Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin till stark mat

Nicke

Medlem
Efter att ha spenderat en del tid bara läsandes så har det blivit dags att registrera sig.

På sista tiden så har ett visst vinintresse vuxit fram. Utmaningen är bara att jag även uppskattar stark mat (främst asiatiskt). Detta är en svår kombo för mig och jag vill därför be om tips på hur man kan kombinera dessa två.

Jag föredrar rödvin, men har väldigt svårt att hitta något som passar bra med lite starkare mat. Finns det några bra alternativ?

Vitt har jag dålig koll på, men efter att ha kikat runt en del så har jag köpt på mig några i hopp om att de idag (och/eller i framtiden) kan tänkas passa bra till lite hetare mat. De som ligger för lagring nu är,

Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese Feinherb 2015 (nr 96111)
Schloss Lieser Brauneberger Juffer Riesling Kabinett 2016 (nr 91118)
Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Kabinett 2016 (nr 95321)


Vitt har jag som sagt dålig koll på och egentligen inga preferenser. När det kommer till rött så finns det mest flaskor från Italien, Frankrike och Spanien i skåpen. Områdena varierar stort och jag kan inte påstå att jag har några direkta favoriter. Däremot köpte jag en flaska Copertino Riserva 2009 (nr 2077) för någon månad sedan och det är utan tvekan det "sämsta" vin som jag har druckit. Vi valde faktiskt att vaska det, vilket aldrig hänt förr. Det stank och smakade urin/stall, så här tar jag gärna snarare tips om vad jag ska se upp för, för att undvika göra liknande misstag igen :)

Prisklass? Säg upp till 250kr
Bra lagringsmöjligheter finns, så tar gärna tips på både viner för att dricka nu och för lagring
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Efter att ha spenderat en del tid bara läsandes så har det blivit dags att registrera sig.

På sista tiden så har ett visst vinintresse vuxit fram. Utmaningen är bara att jag även uppskattar stark mat (främst asiatiskt). Detta är en svår kombo för mig och jag vill därför be om tips på hur man kan kombinera dessa två.

Jag föredrar rödvin, men har väldigt svårt att hitta något som passar bra med lite starkare mat. Finns det några bra alternativ?

Vitt har jag dålig koll på, men efter att ha kikat runt en del så har jag köpt på mig några i hopp om att de idag (och/eller i framtiden) kan tänkas passa bra till lite hetare mat. De som ligger för lagring nu är,

Selbach-Oster Zeltinger Sonnenuhr Riesling Spätlese Feinherb 2015 (nr 96111)
Schloss Lieser Brauneberger Juffer Riesling Kabinett 2016 (nr 91118)
Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Kabinett 2016 (nr 95321)


Vitt har jag som sagt dålig koll på och egentligen inga preferenser. När det kommer till rött så finns det mest flaskor från Italien, Frankrike och Spanien i skåpen. Områdena varierar stort och jag kan inte påstå att jag har några direkta favoriter. Däremot köpte jag en flaska Copertino Riserva 2009 (nr 2077) för någon månad sedan och det är utan tvekan det "sämsta" vin som jag har druckit. Vi valde faktiskt att vaska det, vilket aldrig hänt förr. Det stank och smakade urin/stall, så här tar jag gärna snarare tips om vad jag ska se upp för, för att undvika göra liknande misstag igen :)

Prisklass? Säg upp till 250kr
Bra lagringsmöjligheter finns, så tar gärna tips på både viner för att dricka nu och för lagring

Varmt välkommen till forumet!
Copertino 2009 är ett skräpvin! Jag vaskade det också.
Att para stark mat med röda viner är enligt mig en stor utmaning. Många gånger kommer du uppleva att maten blir ännu starkare när du kombinerar det med rött vin. Jag skulle tipsa dig om att kombinera starka maträtter med söta eller halvsöta rieslingviner. Exempelvis Maximin kabinett som du själv nämner.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du verkar ha fångat in rätt vintyp när det gäller vitt och het mat!

Välkommen in i värmen, förresten!

