Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Hej igen @The Wall , vad tycker du om något av Spiegelaus glas för Sauvignon blanc? Det känns som om Spiegelau är nättare/lättare än Riedel Veritas, och att det med är Riedel Veloce som har samma lätthet som Spiegelau. Fast Veloce är ju tämligen dyra. Eller är jag fel ute?
Tyvärr har Spiegelau inte kopierat Zalto White/riesling som vi tycker är det bästa glaset för riesling, sauvignon blanc, albariño. Jag är inte överdrivet förtjust i formgivningen av Veloce, men riesling-glaset är ändå helt ok. Nordic Nest har bra kampanjpris nu under Black week.

The Wall

Medlem
Så tänkte även jag be om råd från våra vinglaskännare här på forumet. Jag vet att @The Wall och @buteljen har stor kunskap om glas och vintyper, så jag börjar väl med att pinga er i den här frågan (alla andra får såklart gärna komma med inspel).

Jag söker efter två typer av glas, ett vitvinsglas och ett rödvinsglas. Här hemma har vi helt ok glas för pinot-/nebbioloviner och champagne. Det vi söker är i första hand glas att dricka krispiga vita viner ur, tänk albarino och chenin blanc från Sydafrika. Chardonnay dricks en del, men inte så ofta - och när det dricks är det lika ofta Chablis som ekade i Bourgognestil. De rödvinsglas jag söker vill jag ska passa till viner i stil med Chianti Classico eller kanske lättare röda av grenache, nerello mascarese och frappato.

Vad skulle ni rekommendera för glas?
Zalto White till de krispiga vita och Champagne. Vill man dricka ekad chardonnay är det Zalto Balance som gör jobbet.
Gabriel Gold till de röda vinerna; det är vårat favoritglas när det kommer till sangiovese.

buteljen

Medlem
Nu jäklar - ett nytt glas har sett dagens ljus @The Wall 🥳.

https://www.decanter.com/wine-news/meet-the-new-wine-glass-modelled-on-a-jet-engine-543296/

The hand-blown crystal vessel went through eight years of R&D before it’s November 2024 launch.
Ojoj! 👏

Industrial designer (and company owner) Denver Cramer found inspiration in commercial jet engines, particularly the connection between propulsion and air. ‘It got me thinking about at the ritual of enjoying wine, about why wine tastes better over time [in a decanter].
Oh yes! ✈️

The premise is complete control at an individual level. Swirling the glass counterclockwise is the ‘harder’ aeration option, Cramer explained. It’s for younger wines and more structured releases you might want to advance three to five years. Swirl clockwise and the aeration is lighter, a ‘fine tuning’ for older or more delicate wines.
Trixigt 🤯😎

it’s not great for Champagne. The aeration hub will knock bubbles flat in just a few swirls, because that’s what aeration does.
Oh no 😔

125 Euro/glas - som hittat!
WINE_GLASS_-_008_-_Packaging_Glass_960x960.jpg

Skämt åsido, visst finns det flera glas som har samma konstruktion med en rejäl upphöjning i mitten???

Last edited:

buteljen

Medlem
Så tänkte även jag be om råd från våra vinglaskännare här på forumet. Jag vet att @The Wall och @buteljen har stor kunskap om glas och vintyper, så jag börjar väl med att pinga er i den här frågan (alla andra får såklart gärna komma med inspel).

Jag söker efter två typer av glas, ett vitvinsglas och ett rödvinsglas. Här hemma har vi helt ok glas för pinot-/nebbioloviner och champagne. Det vi söker är i första hand glas att dricka krispiga vita viner ur, tänk albarino och chenin blanc från Sydafrika. Chardonnay dricks en del, men inte så ofta - och när det dricks är det lika ofta Chablis som ekade i Bourgognestil. De rödvinsglas jag söker vill jag ska passa till viner i stil med Chianti Classico eller kanske lättare röda av grenache, nerello mascarese och frappato.

Vad skulle ni rekommendera för glas?
Sorry, har missat detta. Gabrielglas och/eller Zalto/Definition Universal skulle jag satsa på.
Dricker sällan Albarinho hemma, men här var en review att den gillades bättre i Universal än Gabriel.

