Anders Landström
Medlem
I samband med min resa till Paris fick jag en fråga om jag kunde träffa en producent i Champagne för att utröna om det var intressant att ta in den i Sverige. Får anledning att återkomma om det besöket. Trots att det var en snabb visit till Champagne lyckades jag klämma in ett kort besök hos David Léclapart. Skörden var precis över så fick anledning att höra lite om 2013 som årgång och vad David har för planer för framtiden. Som vanligt är ett besök hos denna odlare oftast för kort då David inte bara är djupt kunnig utan även väldigt trevlig. En kombination inte alla vinmakare besitter.
2013 var för David en bra årgång. Framförallt hans Chardonnay har haft en bra balans av syra och socker medans Pinot var något mer ojämn med druvor som endast var mogna i den delen som exponerats mot solen. Dock kommer han att producera inte bara l'Astre (BdN) utan även Champenois Trepail Rouge. Ett par fatprov, tidigt i cykeln då allt socker inte jäst ut (årets skörd var väldigt sen på säsongen) gav ändå ett försmak vad framförallt l'Apôtre kommer att kunna prestera, syranivån var tydligt med en hel del sötma och fruktaromer i saften.
David gör även ett försök med två fat där ingen sulfit alls tillsätts. Risken för oxidation är naturligtvis hög men genom att kontinuerligt tillsätta vin och därigenom hålla syrenivån så låg som möjligt tror han att vinet ej kommer oxidera. Vi får se om något år eller så om han lyckas. Som många av den nya biodynamiska odlarna så är sulfit något som David försöker undvika till varje pris. Personligen är jag inte lika övertygad men som sagt, vi får se.
Naturligtvis blev det trots det korta besöket också lite smakprov på olika viner. Mest spännande för mig var 2011 l'Astre, Davids första BdN, då jag varken provat vinet eller årgången tidigare. Det här är ett vin som jag upplever kommer kräva lite mer tid på jäst än vad David normalt brukar låta hans viner få och det var något som han inte bara höll med om utan också planerade. Den första årgången av det här vinet blir 2010 och det släpps tidigast 2015 som planen ser ut just nu. L'Astre var ett av de vinerna som jag provade från fat och det var intressant att se hur vinet utvecklats med runt 1.5 år på jäst. Det är fortfarande väldigt spretigt förstås, lite spritig men det finns en skön pinotton som inte så lite påminner om Ambonnay. Är väl inte helt förvånande med tanke på Trepails geografiska placering. Men med Leclparts behandling av vinet så är det mindre fett och mycket mer mineraliskt. Ett nytt kultvin i vardande? Tror faktiskt det och ser fram mot att följa vinet. l'Astre ersätter ju l'Alchimiste vilket iallafall undertecknad tycker var ett mycket bra beslut av herr Léclapart.
2004 l'Apôtre Ett vin som jag har druckit många gånger men det är klart att det är alltid speciellt att dricka en nyöppnad flaska i odlarens källare. Lite bredare och mer tillgängligt än sist jag drack den. Vinet har börjat öppna upp sig men eken känns fortfarande lite för mycket även om de mer smöriga mognadstonerna börjar balansera upp vinet. Tror fortsatt att vinet behöver mer tid i källaren och att den som väntar har något stort framför sig. Många 2004or börjar utvecklas på ett intressant sätt. Årtiondets motsvarighet till 1995 kanske.
Avslutningsvis öppnar David en 2008 l'Artiste och här rinner en lite tår av glädje nerför min kind. Vilket vin det här är. Den bästa representanten hitintills för en stor årgång. l'Artiste är ju som V.O från Selosse 'mellanvinet" och som sin kollega i Avize görs det här vinet betydligt mer stramt och linjärt än sina bröder (eller systrar). Just i 2008an har den egenskapen kombinerats med ett djup som normalt sätt endast l'Apôtre brukar uppvisa. Ingen idé att skriva uppsatser annat än att det här vinet kommer vara värd varje krona. Det lanseras senare i år och om ni inte redan gjort det, ligg på den svenska importören så att vi får tillräckligt antal i Sverige. Vinet visar för mig två saker, dels att David Léclapart fortsätter att vara en av de bättre odlarna i Champagne och att 2008 kommer att gräva djupa hål i plånboken.
