Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinbaren 28+ (Göteborg)

Mattias Schyberg

Administratör
Alla känner ju förmodligen till restaurangen 28+ som är den restaurang i Sverige som har lyckats behålla sin stjärna i Michelinguiden längst tid och dessutom mycket välförtjänt. Vinbaren 28+ är en ny del av restaurangen där det är mer fokus på ädel dryck och där man kan sitta och läppja på goda viner tillsammans med lite enklare maträtter direkt från köket. Vinbarer är ju hett och ligger helt rätt i tiden, så visst tusan var det på tiden att ett anrikt ställe som 28+ blev en del av den positiva utvecklingen.

Idag var det premiär och självklart var jag där och tog konceptet på pulsen. Jag hängde på låset och var först på plats. Tog oskulden. Första glaset som serverades var till mig – reviret är inpinkat och klart! Det strömmade in ganska mycket folk efter någon halvtimme. Nyfikna människor av olika vinnördsnivå. Ingen jag känner eller som kände igen mig visserligen. Jag var dock bara där ett par timmar på sin höjd.

Det känns modernt och snyggt inrett. Påkostad interiör och totalt sett genomtänkt. Det är sobert och ljust utan att kännas sterilt. Lite "nya-skor-känsla" så här i början – skor blir ju som bäst när de har tappat sin överdrivna glans och fått lite charmigt slitage. Det kommer bara att bli bättre med tiden alltså.

image.jpeg

image.jpeg

@frida linden bakom bardisken...

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Porten från vinbaren in till restauranglokalen...

Ulf har lovat att hålla sig borta från vinbaren. Jag tror inte att han kommer att klara det. Han sken som en sol och ville gärna vara med på ett hörn i Fridas domäner. Han har nog lite ungdomlighet kvar trots allt. Han är dessutom väldigt stolt över sin nya svindyra mässingslampor. ;)

image.jpeg

Ulf och mässingshatten...

Det blev lite vin i all enkelhet denna kväll. Kan inte påstå att jag har djupdykt i utbudet, men det kommer att vara möjligt att dricka väldigt speciella viner glasvis på sikt. Coravin kommer att användas till de lite mer exklusiva vinerna, vilket bara är att applådera.

Först ut så blev det lite vit trevlig bourgogne. 2010 Etienne Sauzet Bourgogne Blanc är ett snyggt vin med väldigt bra balans och förträfflig koncentration trots den enkla appellationen. Klassisk chardonnay med försiktiga fattoner mer åt chablis premier cru än en fet och smörig bourgogne. Fjällbäcksmineralitet, citrus och krispig äpplefrukt med aningen feta drag åt nougat och fat. Riktigt gott! (89p)

image.jpeg


Nästa vin blev rött: 2010 Roberto Voerzio Barbera d'Alba Vigneti Cerreto. Inte direkt superkomplext, men läckert strukturerat med hög krispig syra och ungdomliga tanniner. Mörka körsbär, örter, fat och lite gröna drag åt basilika eller möjligen mynta. Landade snabbt i att det borde handla om en modern Chianti av det bättre slaget. Kände mig ganska säker på min sak. Fick lite Piemonte-känsla också visserligen, men nebbiolo kunde det ju inte vara med tanke på den mörka färgen och de förhållandevis snälla tanninerna. Har för dålig koll på barbera, men jag gillade vinet skarpt. (88p)

image.jpeg


En trevlig premiär! Nästa gång så hoppas jag att jag får möjlighet att djupdyka lite mer både mat- och vinmässigt för att ta dem på pulsen på allvar. Jag gillar stället redan dock. Precis min stil av vinbar. Frida kommer att få det att rocka med sin charm och fantastiska servicekänsla.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Det blev en helkväll igår. Kände framåt eftermiddagen att det var väl längesen vi var på besök och stövlade in ganska precis vid öppning kl 18:00. Som vanligt så ville vi käka ödmjukhetspaj och lät @frida linden få fria händer med att servera oss vin så länge det var blint och till en rimlig kostnad såklart. Tog in lite tilltugg i form av deras råbiff med ostronemulsion och klassisk anklever. Vi fick in olika viner parvis, jag och frun, så det blev till att dela bäst vi kunde. Inga noteringar togs så ni slipper poäng och långrandiga smaknoteringar utan allt blir från mitt goda minne. Vinbaren går för övrigt från klarhet till klarhet. Riktigt skön stämning med lagom mycket folk och liv. Avslappnat, vilket passar mig perfekt.

