Vin på Fäviken

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Marcus Hansson, 6 oktober 2016.

1. Skall till Fäviken i november men är lite besviken på att de inte publicerar någon vinlista på sin webb. De hänvisar till nåt vinpaket för 1750:-. En f.d. kollega var dock där igår och enligt honom serverades följande viner för detta pris:
    • Fäviken ljust mjöd
    • 2011 Emmanuel Giboulot La Pierres Blanches (naturvin från Côte de Beaune, runt 300:-/flaska)
    • 2013 Clos du Rouge Gorge Côtes Catalanes Jeunes Vignes (naturvin från Languedoc, runt 300:-/flaska)
    • 2012 Reichsrat von Buhl Riesling GC Pechstein (Pfalz, vulkanterroir, runt 300:-/flaska)
    • 2008 Guiseppe Cortese Barbaresco Rabajà Riserva (också runt 300:-/flaska)
    • 2015 Plageoles Muscadelle (Gaillac, 150:-/flaska)
    Kommentarer? Prisvärt?

2. thunberg

thunberg Flaskfantast Moderator

Både 2012 Reichsrat von Buhl Riesling Pechstein och 2008 Guiseppe Cortese Barbaresco Rabajà Riserva skulle jag gärna prova men i övrigt såg det ut si så där. Men utan att ha fått prova vinerna ihop med maten är det omöjligt att svara på hur "goda" vinerna är. Prisvärt? Knappast. Men Fäviken är väl knappast känt för att vara billigt? För 1750:- hade jag nog förväntat mig mer större utsvävningar.

Mattias Schyberg och Marcus Hansson gillar detta.
  3. Jos

Jos Medlem

Varför mailar du inte och ber om vinlistan?

4. Väntar på svar.

5. Toby

Toby Medlem

Farsan var där och åt för cirka månad sedan.
    Då såg vinlistan ut så här:

Marcus Hansson gillar detta.
  6. Daniel A gillar detta.
  7. Daniel A

Daniel A Medlem

Mina två cl (rörande vitt - inte den blekaste om det röda):

Clos Rougeard hade jag köpt både 2010 och 2011 rakt av. Bra grejer, liten produktion (antar jag - ser dem så sällan), och bra pris!

Domaine Guiberteau är svinigt bra, och de här har ändå lite, om inte mycket, ålder på sig.

Om du sitter på massiva högar med pengar: Ch. d'Arlay Vin Jaune från 1983 eller 1973 kommer vara en upplevelse av rang. Priserna är rätt skeva egentligen, men det är också bra svårt att få tag på.

Ska du köpa dessertvin så finns det nog inte många flaskor av 1995 Istvan Szepsy, Szamorodni någonstans längre. Ikonproducent i Tokaji (jämförelse du nog kan relatera med: han är för Tokaji vad Selosse är för Champagne. ;) )

8. Keen

Keen slan

Bara första vinet på listan. TVÅHUNDRA kr glaset för Chartogne-Taillet??? När flaskan kostar 295kr från FV...

9. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Vinlistan har inte förändrats så mycket sen jag var där, vi drack en flaska pattes loup och en flaska clos rougeard (röda). De var bra, men jag skulle egentligen ha velat dricka bärs och fino (och kanske litet gin) till den litet speciella maten. Om ni tar en röd clos rougeard, ring och be dem öppna i förväg.

Marcus Hansson och Daniel A gillar detta.
  10. bosse1961

bosse1961 Medlem

Stod på väntelista i somras utan att få plats. 2200 kr är vad maten kostar/ade enligt Guide Rouge samt DI. Efter två stjärnor blev priset 3000kr. Mycket pengar, men när jag tittar på vinpaketet så känns det mer som att jag själv skulle beställa ett par flaskor Champagne (Charles Heidsieck t ex) och något mer...
    Jag har en teori att Fäviken går för den tredje stjärnan, därav prishöjningen på mat, och därför är det kanske läge att beställa bord våren 2017...

11. Silex

Silex Medlem

Största fyndet på listan prismässigt är nog Taylor Vintage Port 1955 för 2000kr. Du hittar den inte billigare på auktion eller i butik. Men det är ju lite svårt att tömma en flaska port om man inte är många, och den skulle nog behöva beställas i god tid före besöket för att hanteras optimalt. Annars håller jag med om vita Guiberteau som ett intressant val, och även Clos Rougeard. Vissa champagner är väl också överkomligt prissatta. T ex alla tre från Roses de Jeanne (Cédric Bouchard) är överkomligt prissatta och annars lite svåra att hitta.

chambertin, MartinE, kayaker och 2 andra gillar detta.
  12. Tack för tipsen hittills. Eftersom vi inte har koll på maten tänkte jag ringa sommeliern några dagar innan och be honom/henne välja sex av typ tio flaskor som vi är intresserade av. Sällskapet är på sex personer så det är rätt optimalt.

13. MartinE

MartinE Medlem

De har Jérôme Prévost och Cédric Bouchard till rimliga priser! Thou shalt look no further! Det finns ingen anledning att köpa vinpaket här!

Jag har sedan länge slutat att försöka matcha vin till maten - det funkar ändå inte när man äter femtioelva serveringar. Jag tycker att det är mycket trevligare att satsa på den flaska man är intresserad av och dricka den mellan rätterna, medan man dricker vatten till maten. Halva nöjet med att gå på stjärnrestaurang är ju vinet (och att hitta flaskor man trodde var slut och uppdruckna sedan länge)!

