Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Viner som kvalat in till fasta sortimentet (FSB september)

Nedstigningen fortsätter. Inte helt lätt att avgöra inbördes ordning mellan de tre (tre är en trend!) whiskyfat-lagrade rödvinerna (efter vårens uppenbarligen lyckosamma lansering av Apothic Inferno som jag beskrev med orden "Death Metal wine tasting. Kalifornisk apokalyps." kommer nu Apothic Dark), de dåliga proseccovinerna, de helt sjuka rosébubbelgrejerna, och dryckerna med de spännande namnen: "Say Blush Pink Grapefruit" och "Echo Falls Rosé Fruit Fusion With Summer Berries". Poängen är generöst satt i samtliga dessa fall.

77366
La Chouette de Champillion Blanc de Noirs 239 kr
Citron i olika mognadsgrader. Energisk mousse. För energisk. Torrt rent, friskt, inget fel. Men heller inte så spännande. 80-81

71275 Federico Paternina Banda Azul Brut 2016 69 kr
Romrussin?

77313 La Marca Prosecco Blue Label 99 kr
Tvål, citron, grapefruit. Litet för ogin 79

78857 Mionetto Prosecco Luxury 99 kr
Nej, alltför driven mousse, konstiga estrar, dock hyfsat torr. 72

72809 Perfect Day Bubbles Spumante Cuvée Extra Dry 79 kr
Gummi, billigt godis. 71

76170 Maschio Dei Cavalieri Prosecco Treviso Frizzante 89 kr
Enklare att dricka än de andra tre prosecco, men rätt menlös. 76

75408 Ecoltura Spumante Rosé Extra Dry 2017 89 kr
Vanilj och rabarber fast konstgjort. För mycket bubblor. Konstig rakt av. 69

74616 Mionetto Prestige Rosé 85 kr
Samma skola som ovan. Mer vanilj och smörsyra. Men mindre bubblor. Det går på ett ut kan man säga. 69

71610 KWV Cuvée Rosé 69 kr
Blandsaft sa någon. Blandsaftkoncentrat (tänker på sockret inte alkoholen) tänkte jag. Med litet bubblor. 60

77125 Barefoot Bubbly Pink Moscato Rosé 79 kr
Hemsk den också. 62

73198 Say Blush Pink Grapefruit 79 kr
Dålig wine cooler. 53

72759 Mud House Sauvignon Blanc (1,5 l box) 2017 179 kr
Nässlor, dålig sauvignon blanc. 72

76083 Bourgogne Chardonnay J M Brocard 2016 129 kr
Äpplig och enkel chardonnay med mycket grön äppelsyra. 81

71808 Louis Jadot Coteaux Bourguignons Blanc 2017 119 kr
Blek, citrus, äpplig. Vattnig. 78

76491 Bichot Bourgogne Vieilles Vignes Chardonnay Eco 2016 139 kr
Bra näsa, ekad chard, litet smörigare på tungan, saknar syra. 80

75700 Moreau Chardonnay 2017 99 kr
Kryddig, saknar litet frukt. 79

74234 Bergh Grüner Veltliner Organic 2017 99 kr
Litet tvål på slutet men trevlig näsa. Saknar syra och frukt och längd. 77

77135 Lancewood Sauvignon Blanc 2017 95 kr
Enkel och sur sauvignon blanc. 75

2959 Nittnaus Beerenauslese Exquisite (37,5 cl) 2015 94 kr
Enkel sötma, inte så komplex, helt ok, kyl för at få fram litet mer syra. 81-82

73112 Echo Falls Rosé Fruit Fusion With Summer Berries 69 kr
Fruktansvärd! Ännu sämre wine cooler. 52 - men med det förbehållet att poängsättningen är inte helt finkalibrerade i dessa lägre divisioner…

74789 Farmers Market Organic 79 kr
Frisk och bärig på näsan. Enkelt och surt på tungan. 76

74128 Nespolino Sangiovese 2017 79 kr
Mjukt och fint, sötaktig och med doften av nyss öppnad kexchoklad. Mjuka mörka bär. Snällt och trevligt. 79 poäng för 79 kronor. Pris per poäng är således inte alltför dyrt.

