Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinglas

The Wall

Medlem
Av ren nyfikenhet (antar att hon ej läser detta ;)) Hur många vinglas äger du/ni egentligen? :)
Jag brukar länka till mina korta beskrivningar om vinglas och säga "läs det här" och kort därefter hörs snarkningar från hennes håll.
En hastig beräkning ger vid handen att det är någonstans omkring 150 - 160 st. Öl-, GT-, konjaks-, grappa- och portvinsglas ej inkluderade.
Borde kanske arrangera en Cupboardtracker eller liknande när jag tänker efter 🤔

stevie22002

Medlem
Jag brukar länka till mina korta beskrivningar om vinglas och säga "läs det här" och kort därefter hörs snarkningar från hennes håll.
En hastig beräkning ger vid handen att det är någonstans omkring 150 - 160 st. Öl-, GT-, konjaks-, grappa- och portvinsglas ej inkluderade.
Underbart!

Jag äger en i sammanhanget ganska så modest samling av ca 40 glas. Men förstår dej helt! Jag hade ju också behövt fler, men har ingen plats i lägemheten (jag vet…prioriteringar ;))

Kudos till dej!!!

Jag körde ett högst amatörmässigt och spontant blindtest med sambon med samma vin i 7 olika kupor. Vindrickande/vinuppskattande, men absolut ingen nörd som jag. Men hon känner definitivt när något står ut på ett positivt sätt. Tex när jag öppnat vin med lite ålder, eller generellt högkvalitativa dyrarae viner.

Förbluffande reslutat/kommentarer från testet, haha!

Glas 1: ”Usch, detta tyckte jag inte om alls. Detta får du dricka upp!”
Glas 5: ”Ååååh, vad gott det här var! Min favorit!”

Älskar reaktionen när jag avslöjade att det var samma vin i alla glas. Minns ej vad det var för vin, men principen är ju egentligen samma med olika vin/kupor när det serveras blint. Även färgen blir ju något annorlunda i olika kupor. Jag hade garanterat åkt dit på samma sätt också!

Så spännande detta med vin, ålder, luft, vinkel in i gommen/näsan, tjocklek/storlek av kupa etc.

Kul med livet, skål!! :)

The Wall

Medlem
Inser att jag råkade glömma bort mina 16 st provningsglas (Spiegelau Authensis ”lilla vitvinsglaset”). Och den senaste Definition-leveransen. Verkar vara dags för en inventering snart.

Sonderlese

Medlem
Inser att jag råkade glömma bort mina 16 st provningsglas (Spiegelau Authensis ”lilla vitvinsglaset”). Och den senaste Definition-leveransen. Verkar vara dags för en inventering snart.

Haha, jag räknade visst inte heller in mina provningsglas i min siffra. Blir mer och mer som du. En vacker dag kommer jag också ha 150-200 glas :cool:
Sommarstuga/Offsite? Har ni räknat in de glasen??

The Wall

Medlem
Underbart!

Jag äger en i sammanhanget ganska så modest samling av ca 40 glas. Men förstår dej helt! Jag hade ju också behövt fler, men har ingen plats i lägemheten (jag vet…prioriteringar ;))

Kudos till dej!!!

Jag körde ett högst amatörmässigt och spontant blindtest med sambon med samma vin i 7 olika kupor. Vindrickande/vinuppskattande, men absolut ingen nörd som jag. Men hon känner definitivt när något står ut på ett positivt sätt. Tex när jag öppnat vin med lite ålder, eller generellt högkvalitativa dyrarae viner.

Förbluffande reslutat/kommentarer från testet, haha!

Glas 1: ”Usch, detta tyckte jag inte om alls. Detta får du dricka upp!”
Glas 5: ”Ååååh, vad gott det här var! Min favorit!”

Älskar reaktionen när jag avslöjade att det var samma vin i alla glas. Minns ej vad det var för vin, men principen är ju egentligen samma med olika vin/kupor när det serveras blint. Även färgen blir ju något annorlunda i olika kupor. Jag hade garanterat åkt dit på samma sätt också!

Så spännande detta med vin, ålder, luft, vinkel in i gommen/näsan, tjocklek/storlek av kupa etc.

Kul med livet, skål!! :)
Det som stökar till det lite antalsmässigt är om man råkar bjuda ett annat par på middag och vill hälla upp lite olika viner, då behövs det en hel del glas. Även om par kan dela glas av bordsmässiga utrymmesskäl blir det ändå en hygglig mängd glas om man råkar äta 5 rätter och vill testa 2 olika viner i två olika glas till varje rätt.

Målet är att ha åtminstone 8, men helst 12, stycken exemplar av varje glas, men i skrivande stund behöver vi lite kompletteringar; vi har bara 8 exemplar av Zalto Bx, Bgn, Balance, men 10 exemplar av Zalto vit och Uni. Det senaste tillskottet med 4 Definition Bx och 4 Definition Bgn får preliminärt anses uppfylla Zalto-kvoten, men jag kan uttala mig bestämt när vi jämfört glasen med munnen och inte bara ögat och vågen (jo, alla glas måste ju givetvis vägas...).

Gabriel StandArt, som eventuellt skulle få ersätta mina Authensis som provningsglas, är huvudsakligen tänkta för måltider i uterummet/altanen, men som dyker upp inomhus ändå, köpte jag 16 st av. Till lite lyxigare tillfällen använder vi däremot istället Gabriel Gold.

Eftersom vi, nåja jag, roar oss (mig) med att jämföra glas behövs några från Riedel, förslagsvis Veritas. Och Sommeliers; Bx, NWPN, OWPN, OW syrah, Oaked Chard, Unoaked Chard, sauvignon, riesling, Champagne. Av outgrundlig anledning - nja, egentligen inte, glaset dök upp i Les Gouttes de Dieu - fick jag för mig att prova Riedel Veloce. Jag gillade inte formen förut, men plötsligt gillar jag både form och balans. Tyvärr tycker jag att andra glas lyfter vinet på klart bättre sätt.

När det är bra pris på glas gäller det att slå till! Jag råkade köpa 12 st Lehmann Champagneglas på bra pris, liksom av 12 st Orrefors Balance (som var tänkta som potentiella provningsglas - fungerade inte alls för mig, men bra att servera rosévin i till mugglare på besök, som för övrigt uttryckt sin förtjusning över glaset).

Apropå universalglas; jag försöker uppskatta en ny svensk producent, Sipp Sipp, men det går tyvärr lite trögt. Formen påminner om Orrefors Balance och många viner blir tyvärr lite för platta och urvattnade i glaset för vår smak.

Sen har vi enstaka exemplar av Sophienwald, Lehmann och Mark Thomas som införskaffades när jag skulle jämföra Riedel med Zalto. De glasen nyttjas dock väldigt sällan numera. Än så länge.

buteljen

Medlem
Någon som använder Riedels stam/fot-lösa glas och kan ge ett utlåtande ? 🍷😊

1763504492953.jpeg

Toppen