2006 Sattlerhof Sauvignon Blanc Privat
Snyggt och massivt fatat med drag av honung, smör, nötter och tropisk frukt. Gissade på chardonnay, men det kändes inte särskilt burgundiskt. Fick således bita i gräset rejält, men inte fanns där några uppenbara sb-markörer ens efter avtäckning. Spekulerade även kring en marsanne/rousanne från Rhône. Riktigt gott vin med klass oavsett.

2007 Paul Jaboulet Aîné Châteauneuf-du-Pape Les Cèdres
Lite småoxiderad och mogen grenache-känsla direkt med röda äppleskal, torkad frukt, lakrits, tobak, kryddor och rostade fat. Eldigt och fylligt. Med tanke på att Frida hade varit i Priorat veckan innan så gick jag på det, men backade upp med CdP, så jag var inte helt fel ute i alla fall. Inte särskilt imponerande vin, men absolut inte dåligt.

2013 Domaine des Terres Dorées (Jean-Paul Brun) Moulin-à-Vent Les Thorins
Jag har gått bet på Beaujolais förr, men denna gång var jag beredd och redo. Snyggt och slankt med stora lass av friska skogsbär, peppar, bergamott och jord. Silkeslen tanninstruktur och läskande syra. Riktigt gott med finess och komplexitet. Gissade på en Moulin à Vent med tanke på pepprigheten (som vid ett tidigare tillfälle har lurat mig till norra Rhône) och det var självklart ren skicklighet att få rätt på appellationsnivå! ;)

2013 Julian Haart Wintricher Ohligsberg Riesling Spätlese
Dracks till råbiffen oblint. En utmärkt riesling med druvig och frisk karaktär samt med lite lagom sötma. Strålande gott och fullständigt briljant till maten.

2012 Domaine Weinbach Riesling Schlossberg
Fruns matvin och visst blev jag avundsjuk. Superintensiv persikofrukt med perfekt avvägd petroleum och heltorr i munnen. Grymt vin med löjligt bra intensitet samt stor framtidspotential.

2009 Château Puy-Blanquet
Ganska klassisk bdx med plommon, ceder, mörka körsbär samt lite gröna drag åt paprika. Hyfsat lättdrucket och ungt med rimlig syra och tannin. Inte särskilt spännande eller speciellt men rakryggat. Gissade på merlotbaserad bdx från högra stranden alternativt en sangiovese från Toscana. Pomerol visserligen, men jag är tillräckligt nöjd med att ta bdx och hamna på rätt sida.

2014 Moccagatta Dolcetto d'Alba
Snyggt och stramt med fjäderlätt kropp. Röd frukt med lite körsbär, blåbärsris och torkade tranbär. Enkelt, gott och läckert. Gissade på en bättre etna rosso, men övervägde även cabernet franc från Loire. Trevligt vin!

2012 Joseph Drouhin Chassagne-Montrachet
Kunde svurit på att jag fått en bättre vit bdx i glaset! Mycket fat med nougat, vanilj och nötter. Kanderad citrus, nässlor och kattkiss. Väldigt trevligt och välbalanserat men med aningen låg intensitet.

Pacific Rim Winemakers Raspberry Framboise
Oblint. Kul med fruktvin gjort på hallon! Grymt gott med massa syra, snygg sötma och bra intensitet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Menyn:
  • Tartar på nötinnanlår från Ölanda, hummeremulsion, tryffel och pommes alumette
  • Ravioli fylld med tryffelconsommé och confiterad anka
  • Risotto med färsk Albatryffel
  • Oxsvansragu med mandelpotatispuré och färsk tryffel
Mogen barbaresco och fyra tryffelstinna rätter. Jo, jag tackar jag. Grymt trevligt vin med perfekt mognad och klassisk nebbiolo-karaktär. Tartaren var magisk. En smakexplosion av stora mått. Risotton levererade också lite extra. Allt var mycket gott och perfekt avvägt. Ett måste för alla vin- och matälskare!

image.jpeg


Lite vaniljglass med kakaocrunch fick avsluta matmässigt, men det blev även lite kul blindvin på glas. Vem i helsike har koll på druvan teroldego? Inte jag i alla fall. Även regionen Trentino-Alto-Adige är för mig terra inkognito i princip. Grymt vin med massor av stall och bra struktur. Slankt – ungefär som ett mellanting mellan en kraftig bourgogne och en elegant bordeaux.

