 Clos Rougeard Saumur-Champigny Le Bourg
2008 de la Grange de Peres Rouge
2007 Bruno Giacosa Barbaresco Asili Faletto
2005 Brovia Barolo
2010 Jamet Côte-Rôtie
2006 Gauby Cotes-de-Roussillion Villages Muntada
 
Trådskapare
Marcus Hansson
Efter många om och men kom vi äntligen till Fäviken i helgen. Besöket i november fick ställas in då vårt flyg ej kunde landa i Östersund och således vände tillbaka till Arlanda. 16 av den kvällens 20 gäster satt på samma flyg...

Det blev följande viner:

2004 Bereche Cru Selectionnes Montagne
2010 Roses de Jeanne Presle
2010 Pierre-Yves Colin-Morey Les Charmes
2012 Dauvissat Les Clos
1998 Tondonia Reserva
2010 Clos Rougeard Le Bourg
2008 Grange de Peres

Alla bra viner så klart med PYCM som kvällens vinnare för min del.
 
Toppen