Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vingårdstips, Champagne

Åker ner till Champagne 11-14 juli med flyg till Paris och tåg till Reims där vi bor. Har bokat rundvandring på Ruinart och söker nu tips på kontrasten mot det; en genuin vingård i hyfsad närhet till Reims eller Eperney som vi också ämnar besöka.

Det finns ju så klart hur mycket som helst, men önskar tips på vingårdar där man får en tur bland vinrankorna, gärna med en provning utomhus. Alltså inte fler källarvalv och massiva ståltankar.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Åker ner till Champagne 11-14 juli med flyg till Paris och tåg till Reims där vi bor. Har bokat rundvandring på Ruinart och söker nu tips på kontrasten mot det; en genuin vingård i hyfsad närhet till Reims eller Eperney som vi också ämnar besöka.

Det finns ju så klart hur mycket som helst, men önskar tips på vingårdar där man får en tur bland vinrankorna, gärna med en provning utomhus. Alltså inte fler källarvalv och massiva ståltankar.
Provning utomhus har jag aldrig varit med om och det är knappast till vinernas fördel.

Men ifall du vill ha en diametral upplevelse kontra storhusen rekommenderar jag Charogne-Taillet i Merfy. Alexandre är än av champagnes skönaste och nördigaste vinmakare.

Jag har bestämt med Alexandre att vi ska dricka Chemin de Reims i Chemein de Reims nästa gång, så du kan säkert få traska runt och kolla på rötter och buskar.
 
Toppen