Bubblet gick obemärkt förbi och den mogna gewurtzen har nog sett sina bästa dagar för ganska många år sedan. Trodde det var en muscat, men visst fanns där lite blommiga nivea-toner åtminstone initialt. Jänkarsyrah'n var trevlig, men lite för snäll och mjuk i munnen. Massor av chark, oliv, bacon och kaffe. Vi gissade på en mogen Ojai från Santa Barbara. Var nöjd med den slutsatsen och glad för att det var fel med tanke på att det inte riktigt levererade i nivå med Ojai.
 

kayaker

Cyklist
Visa bifogad bild 8579

Menyn:
  • Tartar på nötinnanlår från Ölanda, hummeremulsion, tryffel och pommes alumette
  • Ravioli fylld med tryffelconsommé och confiterad anka
  • Risotto med färsk Albatryffel
  • Ocsvansragu med mandelpotatispuré och färsk tryffel
Mogen barbaresco och fyra tryffelstinna rätter. Jo, jag tackar jag. Grymt trevligt vin med perfekt mognad och klassisk nebbiolo-karaktär. Tartaren var magisk. En smakexplosion av stora mått. Risotton levererade också lite extra. Allt var mycket gott och perfekt avvägt. Ett måste för alla vin- och matälskare!

Visa bifogad bild 8580

Lite vaniljglass med kakaocrunch fick avsluta matmässigt, men det blev även lite kul blindvin på glas. Vem i helsike har koll på druvan teroldego? Inte jag i alla fall. Även regionen Trentino-Alto-Adige är för mig terra inkognito i princip. Grymt vin med massor av stall och bra struktur. Slankt – ungefär som ett mellanting mellan en kraftig bourgogne och en elegant bordeaux. Bubblet gick obemärkt förbi och den mogna gewurtzen har nog sett sina bästa dagar för ganska många år sedan. Trodde det var en muscat, men visst fanns där lite blommiga nivea-toner åtminstone initialt. Jänkarsyrahn var trevlig, men lite för snäll och mjuk i munnen. Massor av chark, oliv, bacon och kaffe. Vi gissade på en mogen Ojai från Santa Barbara. Var nöjd med den slutsatsen och glad för att det var fel med tanke på att det inte riktigt levererade i nivå med Ojai.
Du har varit för lite i Dolomiterna! :)
Elisabetta Foradoris Teroldegoviner är grymt bra! En Granato dessutom!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ett litet snabbesök igår.

Två blindviner blev det. Först ut 2008 Matassa Vin de Pays des Côtes Catalanes. Stall och urin i stora lass! På ett bra sätt. Under ytan lite svarta körsbär med drag av lingon, korinter, svarta vinbär och örter. Medelfylligt med tannin och syra i balans. Klassiskt och funkigt. Kom inte på något bättre att gissa på så jag gick på en merlotbaserad bdx, men kände väl inte riktigt att det var en slutsats i världsklass direkt, men något vad jag ju tvungen att säga. Gillade vinet trots den ganska överdrivna dominansen av stall och skit, eller var det snarare tack vare. ;)

Kvällens andra blindgångare blev 2004 Kalleske Shiraz Greenock. Bombastiskt och charmigt, men visst får man nog säga att det ligger lite på gränsen även för en tolerant rödnäsa som mig. Funkade bra glasvis, men en hel flaska hade nog blivit aningen tungt. Flera busslaster med amerikanska vaniljfat med drag av kokos och dill samsas med en mörk och sötaktig frukt med drag av solmogna plommon, torkad frukt, kryddor och piptobak. Intensivt och fylligt med lång eftersmak. Ett kraftpaket av rang. Tänkte napa här och kunde först efter lite hjälp på traven och med flertalet missar i bagaget äntligen ringa in Barossa. Ganska typiskt med facit i hand, men det hade jag säkert tyckt även om det visat sig vara en napa-cab å andra sidan. Gott hur som helst, åtminstone i lagom mängd.

Visst blev det en trevlig kväll i all sin enkelhet. :)

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Helkväll hos @frida linden på Vinbaren 28+ Igår. Passade på att testa Thomas Sjögrens skräddarsydda barmeny och sippa på lite vin.

