Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinaffärer i London

MarkusJ

Medlem
En helg i London varav 2 av 3 dagar med 25 grader och sol - who would have thought. Hade hoppats på att hinna med iaf 2 av 3 av BBR, Hedonism och The Sampler, där tyvärr bara Hedonism hanns med.

Stället ägs av en ryss i exil som även driver Hide(*) och Hideaway (grym frukost/brunch). Väl inne på Hedonism var vi inne och suktade efter dyrgriparna i det låsta rummet - DP från ’63, DRCs, sjukt dyra Egon Müller osv.

Butiken är på två plan, och när man kommer ner i källaren är det rätt svårt att ta sig upp därifrån. Först möts man av denna imponerande d’Yquem-vägg.

dyquem.jpeg


I början på sommaren hittade jag mitt födelseår på Comptoir des Millesimes för drygt €300, men som hann bli såld innan jag faktiskt bestämde mig för att klicka hem den. Samma flaska på Hedonism gick för £425. Jag kollade inte så noga på andra priser, men tyckte iaf att den mesta champagnen såg ut att ligga på ungefär samma pris som hemma, eller snäppet billigare. Var bra sugen på att köpa med mig ett par B-S Elisabeth Salmon 2008, men rätt "glad" att jag bara reste med handbagage...

wines.jpeg


Sen hittade jag denna trevliga SQN-grotta - https://imgur.com/KVkCsAn (video-klipp)

Avslutade besöket vid provnings-“maskinerna” där man kunde trycka ut 25 ml av 20-30 olika viner för allt från £2-30. Jag sken upp när jag såg att de hade d’Yquem från just mitt födelseår :cool: Snackade en del med en kille i personalen, och när jag tryckt ut ett glas d’Yquem så smet han iväg och kom tillbaka två flaskor till (1995 och 2018). De hade tydligen dagen innan haft provning med slottet och hade lite kvar i flaskorna, så helt plötsligt satt vi där med en liten mini-vertikal. Fick även ett ganska generöst glas av “Y” (2018), ett vin som jag klickade hem lite på chans här i våras (mycket glad över detta nu :)).

vertical.jpeg


En underbar butik och fantastiskt trevlig service! Om inte mitt sällskap hade småtjatat om att vi faktiskt hade annat på agendan den dagen hade jag nog kunnat stanna en timme till…
 
Toppen