Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner som försvann från vinauktionen?

Trydebull

Medlem
När vinerna för auktionen 9-11 december först lades ut på hemsidan fanns det bla Salon 1964 på magnum, trepack Krug clos de Menil 1979 och Romane-Conti 1999 som efter två dagar togs bort. Någon som vet varför?

Dålig dag på lagret hos Bukowskis?
 

chambertin

Medlem
När vinerna för auktionen 9-11 december först lades ut på hemsidan fanns det bla Salon 1964 på magnum, trepack Krug clos de Menil 1979 och Romane-Conti 1999 som efter två dagar togs bort. Någon som vet varför?
Rent spontant så tänker jag att detta är ju viner där man verkligen bör kontrollera äkthet och proveniens en extra gång.
Är ju några år sedan jag lämnade viner till auktionerna men jag var förvånad över ointresset och den totala avsaknaden av viljan att kontrollera proveniens (som jag hade och var beredd att visa upp men ingen frågade. Handlade om Yquem vid två tillfällen). Detta var före Bukowskis skall dock sägas men har hört att det sker på liknande sätt många gånger även på Bukowskis. Kanske har dom ett extra lager av kontroll för den här nivån av viner men inte för vanliga ”sketna” 2000kr-Bordeauxer.
Varför inte ta och maila dom och fråga ?
Vore intressant att höra vad dom svarar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Rent spontant så tänker jag att detta är ju viner där man verkligen bör kontrollera äkthet och proveniens en extra gång.
Är ju några år sedan jag lämnade viner till auktionerna men jag var förvånad över ointresset och den totala avsaknaden av viljan att kontrollera proveniens (som jag hade och var beredd att visa upp men ingen frågade. Handlade om Yquem vid två tillfällen). Detta var före Bukowskis skall dock sägas men har hört att det sker på liknande sätt många gånger även på Bukowskis. Kanske har dom ett extra lager av kontroll för den här nivån av viner men inte för vanliga ”sketna” 2000kr-Bordeauxer.
Varför inte ta och maila dom och fråga ?
Vore intressant att höra vad dom svarar.
Varför säljer man Yquem?;)
 
Trådskapare
J

Joakim

Medlem
Tack för Era synpunkter! Om det inte är något av ovan, kanske det var stulna flaskor, från exempelvis bättre resturanger, som blev igenkända när de visades. Inte lyckat av systembolaget att förmedla stöldgods. Det kallas häleri. Typ: Vi vill inte sälja, ge rabatt eller ha rea, men vi kränger gladeligen stöldgods! Inte lyckat av ett hycklande statligt bolag.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
kanske det var stulna flaskor

Inte lyckat av systembolaget att förmedla stöldgods.

men vi kränger gladeligen stöldgods! Inte lyckat av ett hycklande statligt bolag.

Jag följer inte riktigt med i din tankebana.
Du säger att flaskorna kanske var stulna?
Hur kan du då dra slutsatsen att systembolaget glädjeligen hade velat sälja vinet trots medvetenheten om häleri?
Vet du på något sätt att systembolaget hade som avsikt att begå häleri?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag följer inte riktigt med i din tankebana.
Du säger att flaskorna kanske var stulna?
Hur kan du då dra slutsatsen att systembolaget glädjeligen hade velat sälja vinet trots medvetenheten om häleri?
Vet du på något sätt att systembolaget hade som avsikt att begå häleri?
Jag förstod honom... Orden "det vore" är underförstådda.
 
Toppen