Först ut lite tysk chardonnay. Blint så kändes det som en skamlös jänkare med fluffiga kokosfat och varm tropisk frukt med mango, ananas och persika. Ganska precis som en pina colada, fast god. Märkligt vin. Hade nog behövt år av gissningar för att hamna rätt. (87-89p)

image.jpeg

2014 Riffel Chardonnay Reserve Trocken

Vi tog en flaska blint rödtjut. Ganska generiskt moget, men inte dött. Kunde dock inte hitta några tydliga markörer mer än att det handlade om ett klassiskt vin, typ bourgogne, rioja eller bordeaux från 90-talet. Norra Rhône glömdes helt bort. Ganska mycket metallisk burktomat och torkade körsbär, fänkål, grus och rotfrukt. För kraftiga tanniner för att vara pinot, aningen för slankt för att vara bordeaux och för sparsamma fat för att vara rioja. Med facit i hand så borde möjligen norra Rhône dykt upp som ett alternativ, men då jag varken hittade peppar, chark eller animaliska drag så trillade aldrig pengen ner. Låter bli att poängsätta. Mer kul än genuint gott!

image.jpeg

1995 Saint Joseph Vieilles Vignes Tardieu Laurent

Lite bubbel och sauternes slank också ner, men glömde memorera/fråga vad vi drack...

Grymt trevlig barmeny bestående av anklever, tartar, torsk och glass med hjortron. :)

image.jpeg
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
@Mattias S har gjort ett tappert försök att marknadsföra denna nya vinbar. Har endast varit där en gång men igår blev det ett besök efter ett 08a-battle med skumpa. Var inte sugen på mycket mer men ett trevligt glas av kvalitetsvin lockade. Sagt och gjort så tog jag med mig fisekhandlaren dit. Tyvärr var DRCn slut men tog oskulden på en Masseto 00, fullkomligt ljuvlig örtig doft av timjan och lite oregano eller vad det nu var. Silkesmjuk i munnen och inget tanninmonster. Bästa rödtjutet i år tillsammans med Ridge Montebello 2001 och så kan det nog förbli ett tag framöver... Som nummer två valdes en lagrad jänkare, Dominus 1996. Fruktig och typisk CS men inte alls så pompös som jänkare ofta är unga och som jag gillar. Slank dock ner ändå och sen hann vi även med lite Yquem 95. Doftade sagolikt med russin, honung och saffran men lite kort i munnen eller kan det ha berott på tillståndet.

Hursom en kanonavslutning på kvällen och det är inte bara vinutbudet på glas som är enastående utan även miljö och inte minst personalen. Uppmaning till alla vinnördar i omnejd att bege sig dit och sponsra initiativet så att konceptet kan fortgå!

Tycker även vi borde ha någon månatlig sammankomst där, typ öppet hus för FW-medlemmar någon bestämd vardag i månaden.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
@Mattias S har gjort ett tappert försök att marknadsföra denna nya vinbar. Har endast varit där en gång men igår blev det ett besök efter ett 08a-battle med skumpa. Var inte sugen på mycket mer men ett trevligt glas av kvalitetsvin lockade. Sagt och gjort så tog jag med mig fisekhandlaren dit. Tyvärr var DRCn slut men tog oskulden på en Masseto 00, fullkomligt ljuvlig örtig doft av timjan och lite oregano eller vad det nu var. Silkesmjuk i munnen och inget tanninmonster. Bästa rödtjutet i år tillsammans med Ridge Montebello 2001 och så kan det nog förbli ett tag framöver... Som nummer två valdes en lagrad jänkare, Dominus 1996. Fruktig och typisk CS men inte alls så pompös som jänkare ofta är unga och som jag gillar. Slank dock ner ändå och sen hann vi även med lite Yquem 95. Doftade sagolikt med russin, honung och saffran men lite kort i munnen eller kan det ha berott på tillståndet.

Hursom en kanonavslutning på kvällen och det är inte bara vinutbudet på glas som är enastående utan även miljö och inte minst personalen. Uppmaning till alla vinnördar i omnejd att bege sig dit och sponsra initiativet så att konceptet kan fortgå!

Tycker även vi borde ha någon månatlig sammankomst där, typ öppet hus för FW-medlemmar någon bestämd vardag i månaden.
Tyvärr har jag blivit lite hemmatam det senaste. Det har inte blivit så många restaurangbesök det senaste. :(
 

Ekdahl

Medlem
Ledsnast är nog Norda...;)

Imorgon tänkte jag hänga på låset och ta ett glas innan Hoze som är alkoholfritt.:(
Då har du möjlighet att komma på rätt köl igen.
Kul. Du får gärna återkomma med en recension på Hoze, skall själv dit om 2-3 veckor. Ett ställe med endast 6 platser och 1 sittning, ingen alkohol, evighetslång kö för en plats etc... är nog en speciell upplevelse....
 
Toppen