Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till chiligryta?

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu på fredag så kommer familjen över på middag och jag tänkte bjuda på en chiligryta.

http://www.tasteline.com/Recept/akta_chiligryta

Tips på viner som kan passa ihop med detta? Jag tänkte köpa tre flaskor i prisklassen 100-150kr. Jag tar gärna emot tips på både rött och vitt.

Eftersom att jag inte har så mycket tid på mig så underlättar det om jag inte behöver kolla i beställningssortimentet.
 

Gurto

Medlem
Nu på fredag så kommer familjen över på middag och jag tänkte bjuda på en chiligryta.

http://www.tasteline.com/Recept/akta_chiligryta

Tips på viner som kan passa ihop med detta? Jag tänkte köpa tre flaskor i prisklassen 100-150kr. Jag tar gärna emot tips på både rött och vitt.

Eftersom att jag inte har så mycket tid på mig så underlättar det om jag inte behöver kolla i beställningssortimentet.

Inte lätt mat att matcha vin till :) Eftersom det handlar om hyllköp - vilka bolag är aktuella?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker det är ett utmärkt tillfälle att prova vad som händer själv. Ta ett lättare rött (typ som @Vino fino föreslår) och ett lite kraftigare rött med generös fruktighet men utan för mycket tannin (något av dina favoritviner, möjligen?) och rapportera sedan vilket du själv tycker passar bäst. :)
 

Vino fino

Medlem
Jag tycker det är ett utmärkt tillfälle att prova vad som händer själv. Ta ett lättare rött (typ som @Vino fino föreslår) och ett lite kraftigare rött med generös fruktighet men utan för mycket tannin (något av dina favoritviner, möjligen?) och rapportera sedan vilket du själv tycker passar bäst. :)
Håller absolut med.

"Bibeln" Larousse föreslår Beaujolais cru eller bra Valpolicella, särskilt om du kör ordentligt med spiskummin, eller fruktig Riesling från NZ.

Om chipotlen blir framträdande kan man kanske tänka sig ett rökigare rödvin utan alltför mycket tanniner. Pinot från NZ kanske? Eller en rökig men inte alltför koncentrerad syrah/shiraz? Eller, ta i trä, en mjukare Pinotage?
 

matage

Medlem
Jag stod inför samma utmaning innan helgen där jag inte ens lagade maten själv och därmed inte visste nåt om kryddning etc.
Det vi landade i och som fungerade förvånansvärt bra var Argentinsk Malbec.
Vi körde på Alamos (knappa hundralappen om jag minns rätt) och även om jag initialt var fundersam över tanninerna så var det ljusår bättre än Rioja som var det andra alternativet som testades..

Gewurztraminer låter sjukt spännande dock...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
+1, men personligen skulle jag nog välja öl.
+2 En Punk IPA eller St. Eriks hade nog hamnat på mitt matbord... Men om man nu ska tjonga på med en Zinfandel kanske det är lika bra att istället fläska på med en Amarone när man ändå är igång? More is more tänker jag... :)
 

gece

Man vänjer sig.
Torr(ish) cider eller veteöl är min favorit här :)

Vad gäller vin, varför inte något offdry/halvtorrt på valfri alsace-druva. Mitt standardval till tacos (som väl är ganska samma smakpalett med spiskummin och chili) är - i min egen preferensordning - riesling, pinot gris eller gewurz med hyfsad restsötma och hyfsad syra.

För att passa in i prisintervallet under 150:- brukar man kunna hitta t.ex. hygglig tysk Spätlese. Noterar att Pegasus Bay's riesling inte finns kvar hos allas vårt favoritmonopol, vilket är synd för det var en jävla superhit till texmex.

Chili brukar ju iofs vara ganska "köttigt" vilket kanske gör att vitvinerna kroknar lite... så du kanske inte ska lyssna på vad jag säger.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
För att testa lite: varför inte en halvflaska sherry?
Brukar ju funka fantastiskt till massa vitlök, peppar och annan kryddig och mustig mat.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Varför en halvflaska? ;)

Oloroso av torrt slag hade nog kunnat funka bättre än fino har jag en känsla av.

Ok, halvflaskOR, plural. Då kan man testa olika varianter. Men spontant tror jag också att oloroso eller amontillado skulle fungera bäst. Men det är förvånande hur bra en fino passar till så många saker.
 
Toppen