Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vin utan mat

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Att kombinera mat och vin brukar vara ganska så enkelt, men desto svårare när vinet ska avnjutas på egen hand.
Jag har bara erfarenhet av unga viner som inhandlas från bolaget, en eller några dagar innan konsumtion. Med detta sagt så vet jag inte om det är stor skillnad på att dricka en ung cabernet jämfört med en fin gammal lagrad bordeaux. (Det borde vara en viss skillnad)

Vad brukar ni tänka på när ni ska servera/dricka en flaska vin utan tillbehör eller mat?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag brukar gilla att dricka komplexa viner utan mat, gärna av det fylligare slaget. Generellt brukar det vara bra att undvika klassiska lagringsvin som är för unga eller som behöver mat för att rundas av.

Något enklare (läs billigare) viner brukar passa ändamålet bättre, men själv så dricker jag gärna tanninmonster även utan mat.

Något av de godaste jag vet är att korka upp en halvtorr till halvsöt Riesling (Spätlese/Auslese) och ta ett glas i soffan med lite gott sällskap!

Ps. Jag tycker det är svårare att para vin med mat än att lyckas njuta av vinet utan. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Det brukar bli Pinot Noir för min del när det bara är rött vin som gäller. Även om många är lagringsdugliga så finns det ju exemplar som inte behöver ålder för att vara riktigt trevliga nu på en gång!

Annars är jag inne på Elvis spår, något vitt som är friskt och fräscht, möjligen Champagne eller något stilla vitt med bra syra. :) Vita viner är ju förhållandevis enkla att dricka utan mat till så länge man håller sig borta från de allra värst fatlagrade monsterflaskorna...
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Champagne!

Att jag gick med i det här forumet kan vara det bästa och det sämsta som har hänt mig. Jag tror att jag tids nog kommer bli så hjärntvättad av era kommentarer att jag också ger mig in i champagneträsket. Rolig men dyr hobby!

Jag och tjejen sparar till handpenningen på lägenheten som vi har köpt. Inflytt i november 2015. Efter det behöver jag inte hålla tillbaka ekonomin lika mycket ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att jag gick med i det här forumet kan vara det bästa och det sämsta som har hänt mig. Jag tror att jag tids nog kommer bli så hjärntvättad av era kommentarer att jag också ger mig in i champagneträsket. Rolig men dyr hobby!

Jag och tjejen sparar till handpenningen på lägenheten som vi har köpt. Inflytt i november 2015. Efter det behöver jag inte hålla tillbaka ekonomin lika mycket ;)
En bra grundregel är att aldrig köpa dyrare vin än ekonomin tillåter, men samtidigt dricka kvalitet framför kvantitet. Vinregioner man bör köpa selektivt från (undvika i viss mån) med tajt ekonomi är Bourgogne, Champagne, Bordeaux och Napa Valley. Här krävs det ofta en stor plånbok om man vill få de stora upplevelserna. Billigt vin från dessa stora och dyra regioner kan många gånger vara väldigt ovärt speciellt i jämförelse med konkurrensen.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag gillar klassisk Rioja Gran Reserva med ett par år på nacken. Det är fett okreddigt (om än med vissa hipsterpoäng) vilket i stort sett är ett plus då det går att hitta bra Rioja till mycket överkomliga priser, dessutom släpps de ganska sent så de är drickfärdiga nästan från start. Det finns ett par styckna -94or och -01or att hitta på SB (mkt bra årgångar) och drivor med -04or och -05or (också mkt bra årgångar).
 

