Vinbutiker i Champagne!

Diskussion i 'Resor' startad av Ejdern, 12 augusti 2019.

1. Ejdern

Ejdern Medlem

Hej!
    Jag reser snart till Champagne med några vänner och det är första gången jag är där. Har läst väldigt många trådar tidigare här i forumet som verkligen har hjälpt till med planeringen inför resan, så tack alla ni som skrivit om era tidigare besök. Något som jag undrar över och känner att jag inte funnit tidigare är lite tips på olika vinbutiker i Champagne området för de fall att man inte handlar direkt av vingårdarna. Ni får väldigt gärna skriva om ni känner till några bra som är värda att besöka.
    Tack på förhand!

2. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

Då har du säkert redan snappat upp att huvudregeln är att odlarchampagne köper man till bäst pris på plats medan det omvända gäller de stora drakarna.

Bästa butiken jag vet är 520 i Epernay. Har alla kvalitetsskumpor man kan tänka sig plus lite nördiga och obskyra hästskumpor för romantiker. Hade jag haft en butik hade jag haft exakt samma sortiment! Prisbilden är dock åt det högre hållet men fördelen är att allt finns, framförallt för den som gillar mindre kvalitetsinriktade producenter. Bra ställe att testa flaskor man inte hunnit eller kunnat köpa på plats.

Länk till BK Wine med fler tips.

Men lämpligast är att lämna över ordet till @magnum som har full koll utbudet i allmänhet och Epernay i synnerhet.

3. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Brukar handla hos dessa:

Reims:

http://www.cavedessacres.com/fr/
    7 Place du Cardinal Luçon, 51100 Reims, Frankrike

Epernay:
    https://www.facebook.com/lacavesalvatori
    11 Rue Flodoard, 51200 Épernay, Frankrike

Tomas Lindblom, Sonderlese, Ejdern och 1 annan gillar detta.
  4. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Håller med om Le520, grymt bra butik, förutom de BKW nämner finns La Fine Bulle i Epernay, små mindre kända odlare med låga priser och stora hus som dom ofta har extra priser på.

Sonderlese, Ejdern, vintomas och 4 andra gillar detta.
  5. Ejdern

Ejdern Medlem

Stort tack för era svar @Crist(al)ian 77 , @Bearman och @magnum
    Har läst BKwines artikel som hade många tips rekommenderas för de som söker efter butiker. Efter jag har varit nere så lägger jag upp en lista med adresser och namn till olika butiker.

Sonderlese och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  6. aeli

aeli Medlem

Salvatori i Epernay har du redan fått tips om. Kan lägga till C Comme Champagne också i Epernay, över gatan från Fine Bulle. Champagnebar som i källaren har viner från många mindre odlare.

Ejdern gillar detta.
  7. Kevinator

Kevinator Medlem

Jag har själv en resa inbokad till Champagne i slutet av september. Hur gör ni för att ta hem alla flaskorna? Kör ni nån speciell väska eller bubbelplast för incheckning?

8. Thirsty

Thirsty Medlem

Finns en del att läsa i denna tråd:
    https://www.finewines.se/threads/checka-in-en-lada-vin.5640/

Kevinator gillar detta.
  9. Ejdern

Ejdern Medlem

Hej! Lovade att återkomma med olika butiker efter att jag hade gjort ett besök nere i Champagne!
    Besökte tyvärr inte så många olika butiker med här kommer en lista på de jag hade gjort av en sammanställning innan samt någon till jag hittade på plats. Var tyvärr inte i någon butik i Reims så har enbart kommentarer från några i Épernay
    upload_2019-9-23_15-46-58.png

FredrikC, Tomas Lindblom och john b gillar detta.

Dela sidan