Vin till mexikansk mat

Diskussion i 'Vin' startad av hultman, 22 mars 2019.

1. hultman

hultman Medlem

[​IMG] Jag är toastmaster och ansvarig för vinerna till ett bröllop i sommar. Brudparet har valt att servera mexikansk mat och vill, utöver det kanske mest naturliga valet öl, även bjuda på både vita och röda viner. Jag tänkte spontant på någon lättare pinot men cateringföretaget rekommenderade cab och zinfandel som röda. Har vi någon här inne med något passande förslag? Hade tänkt prova ett gäng viner till mexikansk mat ikväll på planeringsmiddag så låt idéerna flöda fritt.

Tack på förhand för input.

Skrutt gillar detta.
  2. hultman

hultman Medlem

Budget runt 100 kr per pava glömde jag att lägga till.

3. Wintermute

Wintermute Medlem

Med mina fördomar om mexikansk mat (lime, koriander och illstarka pepparsorter och -såser) känns Zinfandel helt fel. För de vita gissar jag att låg alkoholhalt och ett uns restsötma borde vara bra. Det leder mig till till Tyskland.

4. Mattias Schyberg

Mattias Schyberg Administratör

Om rött så bör det vara ett mjukt bärigt vin i nivå med en enklare pinot noir eller gamay.

Vitt med uns restsötma, typ riesling, lär vara det bästa alternativet. Gewurtz hade jag nog personligen valt. Låg syra, vanligtvis en lätt restsötma och en härligt blommig och tropisk aromatik. Det borde passa mexikansk mat alldeles utmärkt!

Skrutt, glenn_peter, Gladekocken och 2 andra gillar detta.
  5. Vingubben

Vingubben Medlem

6. Omar Khayyam

Omar Khayyam Medlem

jag älskar mexikansk mat över nästan alla andra kök. har själv efter många plågsamma försök kommit fram till att den bästa matchningen är kall lager, eller någon lyxig cocktail. För festliga tillfällen skulle jag kanske satsa på en stor skål med bål/punch (i den amerikanska betydelsen), med en vacker slev och kristallglas om målet är att göra det litet mer festligt.

thunberg, Gradin och Wintermute gillar detta.

Dela sidan