Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner som dör?

Tja!

Vad är det egentligen för fel när en Priorat (2003 Finca el Puig, första flaskan för mig) helt dör efter två timmar på karaff? Hällde upp den för att lufta, tog ett glas samtidigt för att kolla skillnaden, men efter 2h smakade den absolut ingenting, förutom tanninerna som hänger kvar. Skaffade den här flaskan i november, har legat i rumstemperatur om det spelar någon roll. Är det bara så att vissa inte klarar ens 1-2 timmar dekantering? Jag tänkte direkt att ett mycket strävt, femtonprocentigt vin borde klara detta.

Vore roligt att höra lite anledningar, jag gissar att vinet inte borde vara helt kasst "inherent", även fast det kanske inte var det roligaste även från dekantering (och jag visste att det kanske inte skulle bli "bättre", men det är helt oigenkännligt).

Pelle
 

Guayabera

Medlem
SV: Viner som dör?

Jo vinet är troligen helt "kasst".
Drack det för ett par månader sen. Uttorkad frukt och ihåligt. Inte bara dåligt utan också obarmhärtigt tråkigt.
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Viner som dör?

Det känns bra. Smakade bara romrussin och brandy, det var kul i några minuter (har inte druckit något vin sen en 2002 Meursault för tre veckor sedan) men sen var det bara bortkastat. Tack för svar.
 

Andreas L

Medlem
SV: Viner som dör?

Enligt mig så är detta vanligen viner från varma årgångar och förhållandevis "nya" och moderna regioner som pumpas upp ganska rejält men faller ihop platt, precis som de tjäringar som justerat kroppen med för mycket botox, silikon och allehande skit vi ser i doukumentärer. Toscana 1997 var de första viner jag själv lade märke till omkring 2000, sedan kan vi plussa på med mycket från 2003 och enligt mig så är moderna spanjorer och moderna toscanaviner de mest utsatta...
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Viner som dör?

Andreas L skrev:
Enligt mig så är detta vanligen viner från varma årgångar och förhållandevis "nya" och moderna regioner som pumpas upp ganska rejält men faller ihop platt, precis som de tjäringar som justerat kroppen med för mycket botox, silikon och allehande skit vi ser i doukumentärer. Toscana 1997 var de första viner jag själv lade märke till omkring 2000, sedan kan vi plussa på med mycket från 2003 och enligt mig så är moderna spanjorer och moderna toscanaviner de mest utsatta...

Det låter bekant det där. 2003 Baron de Ley var i mitt tycke väldigt mycket bättre än Puigen när jag drack den för några månader sen, för att vara en budgetrioja så det säger väl en del. Jag hoppas att Fonterutoli inte räknas in bland de där toscanavinerna, för min 2006 Fonterutoli ligger hemma och väntar på drickning... ;D Provade Rocca Guicciarda för att prova en standardchianti (tror att jag tyckt om den för några år sedan), men den var också tråkig.
 

kayaker

Cyklist
SV: Viner som dör?

Krasnojarsk skrev:
Jag hoppas att Fonterutoli inte räknas in bland de där toscanavinerna, för min 2006 Fonterutoli ligger hemma och väntar på drickning... ;D
Då är det ju ingen 2003:a. 2003 var väldigt varmt i stora delar av Europa och många har inte klarat att hantera värmen så bra.
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Viner som dör?

kayaker skrev:
Då är det ju ingen 2003:a. 2003 var väldigt varmt i stora delar av Europa och många har inte klarat att hantera värmen så bra.

OK, jag läste lite snett, jag läste viner sedan 2003 av någon anledning. Ah well. Då har jag nåt att se fram emot då. ;D Inga 2003:eek:r kvar i min samling...
 

Andreas L

Medlem
SV: Viner som dör?

Priorat är ett annat lysande exempel, bortsett ett fåtal undantag så tycker jag att det mesta faller ihop efter 5 år...
 

kayaker

Cyklist
SV: Viner som dör?

Andreas L skrev:
Priorat är ett annat lysande exempel, bortsett ett fåtal undantag så tycker jag att det mesta faller ihop efter 5 år...
Nu blev jag nyfiken. Vilka tycker du är undantagen? Det har ju kommit en del intressant på SS från Priorat på sistone.
 

Jos

Medlem
SV: Viner som dör?

Andreas L skrev:
Priorat är ett annat lysande exempel, bortsett ett fåtal undantag så tycker jag att det mesta faller ihop efter 5 år...

Ingen fan av Priorat men nu tog du väl ändå i...? De få, icke högstatuspriorater, jag druckit senaste året har de flesta haft mer än 5 år på nacken och garanterat ingen hade på något sätt fallit ihop. Tvärtom kändes alla unga och hyfsat primära. Men visserligen, - ingen hade ju heller tio år(eller mer) på nacken så vem vet vad som händer sen..
 

kayaker

Cyklist
SV: Viner som dör?

kayaker skrev:
Nu blev jag nyfiken. Vilka tycker du är undantagen? Det har ju kommit en del intressant på SS från Priorat på sistone.
Jag svarar delvis mig själv. Jag gissar att det framförallt skulle handla om viner med en dominerande andel Carignan/Cariñena isåfall, eller?
 

pln

Medlem
SV: Viner som dör?

Krasnojarsk skrev:
OK, jag läste lite snett, jag läste viner sedan 2003 av någon anledning. Ah well. Då har jag nåt att se fram emot då. ;D Inga 2003:eek:r kvar i min samling...

usch då.. Jag har barbaresco från 2003, tror du dom är körda alltså? Har inte smakat än.
 

kayaker

Cyklist
SV: Viner som dör?

pln skrev:
usch då.. Jag har barbaresco från 2003, tror du dom är körda alltså? Har inte smakat än.
Inte om vinifieringen varit "traditionell". Roagnas Barbaresco Pajé anses t.ex. vara "The Barbaresco of the vintage" av Galloni.
Sedan lär förmodligen de flesta vara bättre än 2002:eek:rna iallafall... :)
 
Trådskapare
K

Krasnojarsk

Medlem
SV: Viner som dör?

Jag drack en Barolo från 2003, Luciano Sandrones Le Vigne för någon månad sedan, och den var mycket god måste jag säga. Dock räknas väl Sandrone till "modernisterna" så den kanske är mer "lättdrucken" än en "traditionell" barolo (den var dock mycket seglivad i glaset i flera timmar, vilket var trevligt). Men vad vet jag. Ska jämföra med Serralungas barolo från 2004 som jag har liggande och se vad jag tycker, det är ju iallafall ett "bättre år på pappret".
 
Toppen