Vin till Gravad gös?

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Björn, 26 april 2016.

1. Björn

Björn Medlem

Vi ska gifta oss till sommaren och ska äta en förrätt på gravad gös enligt nedan.
    Enbär- & dillgravad svensk Insjögös
    Rökt sikbrandade, kavringskrisp, “dillchips” & gelé på Herrgårdens Aquavit

Vi har smakat rätten, och de framträdande ingredienserna är själva gösen (väldigt mild enbärssmak), dillchipsen och akvavit-gelen.

Har någon tips på vin till denna i mitt tycke svåra rätt?

Omar Khayyam och Skumpagne gillar detta.
  2. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Klurigt spontant. Känns ju som oekat och vitt borde funka med tanke på att fisken är gravad. Hur söt är akvavit-gelen?

Krispigt torrt vitt (typ riesling) eller bubbel kanske skulle funka (om det inte krävs lite restsötma med tanke på akvavit-gelen)? Men jag lämnar nog över stafettpinnen till de andra mer kunniga på forumet, typ @Gurto eller @Vino fino med flera, tror jag.

Välkommen till forumet i vilket fall som helst! :)

Björn och Larseman gillar detta.
  3. kayaker

kayaker Cyklist

Grundtipset är en Riesling med lite restsötma.

Larseman och Mattias Schyberg gillar detta.
  4. Barsac Wine Bar

Barsac Wine Bar Leverantör

Beror lite på hur söt gravningen är, men då ni nämner att gösen framträder tänker jag ett ganska smakrikt vitt med en viss rökighet och något som aromatiskt funkar med dill och akvavit.

Tex, vit Loire typ Savennieres eller bättre Pouilly Fumé. Eller ett rejälare spanskt vitt, vit Rioja eller eventuellt någon Verdelho.

Mitt tips utan att ha smakat på maten. Låter väldigt gott hur som helst.

Omar Khayyam och Mattias Schyberg gillar detta.
  5. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Låter smarrigt värre med lite Savennieres. Fin honungsfetma, hög syra och satans gott!

6. Gurto

Gurto Medlem

Tror jag skulle våga gå lite fetare kropp och lägre syra än Riesling. Antingen en Pinot Gris eller varför inte en Silvaner? Denna är sjyst:

https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/juliusspital-iphofer-kronsberg-7988101

Har själv parat den med halstrad pilgrimsmussla, rotsellerikräm, rökt sidfläsk och ärter. Lirar fint med de söta och rökiga inslagen och dessa bör ju även finnas i rätten du beskriver. Ännu sjystare vore samma vin på magnum; Bocksbeutel (den frankiska flasktypen, bild-googla) i det formatet är lagom uppseendeväckande och udda :) Vet ej om det går att få tag i. Hör med importören.

Mattias Schyberg och Omar Khayyam gillar detta.
  7. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

Grattis och välkommen hit!

8. Wintermute

Wintermute Medlem

Kavring och Akvavit får mig att tänka på lager. Hur skulle det funka med t ex Oppigårds Dalalager?

9. Vino fino

Vino fino Medlem

Jag har inte vågat häda ännu i kyrkan men nu när andra har brutit isen... visst är öl och nubbe bästa dryck till denna rätt. Kavring (söt, mältad) svår till torra viner; enbär, svår till allt utom enbärsdoftande PN; dill, kräva Sauvignon Blanc; gravning, kräva Vouvray demi; brandade... Många kraftiga smaker, typiska husmanskombinationer, underbart med bra lager och god akvavit till. Som ändå är den traditionella partnern. Men det kanske känns fel på ett bröllop.

Dela sidan