Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vingårdsbesök David Léclapart

I samband med min resa till Paris fick jag en fråga om jag kunde träffa en producent i Champagne för att utröna om det var intressant att ta in den i Sverige. Får anledning att återkomma om det besöket. Trots att det var en snabb visit till Champagne lyckades jag klämma in ett kort besök hos David Léclapart. Skörden var precis över så fick anledning att höra lite om 2013 som årgång och vad David har för planer för framtiden. Som vanligt är ett besök hos denna odlare oftast för kort då David inte bara är djupt kunnig utan även väldigt trevlig. En kombination inte alla vinmakare besitter.

2013-10-24 17.37.08.jpg


2013 var för David en bra årgång. Framförallt hans Chardonnay har haft en bra balans av syra och socker medans Pinot var något mer ojämn med druvor som endast var mogna i den delen som exponerats mot solen. Dock kommer han att producera inte bara l'Astre (BdN) utan även Champenois Trepail Rouge. Ett par fatprov, tidigt i cykeln då allt socker inte jäst ut (årets skörd var väldigt sen på säsongen) gav ändå ett försmak vad framförallt l'Apôtre kommer att kunna prestera, syranivån var tydligt med en hel del sötma och fruktaromer i saften.

David gör även ett försök med två fat där ingen sulfit alls tillsätts. Risken för oxidation är naturligtvis hög men genom att kontinuerligt tillsätta vin och därigenom hålla syrenivån så låg som möjligt tror han att vinet ej kommer oxidera. Vi får se om något år eller så om han lyckas. Som många av den nya biodynamiska odlarna så är sulfit något som David försöker undvika till varje pris. Personligen är jag inte lika övertygad men som sagt, vi får se.

2013-10-24 17.33.29.jpg


Naturligtvis blev det trots det korta besöket också lite smakprov på olika viner. Mest spännande för mig var 2011 l'Astre, Davids första BdN, då jag varken provat vinet eller årgången tidigare. Det här är ett vin som jag upplever kommer kräva lite mer tid på jäst än vad David normalt brukar låta hans viner få och det var något som han inte bara höll med om utan också planerade. Den första årgången av det här vinet blir 2010 och det släpps tidigast 2015 som planen ser ut just nu. L'Astre var ett av de vinerna som jag provade från fat och det var intressant att se hur vinet utvecklats med runt 1.5 år på jäst. Det är fortfarande väldigt spretigt förstås, lite spritig men det finns en skön pinotton som inte så lite påminner om Ambonnay. Är väl inte helt förvånande med tanke på Trepails geografiska placering. Men med Leclparts behandling av vinet så är det mindre fett och mycket mer mineraliskt. Ett nytt kultvin i vardande? Tror faktiskt det och ser fram mot att följa vinet. l'Astre ersätter ju l'Alchimiste vilket iallafall undertecknad tycker var ett mycket bra beslut av herr Léclapart.

2004 l'Apôtre Ett vin som jag har druckit många gånger men det är klart att det är alltid speciellt att dricka en nyöppnad flaska i odlarens källare. Lite bredare och mer tillgängligt än sist jag drack den. Vinet har börjat öppna upp sig men eken känns fortfarande lite för mycket även om de mer smöriga mognadstonerna börjar balansera upp vinet. Tror fortsatt att vinet behöver mer tid i källaren och att den som väntar har något stort framför sig. Många 2004or börjar utvecklas på ett intressant sätt. Årtiondets motsvarighet till 1995 kanske.

