Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till kantareller och sidfläsk?

Trydebull

Medlem
Många bud, men jag skulle absolut i första hand också välja en PN! Kantareller kan ju vara sköra, men har ändå karaktär så jag tycker också att det skulle kunna vara åtminstone lite studs i den. För mig i det sammanhanget är vi i Bourgogne.

En outsider skulle, från min sida tills et du beskriver, kunna vara en Brunello med ålder. Lite mer ålder då. Tio år plus.
 

LarsW

Medlem
Tänkte laga en rätt med pasta, kantareller och sidfläsk. Mycket tacksam för förslag på vin till detta, gärna rött. Är det kantarellerna eller sidfläsket som man ska ta hänsyn till?
Vad är det för sås till rätten? Tänker det borde spela in ganska mycket.
Är det saltat eller naturellt sidfläsk som du kryddar själv? Brukar ju då få lite mindre sälta.

Med en gräddig sås till kantarell/sidfläsk/pasta hade jag gärna druckit en vintage champagne med lite ålderstoner (big surprise...:p).

Alternativt en trevlig Fino eller kanske en Amontillado! Sherry och svamp är en fantastisk kombo!

Edit: Ser att jag helt ignorerade din önskan om förslag på rött... aja, det skulle inte vara Finewines om vi inte gick in på sidospår...
 
Tänkte laga en rätt med pasta, kantareller och sidfläsk. Mycket tacksam för förslag på vin till detta, gärna rött. Är det kantarellerna eller sidfläsket som man ska ta hänsyn till?
instämmer med föregående talare - om det är en pasta utan gräddig sås så skulle jag köra en pinot noir. Om det är mest svamp och bara någon liten tärning sidfläsk för att fördjupa smaken så hamnar jag i Bourgogne - ngn Beaune 1er cru, eller marsannay eller maranges eller Chassagne för mellan 275-475 kr. Om det är mer ordentlig tilldelning på fläsket skulle jag pröva Oregon eller en kiwi.
Är det däremot gräddsås med vitt vin i så skulle jag pröva en jura chardonnay för att bryta av mot allt det mäktiga och gräddiga, eller en bättre skumpa med litet ålder...
 
M

Mouton

Är det en pasta sås, så finns bara ett alternativ med eller utan grädde. Självklart en åldrad Chianti, gärna från -90 eller-95.
 
Trådskapare
T

Tom436

Medlem
Tack för alla fina förslag. Vad gäller receptet tänkte jag hoppa över grädden och använda försiktigt med sidfläsk som smakförhöjare. Lutar då åt Pinot Noir om jag vill ha rött om jag tolkar er rätt. Lyckas dock inte hitta någon av de från Bourgogne som Omar föreslår på mitt lokala SB. Hittar en Mercurey Vielles Vignes, Francois Raquillet (92438). Något som skulle kunna funka tror ni?
 
Tack för alla fina förslag. Vad gäller receptet tänkte jag hoppa över grädden och använda försiktigt med sidfläsk som smakförhöjare. Lutar då åt Pinot Noir om jag vill ha rött om jag tolkar er rätt. Lyckas dock inte hitta någon av de från Bourgogne som Omar föreslår på mitt lokala SB. Hittar en Mercurey Vielles Vignes, Francois Raquillet (92438). Något som skulle kunna funka tror ni?
just vad gäller pinot noir - och särskilt bourgogne - så är standardsortimentet tyvärr inget som jag kan rekommendera. tror det handlar mycket om att bourgogne ofta är mer småskalig produktion och att volymkraven på att komma in i standardsortimentet är litet för högt för många. Med risk för att låta som den vinsnobb jag förmodligen är: har själv utgått från det som går att beställa via BS eller tillfälligt sortiment rakt av, oftast beställer jag hem till mitt lokala SB där jag nog inte köpt en flaska plockad i butiken på flera år utan bara hämtat beställningar. Raquillet känner jag inte till så kan inte ge vägledning där.

Kanske en Bourgogne rouge från Benjamin Leroux eller en Marsannay från Marchand-Tawse; i något högre prisläge Maranges 1er cru från Camille Giroud eller i mer stramt elegant stil en Clos du roy från Jean Fournier? (Obs har bara provat Fournier av dessa i aktuell årgång). Eller en Oregon PN som Seven Springs (kanske deras gamay till och med?) eller Ken Wright (litet mer fläskig men fin och balanserad) eller Resonance ?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för alla fina förslag. Vad gäller receptet tänkte jag hoppa över grädden och använda försiktigt med sidfläsk som smakförhöjare. Lutar då åt Pinot Noir om jag vill ha rött om jag tolkar er rätt. Lyckas dock inte hitta någon av de från Bourgogne som Omar föreslår på mitt lokala SB. Hittar en Mercurey Vielles Vignes, Francois Raquillet (92438). Något som skulle kunna funka tror ni?
Ett riktigt bra val av pinot noir på bolaget just nu är Newton Johnson Windansea (91281). Absolut burgundisk i förhållandevis elegant stil. Missa inte att plocka upp en flaska oavsett om det blir till denna rätt eller ej! :)
 

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
Ett riktigt bra val av pinot noir på bolaget just nu är Newton Johnson Windansea (91281). Absolut burgundisk i förhållandevis elegant stil. Missa inte att plocka upp en flaska oavsett om det blir till denna rätt eller ej! :)

Har själv lagt beslag på 2 flaskor av denna efter att min fru drack denna på Barsac. Jag var hemma och passade barnen, men av alla utropstecknen i SMS:n måste den vara riktigt bra...
 

chambertin

Medlem
Ett riktigt bra val av pinot noir på bolaget just nu är Newton Johnson Windansea (91281). Absolut burgundisk i förhållandevis elegant stil. Missa inte att plocka upp en flaska oavsett om det blir till denna rätt eller ej! :)
+1 på det.
2017 är strålande bra i Hemel-en-Aarde och Netwon Johnson tillhör dessutom en av dom bästa där.
upload_2019-9-29_10-0-46.png


Just nu finns även två av Storms PN på BS från 2017 (Ignis och Vrede) för jordnötspriset 369kr.
 

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
+1 på det.
2017 är strålande bra i Hemel-en-Aarde och Netwon Johnson tillhör dessutom en av dom bästa där.
Visa bifogad bild 18082

Just nu finns även två av Storms PN på BS från 2017 (Ignis och Vrede) för jordnötspriset 369kr.

Just typiskt mig att det blev 2 flaskor av varje Storms PN på SB... att gå in på finewines.se är alltid förenat med utgifter :)
 

john b

Medlem
Just nu finns även två av Storms PN på BS från 2017 (Ignis och Vrede) för jordnötspriset 369kr.

Tack för spännande tips som vanligt!
Tänkte smälla av en av dessa till confiterad anka imorgon.
Ska jag börja dekantera i karaff typ nu, två tre timmar innan middagen eller behöva det inte alls med dessa sydafrikanska vidunder?
Vad tror du?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Tack för spännande tips som vanligt!
Tänkte smälla av en av dessa till confiterad anka imorgon.
Ska jag börja dekantera i karaff typ nu, två tre timmar innan middagen eller behöva det inte alls med dessa sydafrikanska vidunder?
Vad tror du?
Ett par timmar innan blir nog bra? PN är också mitt förstaval till confiterad anka :p
 
Toppen