gece

Man vänjer sig.
En bra grundregel är att aldrig köpa dyrare vin än ekonomin tillåter, men samtidigt dricka kvalitet framför kvantitet. Vinregioner man bör köpa selektivt från (undvika i viss mån) med tajt ekonomi är Bourgogne, Champagne, Bordeaux och Napa Valley. Här krävs det ofta en stor plånbok om man vill få de stora upplevelserna. Billigt vin från dessa stora och dyra regioner kan många gånger vara väldigt ovärt speciellt i jämförelse med konkurrensen.
För Champagne tycker jag ändå att prisbilden är rimligare en bit upp i segmentet. Visst, de riktigt billiga, riktigt bra lyser kanske med sin frånvaro, men ska man ha QPR för något i stil med en femhundring har man gott om saker att välja på i Champagne. I Bourgogne, å andra sidan...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
En bra grundregel är att aldrig köpa dyrare vin än ekonomin tillåter
-En regel som de flesta forummedlemmar konstant bryter mot :)
För Champagne tycker jag ändå att prisbilden är rimligare en bit upp i segmentet. Visst, de riktigt billiga, riktigt bra lyser kanske med sin frånvaro, men ska man ha QPR för något i stil med en femhundring har man gott om saker att välja på i Champagne. I Bourgogne, å andra sidan...
-Håller helt med!
Glöm de stora namnen i Champagne och gå på småodlare så kan du hitta bra skumpa redan runt 300, åtminstone om du köper direkt av svenska importörer utanför SB. (On the good old interwebs)
 

Mattias Schyberg

Administratör
För Champagne tycker jag ändå att prisbilden är rimligare en bit upp i segmentet. Visst, de riktigt billiga, riktigt bra lyser kanske med sin frånvaro, men ska man ha QPR för något i stil med en femhundring har man gott om saker att välja på i Champagne. I Bourgogne, å andra sidan...
Visst har du en poäng om du ser Champagne ur ett isolerat perspektiv, men 300-500 kr är i min värld mycket pengar för någon med tajt ekonomi, speciellt i jämförelse med många andra regioner där dessa priser gäller för "regionens toppviner". Utan att dra saken i sträckbänk så lyckas ju trots allt Graham Beck BdB för 130 kr stå upp bra mot Champagne i just denna prisintervall. Visst, det är ett billigt substitut (och säkerligen sämre än de bästa Champagnerna i prisintervallet 300-500 kr), men för en med tajt ekonomi så är det väldigt stor skillnad i pris också.

Jag vill absolut inte nedvärdera bra vin från klassiska regioner, bara upplysa om att den som vill dricka ekonomiskt inte bör leta i världens dyraste regioner primärt, i alla fall inte utan stor omsorg. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kom på att sherry passar ju faktiskt till allt, inklusive inget. Dessutom i bra prisläge.


Har tyvärr aldrig provat Sherry. Men jag frågade mina föräldrar för några dagar sedan, och dom rynkade bara på näsan.

Vore kul att bevisa dom fel genom att plocka fram en bra sådan!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
För Champagne tycker jag ändå att prisbilden är rimligare en bit upp i segmentet. Visst, de riktigt billiga, riktigt bra lyser kanske med sin frånvaro, men ska man ha QPR för något i stil med en femhundring har man gott om saker att välja på i Champagne. I Bourgogne, å andra sidan...
Visst, men jämför man med Bourgogne så framstår ju allt som prisvärt :)

Vill man få ut mycket vin för sina pengar så är ju inte Champagne ett seriöst alternativ. Visst finns det en hel del roliga Champagne i 300-500kr klassen, och specielt om man som @Emanuel redan har rekommenderat kollar på småodlare. Men som andra redan har påpekat så får man för 300-500kr toppviner i andra regioner & länder (Södra Frankrike, Loire, Södra Italien, Spanien och för att inte tala om Tyskland). Med det sagt lägger jag många av mina hårt förvärvade slantar på icke prisvärda viner från Frankrikes kända regioner :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Med det sagt lägger jag många av mina hårt förvärvade slantar på icke prisvärda viner från Frankrikes kända regioner :)
True story för de flesta (även för mig till viss del) och det är även en anledning till varför priserna ser ut som de gör (tillgång och efterfrågan). :)
 
Toppen