Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till mexikansk mat

hultman

Medlem
received-1160368870801908.jpeg
Jag är toastmaster och ansvarig för vinerna till ett bröllop i sommar. Brudparet har valt att servera mexikansk mat och vill, utöver det kanske mest naturliga valet öl, även bjuda på både vita och röda viner. Jag tänkte spontant på någon lättare pinot men cateringföretaget rekommenderade cab och zinfandel som röda. Har vi någon här inne med något passande förslag? Hade tänkt prova ett gäng viner till mexikansk mat ikväll på planeringsmiddag så låt idéerna flöda fritt.

Tack på förhand för input.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om rött så bör det vara ett mjukt bärigt vin i nivå med en enklare pinot noir eller gamay.

Vitt med uns restsötma, typ riesling, lär vara det bästa alternativet. Gewurtz hade jag nog personligen valt. Låg syra, vanligtvis en lätt restsötma och en härligt blommig och tropisk aromatik. Det borde passa mexikansk mat alldeles utmärkt!
 
jag älskar mexikansk mat över nästan alla andra kök. har själv efter många plågsamma försök kommit fram till att den bästa matchningen är kall lager, eller någon lyxig cocktail. För festliga tillfällen skulle jag kanske satsa på en stor skål med bål/punch (i den amerikanska betydelsen), med en vacker slev och kristallglas om målet är att göra det litet mer festligt.
 
Toppen