The Wall

Medlem

https://www.decanter.com/wine-news/meet-the-new-wine-glass-modelled-on-a-jet-engine-543296/

Ojoj! 👏

Oh yes! ✈️

Trixigt 🤯😎

Oh no 😔

Skämt åsido, visst finns det flera glas som har samma konstruktion med en rejäl upphöjning i mitten???
Japp, Zieher har motsvarande upplägg. Eller upphöjning. Runt 1.600 SEK för ett tvåpack ungefär. Men det var ju onekligen ganska fiffigt med olika luftningseffekter beroende på om man snurrar glaset med- eller moturs.

Sonderlese

Medlem

Ojoj! 👏

Oh yes! ✈️

Trixigt 🤯😎

Oh no 😔

Rocket science!!!

“The premise is complete control at an individual level. Swirling the glass counterclockwise is the ‘harder’ aeration option, Cramer explained. It’s for younger wines and more structured releases you might want to advance three to five years. Swirl clockwise and the aeration is lighter, a ‘fine tuning’ for older or more delicate wines.”
Nån sorts corioliseffekt?!? o_O

Rocket science!!!

“The premise is complete control at an individual level. Swirling the glass counterclockwise is the ‘harder’ aeration option, Cramer explained. It’s for younger wines and more structured releases you might want to advance three to five years. Swirl clockwise and the aeration is lighter, a ‘fine tuning’ for older or more delicate wines.”
Nån sorts corioliseffekt?!? o_O

Formen på upphöjningarna i botten. Lutar olika vinkel.

Jonas Sand

Medlem
Med risk för att jag kapar Sonderleses fråga (jag ber om ursäkt för det) så funderar jag på om någon har Spiegelau Authentis desservinsglas? Vi har 2-3 typer av glas i serien och uppskattar dem. Är ni nöjda?

Sonderlese

Medlem
Med risk för att jag kapar Sonderleses fråga (jag ber om ursäkt för det) så funderar jag på om någon har Spiegelau Authentis desservinsglas? Vi har 2-3 typer av glas i serien och uppskattar dem. Är ni nöjda?
För all del Jonas, kör på! Det inkommer säkert flera nyanserade inlägg i ämnet ’dessertvinsglas’ som kan vara vägledande för både dig, mig och andra.

The Wall

Medlem
Vad har ni för upplevelser beträffande suveräna Sauternes och Beerenauslese vinglas? Jag tänker främst moget sött vin.
Vi dricker tyvärr alldeles för lite moget sött vin, men när det väl händer är det oftast Veritas Riesling eller Veritas Champagne som får rycka in. Vi har även Vinum Port till just portvin de fåtal gånger en flaska korkad upp.

Sonderlese

Medlem
Vi dricker tyvärr alldeles för lite moget sött vin, men när det väl händer är det oftast Veritas Riesling eller Veritas Champagne som får rycka in. Vi har även Vinum Port till just portvin de fåtal gånger en flaska korkad upp.
Jo, det är så vi gör idag. I annat fall får vi fortsätta göra.
Efter en snabb och kort googling, fastnar blicken på Juhlins dessertvinsglas
De matcher på ett ungefär i formen till våra vitvins- och champagneglas. Men de ser lite… robusta ut ner till. (I och för sig kanske inte en praktisk nackdel med tanke på ens klövar till händer.)

matage

Medlem
Jag har Orrefors Difference dessertvinsglas men tycker kupan är lite liten så jag landar ofta i Riedel Vinum Portvinsglas eller Lehmann Grand Jamesse (eller vad de nu hette - champagneglasen som Franska Vinlistan säljer/sålde) som funkar kanon till Sauternes

The Wall

Medlem
Jag har Orrefors Difference dessertvinsglas men tycker kupan är lite liten så jag landar ofta i Riedel Vinum Portvinsglas eller Lehmann Grand Jamesse (eller vad de nu hette - champagneglasen som Franska Vinlistan säljer/sålde) som funkar kanon till Sauternes
Lehman Grand Jamesse är inte helt olik dessertvinglaset från Riedel Sommeliers.

Toppen