76790 Maggio 2013 79 kr
Sötfruktig, med sura Ahlgrens bilar på slutet. 78

75735 Capello Terra Antica 2011 119 kr
Läder, körsbär i likör. Kryddig på ett litet portvinsliknande sätt. Supermjuk ansats, sötfruktig men ok syra. Mer drickvänligt än de tidigare 79

70884 Castel del Monte Riserva Ragaletti 2008 119 kr
Krusbär och björnbär. Litet sötsur. Kort slut. Inget särskilt. 78

73555 Masso Antico Primitivo Appassito 2017 89 kr
Lätt reduktiv. Ohyggligt tät och för mycket godis, fetma, sött. 74

75436 I Crinali Appassimento 2014 99 kr
Brända pepparkakor. Saftglögg! Bra syra visserligen och en hel värld av sötma och kryddor. Kryddnejlika. Kanel. Kanderad ingefära. Om man tänker på det som man skulle använda ett portvin är det inte så pjåkigt faktiskt. Men för mycket sötsurt för min smak ändå. 78-80

75630 Castelmare Valpolicella Ripasso 2015 89 kr
Litet mer nedtonad sötma och kryddighet jämfört med I Crinali men också mer beska. 77

73995 Rock Valpolicella Ripasso 2016 129 kr
Tät frukt, ekfat, ekbeska. Sadel. Kärv. 79

87710 Quentaurus 2014 119 kr
Händer inte så mycket på näsan. Och även ganska litet i munnen. Möjligen är mina smaklökar vid det här laget litet för avtrubbade efter denna holmgång med olika varianter av appasimento/ripasso/appassito, där man dessutom fått några riktigt tok-dåliga aperitif-viner först. 76-79? Litet osäker på denna, men det är nog i denna härad.

74059 Corte dall' Ecovista 2016 109 kr
Lättare än alla torkade russinvinerna. Liten beska, mjukt, mörkbärigt. Choklad. Tunnt. 78

72939 Tirreno Marchesi Mazzei 2015 159 kr
Komplexitet på näsan som är intressant. Litet sur och tunn i mitten. Börjar bra men slutar litet nja. 80-81

73413 Chianti Castelsina Riserva 2011 109 kr
Mognadstoner, läder, ny ek. Körsbär. Slånbär. Kryddig. Billigt slut. 80

76584 Borgogno Barolo Classico 2013 389 kr
Ljust brunröd i färgen. Torr. Sviskon som torkat i burken. Pepprig, kryddig. Ofärdig. Inte alls lika sötfruktig som de mest härliga 2013 jag provat hittills från Barolo. Lagringsprojekt som känns mer traddig i stilen än vad jag hade förväntat mig. Absolut bra men litet osäker på vad som kommer ut på andra sidan en tioårig källarlagring av denna. 86-88

4632 Finca Antigua Organic Selection 2014 69 kr
Komplex näsa med kryddpeppar, bitter choklad, Slånbär. Tät frukt, hög syra. Stram. 78-79

71745 The Golden Stallion 2016 99 kr
Beska bär och bitter choklad. Stram och förlåtande men inte helt oäven. En del fat och alkoholhetta. 78-80

74952 Anciano 35 year Old Vines Garnacha 2015 109 kr
Kärv, hård syra, hög obalanserad alkohol. Spritig. Nej. 77

6313 Santa Helena Alpaca Merlot 2017 65 kr
Trist och spretig och helt obalanserad. garvsyra. 73

72374 Gato Negro 9 lives Cabernet Sauvignon Reserve 2017 80 kr
Surt slut som känns alltför enkelt. Men lättare i stilen än den tidigare. Ren frukt. Inte så kul. 75

73968 19 Crimes red blend 2016 99 kr
Ekbesk och småsurt slut men annars tät frukt och ok näsa. 77-78

78686 Montes Alpha Cabernet Sauvignon 2015 149 kr
Litet stramt slut med en del integrerad ek. Pepprig och rödfruktig, litet lyxig mörk choklad. Bra balans men inte helt redo att drickas. Rätt mycket struktur. 84

77123 Zupreme Cabernet Sauvignon 2016 59 kr
Whisky och eldfängda russin på näsan. Hur bra kan det här bli? Inte bättre. Fick nästan omedelbar huvudvärk av detta. Under all kritik. 61 för ordningens skull.

70984 Apothic Dark 2015 109 kr
Hemsk. Men inte riktigt lika hemsk som förra vinet. Men det är jämnt… 64

74824 1000 Stories Bourbon Barrel Aged Zinfandel 2016 139 kr
Aaarghh. Inte en till. Denna trio av hemska viner. 63

70635 Amarone della Valpolicella ai Colli Vivaldi 2015 199 kr
Svårt att prova vin efter trion innan men ändå ett stort snäpp upp. 81
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Underbart kul att läsa!
Jag känner att den nytta dessa provningar gör för egen del är framför allt att rättfärdiga varför man lägger 250 kr på en flaska vin i stället för 75 kr...