PS. För de av er som missade att läsa om den tvärprovning vi gjorde då David Léclapart var i Sverige senast så finns den här. Hoppas att vi lyckas få hit honom snart igen.
2013 var för David en bra årgång. Framförallt hans Chardonnay har haft en bra balans av syra och socker medans Pinot var något mer ojämn med druvor som endast var mogna i den delen som exponerats mot solen. Dock kommer han att producera inte bara l'Astre (BdN) utan även Champenois Trepail Rouge. Ett par fatprov, tidigt i cykeln då allt socker inte jäst ut (årets skörd var väldigt sen på säsongen) gav ändå ett försmak vad framförallt l'Apôtre kommer att kunna prestera, syranivån var tydligt med en hel del sötma och fruktaromer i saften.
David gör även ett försök med två fat där ingen sulfit alls tillsätts. Risken för oxidation är naturligtvis hög men genom att kontinuerligt tillsätta vin och därigenom hålla syrenivån så låg som möjligt tror han att vinet ej kommer oxidera. Vi får se om något år eller så om han lyckas. Som många av den nya biodynamiska odlarna så är sulfit något som David försöker undvika till varje pris. Personligen är jag inte lika övertygad men som sagt, vi får se.
Naturligtvis blev det trots det korta besöket också lite smakprov på olika viner. Mest spännande för mig var 2011 l'Astre, Davids första BdN, då jag varken provat vinet eller årgången tidigare. Det här är ett vin som jag upplever kommer kräva lite mer tid på jäst än vad David normalt brukar låta hans viner få och det var något som han inte bara höll med om utan också planerade. Den första årgången av det här vinet blir 2010 och det släpps tidigast 2015 som planen ser ut just nu. L'Astre var ett av de vinerna som jag provade från fat och det var intressant att se hur vinet utvecklats med runt 1.5 år på jäst. Det är fortfarande väldigt spretigt förstås, lite spritig men det finns en skön pinotton som inte så lite påminner om Ambonnay. Är väl inte helt förvånande med tanke på Trepails geografiska placering. Men med Leclparts behandling av vinet så är det mindre fett och mycket mer mineraliskt. Ett nytt kultvin i vardande? Tror faktiskt det och ser fram mot att följa vinet. l'Astre ersätter ju l'Alchimiste vilket iallafall undertecknad tycker var ett mycket bra beslut av herr Léclapart.
2004 l'Apôtre Ett vin som jag har druckit många gånger men det är klart att det är alltid speciellt att dricka en nyöppnad flaska i odlarens källare. Lite bredare och mer tillgängligt än sist jag drack den. Vinet har börjat öppna upp sig men eken känns fortfarande lite för mycket även om de mer smöriga mognadstonerna börjar balansera upp vinet. Tror fortsatt att vinet behöver mer tid i källaren och att den som väntar har något stort framför sig. Många 2004or börjar utvecklas på ett intressant sätt. Årtiondets motsvarighet till 1995 kanske.
Avslutningsvis öppnar David en 2008 l'Artiste och här rinner en lite tår av glädje nerför min kind. Vilket vin det här är. Den bästa representanten hitintills för en stor årgång. l'Artiste är ju som V.O från Selosse 'mellanvinet" och som sin kollega i Avize görs det här vinet betydligt mer stramt och linjärt än sina bröder (eller systrar). Just i 2008an har den egenskapen kombinerats med ett djup som normalt sätt endast l'Apôtre brukar uppvisa. Ingen idé att skriva uppsatser annat än att det här vinet kommer vara värd varje krona. Det lanseras senare i år och om ni inte redan gjort det, ligg på den svenska importören så att vi får tillräckligt antal i Sverige. Vinet visar för mig två saker, dels att David Léclapart fortsätter att vara en av de bättre odlarna i Champagne och att 2008 kommer att gräva djupa hål i plånboken.
PS. För de av er som missade att läsa om den tvärprovning vi gjorde då David Léclapart var i Sverige senast så finns den här. Hoppas att vi lyckas få hit honom snart igen.