Rött och hett kan många gånger vara svårare, i alla fall om du inte vill framhäva hettan i maten mer än nödvändigt. Mycket tanniner och hög alkohol bör du undvika. Fruktiga pinotviner, beaujolais och till viss del ripasso (om man nu önskar dricka det) är nog bra viner att utforska. Frukt är bra, låg alkohol och viss sötma likaså och gärna ett mjukt vin. Då är du hemma!
 

Alpha

Medlem
Du verkar ha fångat in rätt vintyp när det gäller vitt och het mat!

Välkommen in i värmen, förresten!

Rött och hett kan många gånger vara svårare, i alla fall om du inte vill framhäva hettan i maten mer än nödvändigt. Mycket tanniner och hög alkohol bör du undvika. Fruktiga pinotviner, beaujolais och till viss del ripasso (om man nu önskar dricka det) är nog bra viner att utforska. Frukt är bra, låg alkohol likaså och gärna ett mjukt vin. Då är du hemma!

Tycker faktisk även att (rätt) Bordeaux är en riktigt trevligt ihop med stark mat.
 

Poussard

Medlem
Angående halvtorra/halvsöta vita viner till stark mat - Kan tillägga att finns det sötma i maten, t.ex. sushi eller pad thai så gifter det sig med sötman i vinet ännu mer. Med det sagt vill jag slänga in en brasklapp att det är inte 100% att det är en perfect pairing till icke-söta rätter såsom mexikansk chili eller indisk curry.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Riesling med viss restsötma har redan nämnts av flera. Glöm heller inte Alsace-viner på andra druvsorter, främst Pinot Gris och Gewurztraminer. Båda är lite fetare och kryddigare än Riesling. Gewurz är lite "love it or hate it", men de parfymerade tonerna kan passa bra med viss asiatisk mat. Det kan dock vara lite lurigt att lista ut vilka viner som har en viss restsötma (bland viner som är "vanliga viner" och inte är uttryckligen söta), eftersom det är producentstil.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Varmt välkommen till forumet!
Copertino 2009 är ett skräpvin! Jag vaskade det också.
Att para stark mat med röda viner är enligt mig en stor utmaning. Många gånger kommer du uppleva att maten blir ännu starkare när du kombinerar det med rött vin. Jag skulle tipsa dig om att kombinera starka maträtter med söta eller halvsöta rieslingviner. Exempelvis Maximin kabinett som du själv nämner.
Huruvida man uppskattar Copertino eller inte är ju helt och hållet en smaksak. Men något skräpvin är det inte! :mad::)

Halvsöt riesling eller saftiga, fruktsöta röda låter som bra tips till stark mat.
 

glenn_peter

Medlem
Jag har Farang som en stor favorit när det gäller det sydostasiatiska maten. Har inte gjort det själv just nu, men kolla in deras vinlista för att få tips. Dom lär ju ha tänkt på kombinationen till deras stil av mat. Riesling och Pinot är vad jag har druckit där.
Jag tycker du också är inne på rätt spår med halvtorr/halvsöt riesling, eller andra med restsötma (kanske en Pinot Gris liknande https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/turckheim-7512701) och som flera andra sagt fruktiga pinoter (tänker osökt på USA tex https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/harlow-ridge-7184701 eller nya världen då för att matcha maten)
 

Mattias Schyberg

Administratör
i Facing Heaven (och Tumbles gamla podd dela en flaska) så rekommenderar Erik Videgård oekade viner på cabernet franc, gamay och pinot noir till Sichuan-köket. Personligen så tycker jag att vita viner med restsötma funkar men när det börjar hetta till ordentligt så föredrar jag en välgjord wit.
Kul att se att du har letat dig hit. Välkommen! :)
 
Trådskapare
N

Nicke

Medlem
Tack för alla tips!

Har kikat runt en del, men när det kommer till de röda så skulle jag behöva lite mer hjälp vad gäller viner på Gamay och Pinot noir. Gärna både för lagring och för att dricka närmaste åren. Finns det några att rekommendera på systemet för max 250kr?
 
Toppen