Att FSN levererar så mycket bättre än FSB skulle man kunna argumentera att konsumenterna är okunniga. Eller att bolagets inköpare har viss skicklighet (och förhandlingsstyrka i någon sorts Michael Porter-tankeram) på att hitta prisvärda viner i segmentet 90-120 kr. De påkostade reklamkampanjerna som spiller över i många olika mediakanaler (inte bara annonser...) är väl ytterligare en faktor. Mest sannolikt är väl en kombo av dessa tre faktorer. Alternativt kan man funderar över om folk kanske ändå inte är rationella; dvs i valet mellan hemskt beska, kemiska, och sura grejer för 69 kronor, och litet småsöt prosecco/ripasso som visserligen är just alltför söt men där sötman döljer en massa andra fel i vinerna är det högst rimligt att landa i prosecco/billig ripasso-träsket?

Sen kan jag för egen del uppleva att det blir en väldigt tydlig kvalitetsbrytpunkt där under 119 kronor, typ. Finns helt ok viner för cirka hundringen, men de är inte lätta att hitta. Känns som om den prisgräns man vill få upp mindre vinkunniga familjemedlemmar ligger närmare 140-150 nuförtiden?
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
IMG_3393.JPG

[läs gärna min recension av samma "vin" högre upp i flödet först]

Står och bläddrar förstrött i de tidskrifter jag hittar i pressbyrån på Bromma flygplats. Planet försenat. Inser att jag i stället för att titta på Sverige-Schweiz kommer att tillbringa den tiden i luften. Funderar på köpa något att läsa. Dock inte denna tidskrift. Kommer till vin-tipsen. Ser detta.

Första tanken: SAY WHAT!

Andra tanken: Nämen, for real, SAY WHAAAT?!

Tredje tanken: Jag vet ju att nästan alla kommersiella publikationer som rekommenderar vin är styrda av annonsörer, men visst finns det väl gränser? Något press-etiskt råd? Jag tror att till och med Svenska Akademin skulle ha svårt att godkänna detta.

Fjärde tanken: Nej, men där finns ju någon form av självinsikt om att detta är så tokigt så tokigt. Både att gilla själv men också att rekommendera i Sveriges kanske största och hursomhelst självutnämnt all-omfattande mat-tidskrift.

Femte tanken (allt inom loppet av två-tre sekunder): Hon spelar Tant-kortet! Smart. Det går inte riktigt att kritisera. Ska man haussa denna rent utsagt sjuka cocktail med dess absurda etikett som har jag vet inte vad för ålder på sin tänkta målgrupp (tror inte främst tanter faktiskt...), så är det ju Sun Tzu-mästerligt att spela Tant-kortet. Oantastligt. Hatten av för tidskriftens snitsiga redaktörer. Hoppas innerligt att det faktiskt är annons-pengar som styr detta och inte vinskribentens personliga smak såsom det antyds.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Att FSN levererar så mycket bättre än FSB skulle man kunna argumentera att konsumenterna är okunniga.
(FSN = Fast sortiment valt av SB. FSB = viner som kvalat in från beställningssortimentet pga kundefterfrågan.)

Det fanns tydligen en till förklaring varför vinerna som kvalat in är så sjukt usla. Litet sen på bollen men med rätt instinkt vid provningstillfället:

Nedstigningen fortsätter. Inte helt lätt att avgöra inbördes ordning mellan de tre (tre är en trend!) whiskyfat-lagrade rödvinerna (efter vårens uppenbarligen lyckosamma lansering av Apothic Inferno som jag beskrev med orden "Death Metal wine tasting. Kalifornisk apokalyps." kommer nu Apothic Dark), de dåliga proseccovinerna, de helt sjuka rosébubbelgrejerna, och dryckerna med de spännande namnen: "Say Blush Pink Grapefruit" och "Echo Falls Rosé Fruit Fusion With Summer Berries".
 

Skaggs

Medlem
Du kan inte kopiera in förklaringen här? Betalväggen tar emot.
Så lyckades vinklubben lura in viner på Systembolaget
UPPDATERAD 2019-12-12 PUBLICERAD 2019-12-12
bigOriginal.jpg

Foto: Jonas Backlund


Klubben betalade privatpersoner för deras vin under flera år, mot att de skulle recenserat vinet. I själva verket manipulerades Systembolagets inköpsprocess.

