Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till Myllimäkis sabayonne och pilgrimsmusslor?

Mattias Schyberg

Administratör
Här måste man väl ändå rekommendera en Champagne!
Tänker att det inte gör något om den är hyfsat nydeggad så den höga syran får jobba lite mot smörigheten.
Proteinmässigt och känslomässigt känns champagne hyfsat bra, men kikkomansoja och ingefära får mig ändå att tveka faktiskt. Den asiatiska tonen hos tillbehören får mig att tänka riesling med en aning restsötma, men jag är långt ifrån säker på hur helheten känns och hur mycket plats den kryddiga ingefäran tar.
 

Essle

Medlem
Hade lätt kört på champagne (kanske för att det är i princip den enda vita dryck jag har hemma ;))
Gällande soja och ingefära så tycker inte jag att det skulle vara något problem. Tänk Champagne och Sushi, funkar hur bra som helst.
Hade nog gått på en fyllig och matig Pinot dominerad variant.
 

chambertin

Medlem
Går nog på tysk Riesling med lite restsötma (Kabinett eller Spätlese (som inte är Auslese)) som första val och Chenin Blanc eller vit Bdx (utan överdriven ek) som andraval.
Rätten ser ju riktigt spännande så får försöka mig på den nästa helg kanske.
 
Toppen