Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vininvestering, vad ska man tänka på?

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Har du ett vinintresse så tycker jag verkligen att du ska ta och börja läsa om och prova viner i en större skala, följ med i vad som skrivs om årgångar och vinområden. När du känner dig trygg i ditt kunnande så rekommenderar jag att du börjar köpa och sälja lite. Visst kan du göra jätteklipp i Sverige, det är bara att hålla ögonen öppna efter godsaker. Annars är det väldigt smidigt att tradea i UK, öppna ett konto med exempelvis Farr Vintners eller Fine & Rare Wines, de hjälper dig att köpa, lagra och slutligen sälja om du bara vill investera. De assisterar också med leveranser om du vill plocka hem viner.

Viner har inte lika kraftiga kortsiktiga prisstegringar som exempelvis aktier, men det är en säkrare och jämnare investering på lång sikt. Det som är kul med vin är ju attdet inte går att göra en nyemmission på en årgång. De flaskor som finns är de som finns. Och när dessa börjar drickas upp så sticker priserna naturligtvis iväg.

Att tänka på:

1. Köp och sälj i obrutna lådor, en bruten låda tappar omedelbart ca 10% i värde.
2. Dokumenterad bakgrund på det du köper. För maximalt värde bör du kunna följa vinet frå slottet till dig. Med dokumenterad information hur vinet har lagrats.
3. handla bara från pålitliga handlare. Det förekommer en mycket förfalskningar på marknaden. Man räknar med att det omsatts ca 20% mer vin av den klassiska Bordeauxårgången 1945 på auktioner världen runt än vad som producerats i området av de stora slotten.
4. var beredd att vänta på avkastning på din investering. Köper du viner som inte är lika namnkunniga som de stora slotten så kan det ta ett par år innan du ser ett resultat.

Det viktigaste är dock att du är påläst och att du har provat en hel del vin. Det hjälper! Inte minst för att själv avgöra kvalitén på en produkt när du är på vinresa. Vem vet när man kan springa på världens nästa supervin?

Lycka till!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vininvestering, vad ska man tänka på?

Krug skrev:
Har du ett vinintresse så tycker jag verkligen att du ska ta och börja läsa om och prova viner i en större skala, följ med i vad som skrivs om årgångar och vinområden. När du känner dig trygg i ditt kunnande så rekommenderar jag att du börjar köpa och sälja lite. Visst kan du göra jätteklipp i Sverige, det är bara att hålla ögonen öppna efter godsaker. Annars är det väldigt smidigt att tradea i UK, öppna ett konto med exempelvis Farr Vintners eller Fine & Rare Wines, de hjälper dig att köpa, lagra och slutligen sälja om du bara vill investera. De assisterar också med leveranser om du vill plocka hem viner.

Viner har inte lika kraftiga kortsiktiga prisstegringar som exempelvis aktier, men det är en säkrare och jämnare investering på lång sikt. Det som är kul med vin är ju attdet inte går att göra en nyemmission på en årgång. De flaskor som finns är de som finns. Och när dessa börjar drickas upp så sticker priserna naturligtvis iväg.

Att tänka på:

1. Köp och sälj i obrutna lådor, en bruten låda tappar omedelbart ca 10% i värde.
2. Dokumenterad bakgrund på det du köper. För maximalt värde bör du kunna följa vinet frå slottet till dig. Med dokumenterad information hur vinet har lagrats.
3. handla bara från pålitliga handlare. Det förekommer en mycket förfalskningar på marknaden. Man räknar med att det omsatts ca 20% mer vin av den klassiska Bordeauxårgången 1945 på auktioner världen runt än vad som producerats i området av de stora slotten.
4. var beredd att vänta på avkastning på din investering. Köper du viner som inte är lika namnkunniga som de stora slotten så kan det ta ett par år innan du ser ett resultat.

Det viktigaste är dock att du är påläst och att du har provat en hel del vin. Det hjälper! Inte minst för att själv avgöra kvalitén på en produkt när du är på vinresa. Vem vet när man kan springa på världens nästa supervin?

Lycka till!

Mycket bra råd.

Dessutom vill jag tillägga att man bör börja med lite yngre årgångar om man vill unvika just fadäsen med att bli pålurad ett vin som inte är vad man tror det är, under punkt 3. Numera har så gott som alla de stora producenterna i Bordeaux märkningssystem för sina flaskor som försöker förhindra falsarier.

Vad ska jag säga: been-there-done-that. Under alla 25 år jag seriöst pysslat med vin har det aldrig varit så mycket skit med förfalskningar som nu, annat var det på 80-början av 90-talet då du t.o.m. kunde köpa en Pètrus för 600 bagare. Jag gav 686 kr för en 1986 Pètrus 1993, och 1982 "drog iväg" till 850 kr men det var det värt, knappast de prislappar som gäller idag. Efter mitten av 90-talet då "Bordeauxindexet" sköt i höjden som nyårsraketer har förfalskade pavor blivit allerstädes närvarande. En del falsarier är klumpiga, andra mycket skickligt gjorda.

En annan fälla vad gäller äldre vin är att man måste vara oerhört insatt i saker som t.ex. vinets färg, volymen i flaskan etc. Man försöker alltid på slotten att toppa upp med samma årgång då man korkar om, men en del årgångar är så sällsynta att inte ens slotten har resurser att fylla på med originalvinet.

Vad gäller färgen kan den också lura dig vad gäller äldre årgångar.Ibland positivt vad t.ex gäller gamla röda bourgogner med mindre färgpigment i skalen än bordeauxvinerna. Drack en gång några bourgogner från 1906 bland dem en fullständigt lysande Chambertin som såg ut som utspätt oxiderat rosévin till färgen. Jag misstänkte att vinerna var stendöda, men ack vad jag bedrog mig.

Dessutom är heller inte alla gamla bordeauxviner hederliga, en stor del toppades upp med Hermitage för färgens skull, ej heller är alkoholhalten densamma. Många gamla bordeauxer från sekelskiftet når bara upp i 8-10%, så det finns massor att ha i baktanke då man handlar äldre viner, men lär man sig alla tricks är det en kul hobby.
 
Toppen