DN kan avslöja att klubben drivit upp försäljningen på utvalda viner så pass mycket att de kvalat in i Systembolagets högt eftertraktade fasta sortiment.



Andreas Lindberg
Text
Dela på Facebook Dela på Twitter Tipsa om artikel
Systembolaget är en av världens största inköpare av öl, vin och sprit. Butikernas fasta hyllsortiment beskrivs av personer i branschen som en potentiell guldgruva för den leverantör som lyckas få in sin flaska där. Enligt Konkurrensverket sker ungefär 96 procent av all försäljning i de fysiska butikerna.

– Det är en stor skillnad. Målet för de flesta är väl att komma dit om man har kapaciteten att leverera så mycket. Kommer man in där når man ju alla konsumenter, säger Sveneric Svensson, ordförande i föreningen Svenskt vin.

För att ta sig dit finns två vägar:

• En längre, i form av en detaljerad upphandlingsprocess som i slutet avgörs i dubbla blindprovningar utförda av Systembolagets sensoriska experter. Tanken är att det ska vara så objektivt, rättvist och icke-diskriminerande som möjligt.

• En kortare väg som går via beställningssortimentet. Alla leverantörer vars produkt är inom ramen för svensk lag får säljas via beställningssortimentet. Den som säljer bäst i förhållande till sin produktkategori kvalar in i de fysiska butikshyllorna.

DN kan nu berätta om en hemlig vinklubb, kopplad till en av branschens största mediebyråer, som på ett enligt Systembolaget otillåtet sätt drivit upp försäljningen av utvalda viner i Systembolagets beställningssortiment.

Systembolaget har fått ta del av DN:s uppgifter och bedömer att det i flera fall ser ut att ha lyckats. Flera av vinerna har kvalat in i butikssortimentet och finns på hyllorna än i dag.

Vinklubben, som gick under namnet Winenose, har betalat vanliga privatpersoner för att köpa utvalda viner ur Systembolagets beställningssortiment, och hämta ut dem i specifika butiker.

Att som leverantör själv eller via ombud köpa sitt eget vin för att driva upp försäljningen kallas för stödköp, och är förbjudet enligt inköpsvillkoren. Men detta har Systembolaget inte upptäckt i sin kontroll.

Klubben utger sig för att göra det i syfte att recensera vinerna. Köparen har sedan fått full ersättning för köpen, mot uppvisande av kvitto.

DN har genom en av klubbens tidigare medlemmar tagit del av transaktioner från flera tillfällen under 2017 och 2018. Utifrån det, tillsammans med kvitton och mejl, går det att identifiera tre viner som klubben betalat medlemmen för att köpa. Något mer om nätverkets omfattning har inte gått att slå fast, men det framgår att de är verksamma på flera orter.

Medlemmen har aldrig träffat någon från klubben, utan har endast fått instruktioner via mejl. Där anges tydligt vilket vin som ska köpas och i vilken butik beställningen ska hämtas ut.

I vissa fall har det gällt upp till tre flaskor av exakt samma sort vid ett och samma köp.

– Det var en grej jag funderade över. Varför jag ska få prova tre flaskor av samma vin för att utvärdera hur det smakar, säger den tidigare medlemmen.

Nätverkets hemsida är numera borta. Men i en återskapad version från webbarkivet Wayback Machine går delar av den att se. Det går bland annat att se att den var aktiv så sent som i september 2018, och att syftet är att utvärdera vinerna.

Det är också vad medlemmarna får veta. De uppmanas i sina instruktioner att utvärdera såväl vinerna som butikerna efter att de köpt produkterna. Men enligt den tidigare medlemmen som DN varit i kontakt med har det inte lagts särskilt stor vikt vid att samla in utlåtandena efter köpet.

– Jag skrev recensioner någon gång. Men det kom pengar även de gånger man inte gjorde det utan att någon följde upp, säger medlemmen.

I välkomstmejlet som går ut till nya medlemmar går det att läsa om hur nätverket värdesätter försiktighet kring affärerna.

”Det enda som är viktigt i sammanhanget är diskretion”, står det bland annat, följt av en uppmaning om hur misstankar från Systembolagets personal ska bemötas:

”Får du i samband med uthämtning av vin en fråga från personalen om varför du handlat just detta vin så svarar du bara enkelt att du sett en annons eller fått ett tips”.