Avslutningsvis öppnar David en 2008 l'Artiste och här rinner en lite tår av glädje nerför min kind. Vilket vin det här är. Den bästa representanten hitintills för en stor årgång. l'Artiste är ju som V.O från Selosse 'mellanvinet" och som sin kollega i Avize görs det här vinet betydligt mer stramt och linjärt än sina bröder (eller systrar). Just i 2008an har den egenskapen kombinerats med ett djup som normalt sätt endast l'Apôtre brukar uppvisa. Ingen idé att skriva uppsatser annat än att det här vinet kommer vara värd varje krona. Det lanseras senare i år och om ni inte redan gjort det, ligg på den svenska importören så att vi får tillräckligt antal i Sverige. Vinet visar för mig två saker, dels att David Léclapart fortsätter att vara en av de bättre odlarna i Champagne och att 2008 kommer att gräva djupa hål i plånboken.

PS. För de av er som missade att läsa om den tvärprovning vi gjorde då David Léclapart var i Sverige senast så finns den här. Hoppas att vi lyckas få hit honom snart igen.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kul att han ska göra en ren Pinot ! ska bli intressant att testa om några år!
Att 2008 kommer borra djupa hål i både våra själar som plånböcker har jag aldrig tvivlat på ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Tack för trevlig läsning Anders! Vid ett besök i Augusti fick vi informationen att årgång 2012 blir mycket liten ca 5200 flaskor och endast ett vin kommer att produceras, en blandning på Pinot Noir och Chardonnay.
 
Trådskapare
A
Tack för trevlig läsning Anders! Vid ett besök i Augusti fick vi informationen att årgång 2012 blir mycket liten ca 5200 flaskor och endast ett vin kommer att produceras, en blandning på Pinot Noir och Chardonnay.
Tack, David nämnde att 2012 var ett riktigt dåligt år för honom men inget om att han skulle göra en cuvée. Intressant.
 

Martin Berggren

Bad santa
Champagne är en heterogen region, något man ofta glömmer. 2012 är ett bra exempel. Savart (Écueil) i nordligaste delen av Montagne de Reims är extremt entusiastisk över 2012. Hans vins clairs hade otrolig koncentration och ingen chaptalisering behövdes. De 2012or (vins clairs) jag provat från Verzenay har varit väldigt lovande och odlarna väldigt nöjda. Biodynamiska metoder påverkar säkert också mer i Champagne än i andra, mindre utsatta regioner.

2013 är kanske ett ännu bättre exempel. Det talas om extremt små volymer och väldigt svår skörd i södra delen av Champagne, precis som i Chablis. Montagne de Reims var skonat från regnet och det verkar kunna bli ännu ett bra år där uppe. Jag har provat några bebis-viner från tank/fat och det är bra balans och mognad i frukten. Från Côte des Blancs har jag inte hört någonting. Fyll gärna i med information!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Champagne är en heterogen region, något man ofta glömmer. 2012 är ett bra exempel. Savart (Écueil) i nordligaste delen av Montagne de Reims är extremt entusiastisk över 2012. Hans vins clairs hade otrolig koncentration och ingen chaptalisering behövdes. De 2012or (vins clairs) jag provat från Verzenay har varit väldigt lovande och odlarna väldigt nöjda. Biodynamiska metoder påverkar säkert också mer i Champagne än i andra, mindre utsatta regioner.

2013 är kanske ett ännu bättre exempel. Det talas om extremt små volymer och väldigt svår skörd i södra delen av Champagne, precis som i Chablis. Montagne de Reims var skonat från regnet och det verkar kunna bli ännu ett bra år där uppe. Jag har provat några bebis-viner från tank/fat och det är bra balans och mognad i frukten. Från Côte des Blancs har jag inte hört någonting. Fyll gärna i med information!
Det jag hört är att i Cramant är Bonnaire mycket nöjda, Diebolt förlorade nästan 50% av skörden från sina bästa lägen pga hagel så om det blir någon Fleur de Passion blir det få flaskor. Mesnil: Guy Charlemagne och Turgy mycket nöjda, Pierre Peters är lyriska över sin skörd från Chétillons. Avize:Selosse är nöjd med de druvor som skördades i mitten av skördeperioden de i början var lägre i kvalitet och de i sluten av mycket lägre kvalitet.
 
Toppen