Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till provning!

Jos

Medlem
Ska hålla en provning och har såklart fått idétorka.. Blir 8 personer inklusive mig och några är helt nybörjare, någon är halvintresserad och en är Munskänk.

Tips på tema? Har velat mellan att köra Bourgogne, Bordeaux, Rioja, Piemonte och typ Fransk Syrah mot Amerikansk och/eller Australiensisk men njaa.... Champagneprovning blir det inte tal om då önskemål har varit rött. Priset på flaskorna spelar ingen större roll alls.

Tips någon?
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin till provning!

Anpassa temat efter nybörjarna och vinerna efter de mer erfarna, t.ex. genom att köra druvprovning med riktigt bra viner.
 
SV: Vin till provning!

Jag hade i somras en provning med liknande förutsättningar. Jag valde att prova pinot noir.
2 franska, 2 nz, 2 usa.
Det blev en mycket lyckad provning!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Vin till provning!

Var inne på Frankrike enbart nu. Men jag kanske borde köra druvprovning som föreslaget... med lite bättre viner
 

Bubblaren

Medlem
SV: Vin till provning!

Jos skrev:
Var inne på Frankrike enbart nu. Men jag kanske borde köra druvprovning som föreslaget... med lite bättre viner

Tycker det låter som en riktigt bra idé. Alternativt områdestema och riktigt bra kvalité.
 

ae

Medlem
SV: Vin till provning!

kayaker skrev:
Anpassa temat efter nybörjarna och vinerna efter de mer erfarna, t.ex. genom att köra druvprovning med riktigt bra viner.
[/quote

Smart idé. Det skulle jag också köra på.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Vin till provning!

Tack till er som svarat!

Bestämde mig för Bordeaux mot Napa och Bourgogne mot Nya Världen Pinot. Tyvärr fanns ingen bra Pinot så andravalet föll på Syrah men det enda som fanns där var en Hermitage från Cave de Tain och den tycker jag själv är sådäär... Så det blev Chateauneuf mot Nya Världen Grenache.

Vinerna blev;
Chateau Cantenac Brown, Margaux, 2005
Forman Cabernet Sauvignon, Napa 2007
Domaine Vieille Julienne, CdP 2007
Clarendon Hills, Grenache, AUS 2006
 

CH

Medlem
SV: Vin till provning!

Jos skrev:
Vinerna blev;
Chateau Cantenac Brown, Margaux, 2005
Forman Cabernet Sauvignon, Napa 2007
Domaine Vieille Julienne, CdP 2007
Clarendon Hills, Grenache, AUS 2006

Det låter som en riktigt trevlig provning. Bara att hoppas att deltagarna uppskattar den höga nivån som vinerna håller.
Du kanske rent av skulle slänga med något billigt som hyllats i tidningen för att påvisa skillnaden.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Vin till provning!

CH skrev:
Det låter som en riktigt trevlig provning. Bara att hoppas att deltagarna uppskattar den höga nivån som vinerna håller.
Du kanske rent av skulle slänga med något billigt som hyllats i tidningen för att påvisa skillnaden.

Gredos?
 

kayaker

Cyklist
SV: Vin till provning!

CH skrev:
Det låter som en riktigt trevlig provning. Bara att hoppas att deltagarna uppskattar den höga nivån som vinerna håller.
Du kanske rent av skulle slänga med något billigt som hyllats i tidningen för att påvisa skillnaden.
Claude Val känns självskriven. ;D
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Vin till provning!

Jag borde slänga in en Gredos. :D

Men å andra sidan kanske det är att ta i.. Kanske bättre med något "fantastiskt prisvärt vin för 90 kronor som är miiiiiiiiinst lika bra som finviner för flera hundralappar".
 

Lando

Medlem
SV: Vin till provning!

Jos skrev:
Jag borde slänga in en Gredos. :D

Men å andra sidan kanske det är att ta i.. Kanske bättre med något "fantastiskt prisvärt vin för 90 kronor som är miiiiiiiiinst lika bra som finviner för flera hundralappar".

Det är ju skitkul med en joker, måste ju finnas någon Grenache i hundrakronorsklassen... Kolla vinvin kanske?? :D
 
SV: Vin till provning!

Jos skrev:
Tack till er som svarat!


Vinerna blev;
Chateau Cantenac Brown, Margaux, 2005
Forman Cabernet Sauvignon, Napa 2007
Domaine Vieille Julienne, CdP 2007
Clarendon Hills, Grenache, AUS 2006


Ser ut som en synnerligen intressant provning.
Jag hoppas du lämnar en rapport över hur provningen avlöpte. Både vad du själv tyckte om vinerna och vad deltagarna hade för uppfattning.

Bland mina vänner som inte är så erfarna hade jag nog inte vågat vara så avancerad.

Lycka till!!
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
SV: Vin till provning!

jcj49 skrev:
Ser ut som en synnerligen intressant provning.
Jag hoppas du lämnar en rapport över hur provningen avlöpte. Både vad du själv tyckte om vinerna och vad deltagarna hade för uppfattning.

Bland mina vänner som inte är så erfarna hade jag nog inte vågat vara så avancerad.

Lycka till!!

Jag kommer att avrapportera! Jag känner inte alla så bra så jag hörde ju mig givetvis för och ett snabbt svar från en av deltagarna när jag frågade om önskemål var "Inget jävla vin under 250 spänn"... Ett annat svar var att budgeten inte spelade så stor roll men när jag berättade att jag tittade på diverse grand cru och premier cru för ett par tusenlappar flaskan så hostades det lite...

Tyckte att jag landat oväntat billigt, - och inte så avancerat men det kanske det är...
 

CH

Medlem
SV: Vin till provning!

Vet inte vart du kommer hålla provnignen men om du ska vara hemma hos någon så se till att ni hyr glas.
Westmans hyr ut Riedel för hyffsat human priser.
 

Krug88

Medlem
SV: Vin till provning!

CH skrev:
Vet inte vart du kommer hålla provnignen men om du ska vara hemma hos någon så se till att ni hyr glas.
Westmans hyr ut Riedel för hyffsat human priser.
Jo, men sen tillkommer väl moms och leverans/hämtning.
Behöver de 24 glas tillkommer moms och runt 500 till för transport.
Det blir runt 27kr per glas i hyra. Då är det inte så billigt längre...

Varför inte fråga om du kan få låna en back på Grappe istället?
Har de det lugnt den dagen är det nog inga större problem.
 

CH

Medlem
SV: Vin till provning!

Krug88 skrev:
Varför inte fråga om du kan få låna en back på Grappe istället?
Har de det lugnt den dagen är det nog inga större problem.

Det borde också funka. Bäst är väll annars att hålla provnignen på Grappe så slipper man tänka på speciellt mycket mer än att plocka med sig flaskorna.
 
Toppen