Det framgår också av den återskapade hemsidan att klubben funnits på flera platser i landet, men att den inte är för vem som helst. För att gå med måste man bli rekommenderad av en redan befintlig medlem.

Systembolagets enhetschef för sortiment, Ulf Sjödin, ansvarar för inköpsprocesserna och ser till att villkoren följs. Han har fått ta del av DN:s uppgifter för att kontrollera de tre vinerna mot försäljningsdatabasen.

bigOriginal.jpg

Ulf Sjödin, enhetschef för sortiment på Systembolaget. Foto: Pressbild
Det visar sig att ingen av flaskorna fanns i det fasta sortimentet innan nätverket uppmanade sina medlemmar att beställa dem – och att alla tre kvalat in efter nätverkets kampanjer.

– Det jag ser ser verkligen ut som är ett klart fall av stödköp utifrån det du skickade till mig. Samtidigt har de troligen kört en traditionell marknadsföring också, vilket är tillåtet. Så den riktiga kundefterfrågan ser av allt att döma ut att vara större än den som gjorts med stödköp, säger Ulf Sjödin.

I inköpsvillkoren står det att köp som görs av leverantören, någon som är associerad med leverantören eller har intressegemenskap med den måste anmälas till Systembolaget.

– Upplägget som jag ser det, om det är så att en leverantör har beställt det här, då är det ett brott mot våra inköpsvillkor. Hade jag upptäckt det hade jag agerat, säger Ulf Sjödin.

Kommer du göra det nu?

– Jag kommer förstås att kalla in leverantörerna till de här vinerna och be om en förklaring.

bigOriginal.jpg

Alkoholgranskningsmannen, Mattias Grundström, är alkoholbranschens eget granskningsorgan. Foto: pressbild
Alkoholleverantörernas egen granskningsman kallas Alkoholgranskningsmannen. Det är en funktion som i huvudsak jobbar för att stävja marknadsföringen i branschen.

Mattias Grundström, som är den nuvarande alkoholgranskningsmannen, har fått ta del av DN:s uppgifter. Han har sett liknande upplägg ett fåtal gånger tidigare, men känner inte till den här klubben. Enligt honom ser upplägget ut att bryta mot två regler.

– Det ena är en inte helt begriplig regel som säger att all marknadsföring av alkohol riktad till konsumenter ska vara särskilt måttfull. Direkta köpuppmaningar är inte måttfulla, och att sponsra konsumenters alkoholinköp är definitivt inte förenligt med kravet på särskild måttfullhet.

– Nummer två är att det i systembolagets allmänna inköpsvillkor finns ett förbud mot så kallade stödköp, som det här enligt min bedömning ser ut att vara, säger Mattias Grundström.

Fakta. Fusk på Systembolaget
Systembolagets processer för inköp och sortiment har högt ställda krav på sig. Det måste vara objektivt, rättvist och icke-diskriminerande.

DN har genom en källa tagit del av uppgifter som pekar på brister i en av inköpsprocesserna. Det gäller den process som styr vilka varor som går från beställningssortimentet till det fysiska butikssortimentet.

En hemlig vinklubb har i flera konstaterade fall via koordinerade köp drivit upp försäljningen på utvalda viner ur beställningssortimentet, som senare kvalat in i butikssortimentet.

Systembolaget har fått ta del av DN:s uppgifter och konstaterar att det ser ut som ”ett klart brott” mot inköpsvillkoren, och att man hade agerat om man upptäckt det.
 
Trådskapare
Omar Khayyam

Omar Khayyam

Medlem
Är det någon som listat ut vilken importör det handlar om, och vilka viner?
nej, ingen aning, kunde bara konstatera att den överlag helt genomsjukligt dåliga kvaliteten på just de viner som kvalat in från BS till fasta sortimentet framstår som märkligt - ända till man fattar att systemet både gick att manipulera rent teoretiskt och som det verkar förefaller det ju också ha skett i praktiken. sedan är väl en minst lika viktig anledning till kraftig påverkan på vilka viner som kvalat in all den reklam för en del av dessa viner som prånglats ut också. dvs självförvållat av oss konsumenter som grupp.
 

The Wall

Medlem
Enzos pappa är väl inte en allt för vild gissning!
Inget av hans viner finns väl på hyllorna idag? Däremot ger nämnda namn (vilket bloggen eftersmak föredömligt avhandlat) mig lite signaler, men om det verkligen är denne det rör sig om har jag inget fog att påstå.
 
Toppen