Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till ankrilette

buteljen

Medlem
Här verkar finnas många som är duktiga på mat o dryck :) . Skulle behöva tips på vin som passar till ankrilette. Skall serveras på något slags bröd som aptitretare. Champagne? Halvtorrt från Loire? Halvtorr riesling? Torr riesling? Alsace Pinot Gris? Pinot Noir?? ...
 

gece

Man vänjer sig.
Spontant tänker jag på en kralligare skumpa (BdN eller liknande), men det mesta av dina egna förslag borde funka rätt bra, lite tveksam till torr riesling kanske (tänker att vitt ska vara lite fylligare - kanske Bourgogne?). Skulle nog mest låta valet styras av kontext - tillbehör, efterföljande rätter och viner, gästernas preferenser... och budget, fast det får man väl inte prata om på det här forumet ;)
 

Gurto

Medlem
Rilette är rätt tacksamt att matcha vin till skulle jag säga. Tror inte det blir speciellt fel vilket vin man än väljer men så här skulle jag tänka för att matcha optimalt:

Rött vin: från lätt till medelfylligt. Skulle undvika viner med för mycket rostade fat och med alltför bombastisk fruktighet. Pinot Noir, Nebbiolo, Sangiovese, Syrah...

Vitt vin medelfylligt till fylligt - antingen krämigheten från fatlagring eller fetma från fruktkoncentration. Fatad Chardonnay, Chenin Blanc, Semillon, Pinot Gris...
Champagne: Pinot-dominerat och det gör ingen om det är fat inblandat.
 

chambertin

Medlem
Rillettes du Mans (som görs på gris) brukar precis som @Innertällmo Bryggeri säger acckompagneras av Loire (Le Mans ligger ca 10 mil norr om Loire) med ganska distinkt syra (det är ju i princip en väldigt fet variant på pate men utan lever och där man maler de hela efter det att man kokat kött, fett och kryddor under en lång tid). Fanns alltid på bordet till frukost i Le Mans när jag jobbade där på 80-talet. Olika vita med markerad syra och aningen sötma bör kunna fungera bra. Riesling funkar ju till tyskarnas schmalz på toast (som påminner ganska mycket om Rillettes du Mans även om det är mest fett där i schmalz).

Rillettes på anka har ju mer sitt ursprung nere i sydöstra Frankrike anka och är klart mer smakrikt än griskusinen från norr så Chenin Blanc med lite sötma bör funka bra, vitt på Petit Manseng likaså eller varför inte en fylligare lite mogen champagne.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Åt ankrilette igår, tillsammans med fois gras och någon söt plommonmarmelad(?) Till detta såklart lite 1998 Château Coutet. Resultatet var magiskt trevligt.

Platsen var dessutom Barsac Wine Bar. :)

image.jpg

image.jpg


Både mat och vin var grymt gott! Vinet skulle nog inte gå att missta för något annat än en riktigt bra Sauternes. Härligt mogen aprikosfrukt med lite svampiga toner, marsipan, honung och saffran. Ganska syradriven trots hög sötma. Mumma! 91p
 

Appel

Medlem
Åt ankrilette igår, tillsammans med fois gras och någon söt plommonmarmelad(?) Till detta såklart lite 1998 Château Coutet. Resultatet var magiskt trevligt.

Platsen var dessutom Barsac Wine Bar. :)

Visa bifogad bild 4717
Visa bifogad bild 4718

Både mat och vin var grymt gott! Vinet skulle nog inte gå att missta för något annat än en riktigt bra Sauternes. Härligt mogen aprikosfrukt med lite svampiga toner, marsipan, honung och saffran. Ganska syradriven trots hög sötma. Mumma! 91p
Satan vad du har det gott Mattias.
 

chambertin

Medlem
Åt ankrilette igår, tillsammans med fois gras och någon söt plommonmarmelad(?) Till detta såklart lite 1998 Château Coutet. Resultatet var magiskt trevligt.

Platsen var dessutom Barsac Wine Bar. :)

Visa bifogad bild 4717
Visa bifogad bild 4718

Både mat och vin var grymt gott! Vinet skulle nog inte gå att missta för något annat än en riktigt bra Sauternes. Härligt mogen aprikosfrukt med lite svampiga toner, marsipan, honung och saffran. Ganska syradriven trots hög sötma. Mumma! 91p
Låter härligt gott !
 

jrick

Medlem
Har ni något favoritsätt att servera ankrillette hemma? Smörstekt levain tänkte jag, men sedan är jag lite osäker på om jag ska ha något surt tillbehör som syrad rödlök eller något sött som en marmelad.
 
Toppen