Hur som helst: Ha en bra kväll! Det blir säkert fantastiskt!

Själv ska jag till Noma i november! :)

Jos, Crist(al)ian 77, Helen och 10 andra gillar detta.
  14. chambertin

chambertin Medlem

Håller med @MartinE här vg matchning. Helt kört att försöka matcha vin med så många serveringar. En del rätter lär ju dessutom vara lite spridda också vad gäller smaker. Kul att ha flera viner i glasen och på bordet samtidigt också och kolla vad som matchar respektive rätt bäst. 6 olika viner skulle jag själv kanske inte gå för utan snarare 3 eller 4 men det är ju såklart roligt med många viner att prova. Kan annars ta lite fokus från maten om man har väldigt många viner igång samtidigt och dessutom så många serveringar som 10.

Vg vinval så skulle jag slå ett slag för Pierre-Yves Colin-Morey. Lysande bra vit Bourgogne-producent (Meursault 2010 lockar där). Några år sedan jag drack deras viner men vad jag läst och hört så har dom inte blivit sämre. Ett annat vitt som kittlar min nyfikenhet är Domaine de Chevalier -97. Ett slott som brukar prestera i topp vg vit Bdx. Alla deras vita tyskar liksom Franz Hirtzberger från Österrike är producenter med mkt hög kvalitet på sina viner. Sen blir man ju supernyfiken på 2015 Testalonga El Bandito "Cortez" från Swartland/RSA (Chenini Bl-vin från superårgång i RSA och tidigare årgångar har fått topbetyg av bl.a Jamie Goodie, 16,5p för denna årgången av Jancis R m.m).
    Svårare på röda sidan att hitta bra pris/prestanda tycker jag. 2001 Clos du Marquis kanske är ok. Helt klart i drickfönstret nu i alla fall. En hel del röd Bourgogne ser "rimligt" ut i pris om man jämför med vad det kostar med nyare årgångar idag. 2011 Echezeaux från Anne Gros t.ex.

15. kayaker

kayaker Cyklist

Det är Julia Harding som provat och bedömt:

16. chambertin

chambertin Medlem

Har inte acces till Tema Jancis smaknoter men så här stod det hos en sydafrikansk handlare om vinet:
    Uppenbarligen inte 100% korrekt mao.
    Vi får nog "märka" deras tasting-notes med Team Jancis då som dom själva kallar sig: http://www.jancisrobinson.com/team
    Verkar lika vanligt som med WA (dvs man skriver RP även om det är ngn annan i teamet som provat) att smaknoterna från deras team blir undertecknade Jancis Robinson även om ngn av de andra provat. Trist men antar att det är kraften hos namnen som man vill åt när man medvetet skriver ut fel provare.

17. kayaker

kayaker Cyklist

En skillnad(?) är att de skriver ut initialierna på den som provat i själva texten om det är någon annan än Jancis själv. Tyvärr så är nog diverse producenter benägna att låta denna information falla bort. :(

18. kayaker

kayaker Cyklist

Såhär ser f.ö. det detaljerade protokollet ut på Purple Pages:

19. Bruttolistan blev den här. Har skickats till sommelieren (Anders Forssell) med önskan om att välja ut sex viner till måltiden. Har avvaktat med dessertvin.

Champagne
    2004 Bereche Cru Selectionnes Montagne
    2008 Roses de Jeanne Cedric Bouchard Cote de Bechalin

Vitt
    2008 Guiberteau Saumur Blanc Clos de Carmes
    2010 Clos Rougeard Saumur Blanc Le Breze
    2010 Vincent Dauvissat Premier Cru La Forest
    2010 Vincent Dauvissat Grand Cru Les Clos
    2012 Vincent Dauvissat Grand Cru Les Preuses
    1998 R Lopez de Heredia Vina Tondonia Blanco Reserva
    2014 Pierre-Yves Colin-Morey St Aubin La Pucelle
    1983 Chateau d'Arlay Blanc

Rött
    2010 Clos Rougeard Saumur-Champigny Les Poyeux
    2010 Clos Rougeard Saumur-Champigny Le Bourg
    2008 de la Grange de Peres Rouge
    2007 Bruno Giacosa Barbaresco Asili Faletto
    2005 Brovia Barolo
    2010 Jamet Côte-Rôtie
    2006 Gauby Cotes-de-Roussillion Villages Muntada

Elvis och Daniel A gillar detta.
  20. Efter många om och men kom vi äntligen till Fäviken i helgen. Besöket i november fick ställas in då vårt flyg ej kunde landa i Östersund och således vände tillbaka till Arlanda. 16 av den kvällens 20 gäster satt på samma flyg...

Det blev följande viner:

2004 Bereche Cru Selectionnes Montagne
    2010 Roses de Jeanne Presle
    2010 Pierre-Yves Colin-Morey Les Charmes
    2012 Dauvissat Les Clos
    1998 Tondonia Reserva
    2010 Clos Rougeard Le Bourg
    2008 Grange de Peres

Alla bra viner så klart med PYCM som kvällens vinnare för min del.

Jos, MagnusH70, gece och 11 andra gillar detta.

Dela sidan